"טווילינג" בית הספר לאומנות החריזה, הפועל בירושלים, ולומדות בו נשים ונערות ליצור תכשיטים מחרוזים.בראש המיזם עומדת אודליה איש (42), והיא מספרת על הכוח שהניע אותה להקים  את העסק.

 

עוד באון לייף:

 

"הקריירה הקודמת שלי הייתה להקים משפחה. אחרי שירות צבאי בתחום המחשבים, החלטתי לחזור בתשובה ולהגשים את חלום האימהות והמשפחה. אפשר לומר שאת החלום הגשמתי בהצלחה, נולדו לי חמישה ילדים בזה אחר זה, ואף על פי שלא תכננתי 'לא להצליח', חשתי במהלך השנים שאני בנויה מרבדים נוספים וגיליתי שהם מזינים זה את זה. הגילוי הזה, שאני לא 'רק אמא' היה נקודת מפנה", מספרת אודליה.

 

מתי ניטע הרעיון לעסק בתחום אמנות החריזה?

"תמיד היה לי כישרון באומנות ובעיצוב, ולאחר שנולד בני הרביעי (כיום בן 13) בעלי רשם אותי לקורסים שונים באומנות. הוא ממש יזם פגישות, קנה לי ציוד, ולקח אותי לאן שצריך. אני זוכרת את ההרגשה כשנכנסתי לחנות של חומרי אומנות  - נשמתי את הריח של הצבעים וחשתי סוג של 'חזרה הביתה'. עם הזמן הבנתי שאני חייבת לאפשר לעצמי ללמוד את התחום, ולא רק משום הידע והמיומנות, אלא משום שהנפש שלי מקבלת כוח ושמחה וזה משפיע על כל החיים שלי. לאדם לא כדאי להתעלם מהכישרונות שלו. וכך גיליתי שבכל אדם יש משאב יצירתי, וישנם אנשים שהמשאב הזה עיקרי אצלם והוא מזין, מפרה וחשוב. כך המשכתי מקורס לקורס, וכשהגעתי לצורפות כל היכולות שלי התחברו ואהבתי ליצור תכשיטים. בהמשך למדתי גם טכניקות של חריזה יפנית ויצרתי תכשיטים מכל מיני סוגים וחומרים. החריזה שבתה את ליבי. בעיקר משום שאפשר לחרוז בכל מקום וזמן - עם הילדים בבית, בתור לרופא, בזמן חופשה ובכל זמן פנוי".

 

 

מהי נקודת המפנה – מעיסוק אישי לעסק?

"לאחר שנתיים אינטנסיביות של שזירת תכשיטים התחלתי ללמד נשים את הטכניקות העתיקות והמחודשות של חריזת תכשיטים. ועם הזמן שכללתי את השיטה על מנת לפשט ולהנגיש את המידע בקלות ובמהירות לקהל נרחב ככל האפשר. כשהבנתי שיש לי מתודיקה ללימוד חריזה החלטתי ליזום עסק קטן וללמד נשים לחרוז תכשיטים", אומרת אודליה, "הבנתי שיש בעסק ערך מוסף – זה מוביל לגילוי אישי של כל משתתפת, העבודה מרגיעה ומאזנת". 

 

מה הייחוד בקורסים שלך?

"מאוד מרגש אותי המהלך החדש בעסק, שבו אני פותחת קורסים משותפים לאמהות ונערות. דווקא בגלל העומס בחיינו, לא תמיד יש לנו זמן איכות עם הילדים, במיוחד בגיל ההתבגרות. מצאתי את הקורסים שלי כהזדמנות לקרב בין אמא ובת. הרי זו פעילות ששתיהן נהנות ממנה ותוך כדי משוחחות ועוזרות אחת לשנייה, ואפילו מוצאות את עצמן חורזות יחד בבית. אני מקבלת המון תגובות מרגשות".

 

 

מעוף – כיוון מיתרים

במה תרם לך הייעוץ העסקי במעוף?

"כבר זמן רב שאני מעוניינת להפיק הדרכות דיגיטליות ולשלב אותן עם ערכות חומרים הנשלחות הביתה. הרעיון נוצר כשהחלו לפנות אלי נשים מכל הארץ, ולא תמיד היה להן נוח להגיע עד ירושלים כדי להשתתף פיזית בסדנה. האתגר הגדול היה להוציא את כל הרעיון הזה לפועל. ההדרכות כבר צולמו, הערכות הוכנו, ועם זאת, יש עוד דרך ארוכה של בירורים והחלטות", מספרת אודליה, "כיזמת בעלת עסק קטן אני לבד, מקבלת החלטות לבד, יוצרת את הרעיונות לבד, משווקת לבד. לפעמים האמונה בעצמך נחלשת, והיו רגעים שהצטערתי שאין לי למי לדווח ולמי להגיש משימות לביצוע. החלטתי לקחת ייעוץ, וליצור לעצמי מסגרת של חשיבה וסיעור מוחות. הפגישה השבועית במעוף, שנמשכת גם היום,  מהווה עבורי מקור להשראה ומסגרת עבודה, וכמובן, גם למדתי כיצד לתמחר את המוצר הזה. בעקבות הליווי, הערכות סוף סוף יוצאות לאור ובשלב ראשון, לפני המכירה ברשת, לקראת יום האישה הקרוב בחודש מרס אני מתחילה למכור את הערכות שלי בדוכן במסגרת יריד סדנאות אומנים.

 

מהם הטיפים שלך להצלחה?

"אני אוהבת ללמוד (וגם ללמד) ובמעוף יש מידע רב בדמות עשרות קורסים שונים במחיר הגיוני ואפילו זול, ותמיד יש מה ללמוד. כשיש ידע זמין ונגיש, זה מפעיל את המוטיבציה ואת ההשראה לעשייה. אני חייבת לומר מניסיון שהקורסים גם מקצועיים ביותר ומלאי מידע מעודכן מהשטח ממיטב המומחים בתחום. למי שמהסס או מתלבט – זה מקום להתלבט ולהתייעץ בגובה העיניים ובפשטות", מציינת אודליה.

 

 

"חשבתי לשווק את הערכות שלי ליצירת תכשיט רק אונליין, ומכיוון שזה מאוד מורכב דחיתי זאת שוב ושוב. מירב, היועצת שליוותה אותי, הדגישה את החשיבות של החשיפה הפיזית באזור מגורי, ירושלים, והמליצה על השתתפות ביריד. הבנתי שזו ממש הזדמנות לצאת מהתפיסה הישנה שתקעה אותי ולהתנסות במכירה פיזית, לקבל פידבקים, וכך להתקדם למכירה ברשת בטבעיות, לא הייתי חושבת על זה לבד".

אודליה מנדבת טיפ נוסף, שחשוב לכל יזם ובעל עסק קטן: "חשוב שהרעיון העסקי יהיה מחובר לאדם בכל נימי נפשו. גיליתי שיש לי משיכה לתחום וגיליתי שאני יכולה גם ללמד את זה והחיבור האישי שלי לתחום הוא שאפשר לי לפתח חוסן בכדי לעבור את כל המשברים שיש לעסק קטן וליזם בראשית דרכו. הבנתי שאני לא יכולה לוותר על העיסוק הזה בשום מחיר וזה החדיר בי מוטיבציה, לכן אני מציעה לכל מי שחולם על עסק, לפתוח רק כזה שהוא לגמרי מחובר אליו בתשוקה גדולה".

 

שרה קמינסקי, מנהלת ליווי עסקי במעוף, ניצבת בצומת משמעותית עבור מי שמגיע, שכן היא דואגת לשדך בין בעל העסק לבין היועץ והמלווה הרלוונטי עבורו.

 

מה הדבר הכי טוב בעסק של אודליה?

"זיהיתי במפגש הראשון עם אודליה שהיא הולכת לעסוק במשהו שהיא מאוד מאוד אוהבת ויש לה תשוקה אדירה לעשייה שלה, בטווילינג. הבנתי שהעיסוק בחריזה ובהדרכה לחריזה טבועים ב-DNA שלה ושהיא מומחית בזה. היא מזוהה לחלוטין עם העיסוק שלה וזה יתרון אדיר עבורה כיזמית וכיף אדיר כיועצת ללוות אותה בתהליך", אומרת קמינסקי.

 

איזה טיפ קונקרטי יש לך לעסק קטן?

"לערוך מיפוי ולהגיע דווקא עם הנקודות החלשות כדי להתייעץ עליהן במעוף. כדאי לקבל ליווי מקצועי לצד החלש בעסק או ביזם ולהיעזר באנשי מקצוע מובילים לשם החיזוק הנקודות החלשות, לשם כך צריך להיות מודע ולעבור תהליך של מיפוי החוזקות והחולשות", מציעה קמינסקי.

 

 

מהן המחשבות על העתיד המקצועי שלך?

"אני מאוד רוצה לקרב בין מגזרים. אני חושבת שפעילות נייטרלית כמו יצירת תכשיט יכולה לקרב הרבה יותר מאשר שיח ישיר בין מגזרים מנוגדים. בירושלים חיים הרבה מגזרים זה לצד זה. הרעיון נולד כשהגיעה אלי אישה ערביה, והצטרפה לקורס שבו נשים שונות ומגוונות. כל כך ריגש אותי לגלות שיש הרבה משותף בינינו, כנשים, ויכולנו לפטפט ולצחוק ולכבד אחת את השנייה. חשבתי כמה שזה מדהים שזה קורה בטבעיות, ולכן רוצה ליצור עוד הזדמנויות כאלו", מסכמת אודליה. 

 

אתר מעוף

 

הסוכנות לעסקים קטנים בפייסבוק