מדי שנה עולה השאלה האם יום האישה הוא מוסד מבורך או להיפך. הרי ברור שהמציאות לא שוויונית, ומצד שני – האם יום כזה לא מנציח את האפליה?

למתבונן מן הצד הצלחת נשים אולי נראית אטרקטיבית או נחשקת, אך נשים מצליחות יודעות שההצלחה גובה מחיר 365 ימים בשנה. בשדה שבו גברים מחזיקים בתפקידי מפתח ובמפתחות לקידום, ביתרון בכוח, במספרים וברשת הקשרים, נשים ניצבות בפני מסלול מכשולים שגובה מחירים בפן האישי והמשפחתי.

הצלמת שני נחמיאס, בעלת סטודיו ?כותרת?, יזמה פרויקט מצולם ייחודי ליום האישה הבינלאומי. הפרויקט עוסק בנשיות, גבריות, הצלחה ומה שביניהם.

?תמיד סביב יום האישה, אני נתקלת בכתבות על נשים מצליחות - סופרוומן, שמנהלות קריירה לצד בית ומשפחה. הן תמיד יפות ורעננות, בסטיילינג נשי, פן בשיער, איפור מוקפד, עקבים," מספרת נחמיאס. "הכל כדי לשכנע ש?היא לא רק מצליחה, היא גם נשית ויפה?. אולם אי אפשר להכחיש שרובן פועלות בסביבה גברית מובהקת. סביבה שמכתיבה סגנון התנהגות, חשיבה, שפה ואפילו תנועות שהולמות את הרוב הגברי השליט בה".
 

"ביחד עם גיל קריים, ענבר בזק ומורן מישל מתנועת ?עצמאים עושים שינוי? בחרנו נשים חזקות, וביררנו האם הן מזדהות עם הנחה זו. התשובה גורפת - לעתים, יותר קל ובטוח לאמץ גינונים גבריים מאשר לטפח את היתרונות והמעלות הנשיים בניהול עסק. כבר שנים שאני חוקרת באמצעות צילום את נושא המגדר והתכתיבים החברתיים המגדירים לנשים סטנדרטים של מראה והתנהגות. הפעם בחרתי לצלם 13 נשים שהסכימו להשתתף בפרויקט בסגנון כוכבי קולנוע הוליוודיים משנות ה-40 וה-50. עד היום, הוליווד משמשת דוגמה לתפיסה מיושנת ולא שוויונית בייצוג של גברים ונשים.?
 

ענבר בזק- בעלים של דה מרקט – משרד לפרסום ומיתוג וממקימי "עצמאים עושים שינוי", הפועלת למען חיזוק מגזר העצמאים והעסקים הקטנים.

 

 

כשהקמנו את "עצמאים עושים שינוי" לפני כשנה היינו בצוות ההקמה 5 נשים וגבר אחד.

באותה תקופה, בעיצומה של מחאה חברתית שסחפה אחריה עשרות אלפי עצמאים תוך שבועיים, מצאתי שמה שגרם להמון ללכת אחרינו היו הרגישות, האותנטיות ותפיסה של עבודה בשיתוף פעולה ופרגון. אבל במהלך השנה החולפת גיליתי שכדי להוביל לשינוי בזירה הפוליטית אני חייבת להתאים עצמי לחוקי משחק שנגזרים מסביבה שנשלטת בעיקר על ידי גברים. נאלצתי להתחספס ולהפוך עצמי ליותר קשוחה ומחושבת ופחות רגישה לביקורת מהסביבה - היום נוטה לקבל החלטות בצורה יותר קרה ומדודה.

 

מאור מאיר שפרירפסיכותרפיסטית וקרימינולוגית קלינית. מומחית בטיפול במשברי זהות מינית ומגדרית ובטיפול בפגיעות מיניות.

 

"כמטפלים אנחנו נחשפים למורכבות של פגיעות מיניות במטופלים שלנו, שלרוב נעשות על ידי גברים. כמטפלת אישה וכאימא החשיפה מעוררת הרבה מחשבות וקשיים סביב האלימות, ההחפצה והדיכוי כלפי נשים ואוכלוסיות מוחלשות. היכולת שלנו לסובלימציה והיכולת להכיל שונות מגדרית בלי להיתפס לסטראוטיפים מאפשרות ניעות בין מגדרים ומפחיתות אלימות. גבר שיבין שאפשר להגיב בדרך לא אלימה ויותר אמפתית ושהדבר לא יאיים על הגבריות שלו, ואישה שתבין שאפשר להיות אסרטיבית בלי שיגידו שהיא תוקפנית, בהחלט יאפשרו חברה רגישת מגדר ותרבות."

 

הילה אדר דורון - בעלת המפעל והמותג מיידלע סבונים והבעלים של מפעל חומרים לתעשיית הרכב.

 

 

"כמי שמנהלת עסק שנים רבות למדתי לפעול מתוך האמת הפנימית שלי ולהיות נאמנה לה. בכל פעם שנתתי למישהו לערער על תחושות הבטן שלי (ובתחילת דרכי זה קרה המון ) גיליתי את כוחה של הנאמנות לעצמי. זה הדבר הכי חשוב ולהיות שלמה עם ההחלטות שמתקבלות וראש פתוח ויצירתי".

מורן מישל – מומחית שיווק דיגיטלי, בלוגרית, ממקימי ?עצמאים עושים שינוי?
?מגיל צעיר אני עצמאית ואמא במשרה מלאה. הבנות שלי תמיד התלוו אלי כתינוקות, וגם היום התינוקת איתי בפגישות בעבודה ובפעילות החברתית. זה לא טריוויאלי. לאנשים היה קשה לעכל אותי כעצמאית בגיל 23, ובוודאי עם תינוקת יונקת בפגישה או עם עגלה בכנסת".

 

"ה?גם וגם? קשה לחברה – את או בעלת עסק או אמא, או במשא ומתן או בהנקה. כשהדברים באים ביחד הם מבלבלים. נשים רבות מגלות שהאמהות מעכבת אותן, הופכת אותן לשוות פחות בשוק העבודה, שלא כמו גבר שהופך להורה.  לי חשוב להעביר את המסר שזה אפשרי, זו הבחירה שלי. ולאורך זמן זה מוכיח את עצמו ובעיני הסביבה אני שווה יותר.?

מירי אורמן - במאית ועורכת סרטים

"אני עובדת בסביבה של גברים, וזה גורם לי להרגיש מלכה והכי אישה שבעולם.יחד עם זה, אני מרגישה צורך להפגין תכונות שנחשבות יותר "גבריות", כדי לא להיות יוצאת דופן, אז שמתי לב למשל שאני ממעטת ללבוש שמלות. יש לי מן צורך ללבוש מכנסיים כדי 'להשתוות'."

 


 

עוד נשים שלקחו חלק בפרוייקט הצילומים:

דנה זטלאוי כהן – יועצת מס וראש מטה הצעירים בלשכת יועצי המס

 

אנעם סלמאן – מפיקת אירועים ומפעילת זיקוקים

 

דקלה אבוטבול – מנכ?ל היחידה ללימודי חוץ ויו?ר התאגדות העסקים הקטנים

 

ורד חורי - בעלת משרד שיווק דיגיטלי ewise

 

יפעת גבע- רגולר – אשת הייטק

 

סימה כהן – בעלת בית דפוס 

 

סלעית גרניט- מנכ"לית adkit

 

קרין רמוני שור - מנהלת קהילות מסחריות

 

איפור: נאוה דן

שיער: מיכל הניג

סטיילינג: מאשה חלף

 

 

קרדיט לצילום הלפני של קרין: אפרת נמרוד