ג'יי קיי רולינג כבר התרגלה להיות אישה פורצת דרך. ב-2004 היא נכנסה לספר השיאים של גינס כשההצלחה המטאורית של אימפריית הארי פוטר הפכה אותה לאדם הראשון שהרוויח יותר ממיליארד דולר בזכות ספריו. לא פחות חשוב, ההישג הזה הפך אותה לאישה ה-5 בלבד בהיסטוריה שהפכה למיליארדרית בזכות עצמה, ולא בזכות ירושה.

רולינג מעולם לא תכננה להיות מיליארדרית, ואם הייתם אומרים לה ב-1999, שנה לפני שהספר הראשון של הארי פוטר יצא לאור, שהיא אוטוטו תהפוך למיליונרית ואז למיליארדרית היא כנראה הייתה צוחקת לכם בפנים. למה?כי באותה שנה היא עדיין הייתה אם יחידנית שנאלצת לקבל השלמת הכנסה כדי להתקיים. לטענתה, הדבר שהכי זכור לה מהשנים האלו הייתה הסטיגמה שהדביקו לה. על התקופה ההיא סיפרה רולינג ש"מה שאני זוכרת בעיקר מאותן שנים זה איך הערך העצמי שלי לאט לאט נשחק לו. פתאום את מבינה שבעיני רבים כל כך את הפכת להיות 'אם יחידנית', משהו שמעולם לא בחרת בו, ופתאום החברה מגדירה אותך רק על סמך זה".

זוכרת את הסטיגמה שהדביקו לה. ג'יי קיי רולינג. צילום: רויטרס

אין זה מפתיע, אפוא, שג'יי.קיי רולינג מעולם לא שכחה מהיכן הגיעה, ושגם לאחר ההצלחה המטאורית של ספרי הארי פוטר היא מקפידה לתרום סכומים גדולים לצדקה, בעיקר למטרות הקשורות לקידום נשים וילדים. למעשה, רולינג ידועה בימים אלו כאחת הנדבניות הגדולות בעולם. אבל בדרכה המיוחדת, היא לא סתם נדבנית גדולה, אלא גם נדבנית שוברת שיאים: לפי מגזין 'פורבס', היא האדם הראשון בעולם שמאבד את תוארו כמיליארדר בעקבות תרומות פילנתרופיות. בשנת 2015 לבדה היא תרמה יותר מעשר מיליון פאונד, ועל פי  הערכות שונות, עד היום תרמה רולינג יותר מ-160 מיליון דולר, או 16% מהכנסותיה.

לצד היותה אחת מהנדבניות הגדולות בעולם, ישנו גורם נוסף שסייע לרולינג לאבד את תוארה כמיליארדרית: תשלומי מיסים, ובעיקר בחירתה שלא להעלים מסים. רולינג, הידועה כמי שמקפידה לדאוג שאת התפקידים הראשיים בסרטיה יגלמו רק שחקנים בריטים, מצהירה שהיא משלמת את המיסים לכתר הבריטי בשמחה רבה. בניגוד לבריטים בעלי ממון אחרים, רולינג בחרה להישאר כתושבת מס בבריטניה, ולא להוציא את מרבית הונה למקלט מס מחוץ לאיים הבריטים. "בחרתי להישאר כתושבת מס בבריטניה כי רציתי לגדל את הילדים שלי נטועים בתרבות שאני גדלתי בה. רציתי שיהיו חלק מתרבות עתיקה ומהוללת כתרבות הבריטית, שילמדו מה זה להיות אזרחים וחלק ממדינה, ממדינה אמתית. לא רציתי לגדל אותם בקהילה סגורה של תושבי חוץ, ובמעבר מתמיד ממקום למקום בהתאם לחוקי מס, ושיגדלו רק עם ילדים של גולים חמדני מס אחרים".

אבל ישנה סיבה לא פחות חשובה שבגינה בחרה רולינג להשאיר את רישום ההון שלה בממלכה המאוחדת: הכרת התודה שלה למדינת הרווחה הבריטית. "הסיבה השנייה שאני נשארת תושבת מס בבריטניה היא שאני חייבת חוב עמוק למדינת הרווחה הבריטית. כשהחיים שלי התפרקו והגעתי לתחתית המדרגה, רשת הביטחון החברתית, גם זו המקוצצת מתקופת ג'ון מייג'ור, הייתה הכרית היחידה שריככה את הנפילה החופשית שלי. לכן, אני לא יכולה שלא להרגיש שזו תהיה התנהגות נלוזה מצדי לערוק פתאום למקלט מס כלשהו עם הגעת הניחוח הראשון של צ'ק בעל 7 ספרות. אם תרצו, זו ההגדרה שלי לפטריוטיות".

המונים ממתינים מחוץ לחנות הספרים בדלאוור, ערב יציאתו לאור של הספר הששי בסדרה

השאלה המתבקשת היא לאן בדיוק מתנקז כל הכסף שרולינג תורמת? מרבית הכסף הולך ל-3 מקומות: הראשון, Lumos Foundation, קרן צדקה שהקימה שמסייעת לילדים המאושפזים מסיבות שונות ברחבי העולם (חסרי בית, בתי חולים, מוסדות אשפוזיים, נוער בסיכון ועוד). השנייה, היא  Volant Charitable Trust, קרן השקעות שהקימה שנועדה לממן פרויקטים בסקוטלנד המסייעים למשפחות וילדים במצוקה, בדגש על משפחות חד-הוריות. האפיק השלישי הוא מימון מחקרים לטיפול בטרשת נפוצה, מחלה ממנה נפטרה אמה. בנוסף לכך, רולינג משמשת גם כנשיאה של ארגון ג'ינג'רברד, אחת מהעמותות הגדולות בבריטניה המסייעות למשפחות חד-הוריות.

חשוב לציין שרולינג היא כמובן לא הנדבנית הגדולה היחידה, ולא היחידה שהתחייבה לחלק את מרבית כספה לצדקה. שורה ארוכה של מיליונרים ומיליארדרים, בהם וורן באפט, מארק צוקרברג, ביל גייטס ועוד, הודיעו כי יתרמו את מרבית כספים לצדקה לאחר מותם. בניגוד להם, רולינג הלכה בדרך אחרת, ומחלקת סכומים נכבדים לצדקה בימים אלו ממש. ניתן רק לקוות שמיליארדים נוספים ילכו בעקבותיה בשנים הבאות.