לאחר לידת התאומות שלי, לפני 10 שנים, חוויתי משבר גדול בחיי האישיים והתגרשתי. בימים ההם עוד עבדתי בבנק, הייתי שכירה עם קביעות, משכורת נוחה ומסלול צמיחה בטוח. ועדיין הרגשתי שמשהו חסר. החלטתי לעזוב את הבנק ולהקים עסק לפתרונות מימון ויעוץ משכנתאות. עם השנים צברתי בסיס לקוחות רחב ועזרתי לזוגות ולבודדים להתנהל בעולם הפיננסי. ובכל זאת, הלב שלי נחמץ בכל פעם שהתיישבתי מול זוג והשיחה התנהלה מול הגבר בלבד, שמיד תפס את המקום הדומיננטי והוביל את השיח.

 

לעיתים קרובות זו הייתה הבחירה של הנשים להיות הצד ששותק בפגישות. נשים משכילות, עצמאיות או שכירות, שמרוויחות משכורת גבוהה ואחראיות לרוב החלטות הרכישה בבית, אמרו לי משפטים כמו "בעלי הוא שר האוצר בבית" או "בשבילי את מדברת סינית". בפגישות הן קשובות רק בחצי אוזן ובונות על כך שהבעל יעשה את הבחירה הנכונה עבור שניהם. לעומתן, כשאני נפגשת עם רווקות, גרושות או חלילה אלמנות, אני רואה איך ברגע אחד הנשים שמולי הופכות להיות שרות האוצר בעצמן, ומבינות את השיטה במהירות.

 

וזה לא רק אצלי. בסקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שליש מהנשים העידו שהמחליט העיקרי בבית בנושאים הפיננסיים הוא בן הזוג. באותו הסקר אגב, רק 9% מהגברים דיווחו שהמחליטה העיקרית היא בת הזוג.

 

למה זה בעצם קורה? המון מילים נשפכו ועוד ימשיכו להישפך על פערי השכר המשמעותיים בין נשים לגברים. העובדה היא שהן עדיין מרוויחות בממוצע כ-33% פחות ממה שגבר באותה העבודה היה מרוויח. 

 

עם זאת היום, יותר מתמיד, נשים נדרשות לדאוג לעצמן בעצמן, גם ברמה הכלכלית. יותר ויותר נשים הן המנהלות, לפעמים היחידות, של משק הבית. המצב הזה נוצר לאור חדירה חזקה של נשים לשוק העבודה, גיל נישואין שעולה ואחוז מקרי גירושין שעולה גם הוא. העולם החדש מחייב את הנשים להבין יותר בנושאים הפיננסיים, גם אם הם פחות אינטואיטיביים עבורן.

 

שרת האוצר של הבית

אל תשאירי לו את כל ההתעסקות בכספים של הבית. צילום: Shutterstock

 

אז מה בכל זאת אפשר לעשות? אם את לא מרגישה בטוחה לצעוד בדרך הזו לבד את תמיד יכולה להיעזר באנשי מקצוע. גם אם לא בתשלום ובאופן מקצועי – למצוא חברים קרובים שמבינים ולהתייעץ על נושאים או מונחים ספציפיים שנתקלת בהם. לא לפחד לשאול שאלות ולא לפחד מהנושא עצמו.

 

במקביל, הייתי ממליצה ללמוד בעצמך דרך גוגל מונחים בסיסיים הנוגעים בהשקעות ובניהול כלכלי, ולו רק כדי לא להירתע מהם או לאבד קשב ברגע שתשמעי אותם עולים במהלך הפגישות. אחד הדברים הראשונים שאני עושה כשאני נפגשת עם לקוחות הוא לעבור על מונחי היסוד, כמו מה המשמעות של קרן, ריבית פריים, ריבית קבועה או לא קבועה, צמודה או לא צמודה למדד, מה היא עמלת פירעון ומה הכוונה ביחס החזר הכנסה. בדרך זו אני בעצם מיישרת קו ומצליחה לשלב בשיחה גם את מי שנרתע ממנה באופן טבעי. היכרות עם מושגי הבסיס מורידה בדרך כלל את מפלס החרדה.

 

בהרבה מאוד מקרים נשים לא רוצות לצאת "מטופשות", ולכן נמנעות מלשאול. הדבר הזה יוצר מעין אפקט של כדור שלג שבמהלכו הן מרחיקות את עצמן מהנושא ונמנעות מלהבין על מה הן חותמות, עד שנוצרת אדישות מוחלטת וחוסר מעורבות בהחלטת ההשקעה. שימי לב שגם אם את לא מקבלת את ההחלטה – עדיין תצטרכי לשלם אותה ולהתמודד עם התוצאות. לכן, כדאי להתעקש ולהבין את הדברים. מומלץ מאוד להגיע גם לפגישות בבנק ולשאול את כל השאלות. הפקידים ערוכים לכך שהלקוחות ברובם אינם בוגרי תואר ראשון בכלכלה או מימון והם נמצאים שם כדי לענות עליהן. תשתמשי בידע שלהם, הם שם עבורך.

 

חשוב לזכור, עם כל הקלישאה, שבעולם בו אנו נמצאים ידע הוא כח. ככל שתביני יותר, תהיה לך שליטה גדולה יותר על עתידך. מנסיון עם לקוחות שנרתעו בהתחלה מכל נגיעה בתחום, אני יכולה לעודד ולומר – ברגע שמתחילים ללמוד איך העסק עובד, מבינים שהשד לא נורא כל כך.

 

ענבר רייכר

ענבר רייכר. צילום: גאולה אבן

 

ולסיום, מדריך קצר ללווה המתחילה:

 

1. לקוחות רבים חושבים שברגע שייבקשו הלוואה מהבנק על סכום שבעיניהם נתפס סביר, הם מיד יקבלו אותו ויתחילו להחזיר סכום קבוע על בסיס חודשי. כמובן שתפיסה זו לא תואמת את המציאות. בפועל, בנקים רבים לא מאשרים הלוואות שנתפסות כגדולות מדי, או ככאלה שיש אפשרות שלא יוחזרו מסיבות שונות.
לכן, הדבר הראשון שאני עושה מול לקוחה חדשה הוא להבין מה גודל ההכנסה שלה, גודל ההכנסה הצפויה בעתיד וכן כמות ההון הראשוני הקיים. על בסיס כל אלה אפשר להעריך את גובה ההלוואה שהבנק יהיה מוכן לתת ואת גובה הריבית. באופן עקרוני, הבנק מאשר הלוואה שההחזר שלה לא עולה על 38% מההכנסה נטו של הלווה. לגבי הסכום, כאשר מדובר בדירה ראשונה ניתן לאשר עד 75% מימון משווי הקניה.

 

2. חשוב לזכור: ריבית היא הכסף שקונה את הכסף שהבנק מוכן לתת. כלומר, אנחנו משלמות כסף (ריבית) על סכום ההלוואה שהבנק מעניק לנו. לפיכך, יש לשאוף לצמצם ככל הניתן את הריבית.
 

3. יש יותר שונאות סיכון משונאי סיכון. נשים יעדיפו לרוב למזער את הסיכון ככל הניתן ופחות "להמר" על הכסף. חשוב שהלווה תעשה את מה שתרגיש איתו בטוח לאורך זמן. לכן במקרים בהם הלווה שונאת סיכון, אמליץ על מסלול ריבית קבוע, שאמנם מגדיל במעט את הריבית ביחס להצעה המשתנה, אבל הסכום שיוחזר כל חודש הוא קבוע ויציב לאורך זמן ולא יעלה לאורך השנים.
חשוב לציין שקיימת אפשרות מומלצת לקחת עד 30% מגובה המשכנתא בריבית הפריים שאינה צמודה ויכולה אמנם לעלות – אך גם זולה משמעותית אל מול הריבית במסלול הקבוע.
 

4. אחרי שבדקנו מהו הסכום שניתן לאשר ומהו ההחזר שתוכל הלווה לעמוד בו, נשלח את המסמכים לאישור עקרוני: 3 תלושי שכר אחרונים/ שומת מס אישית ואישור רו"ח, תדפיסי בנק משלושת החודשים האחרונים וצילום תעודת זהות וספח.חשוב להצטייד במסמכים האלה מראש ולהגיע איתם לכל מפגש עם יועץ פיננסי.
 

5. בשלב זה מתחיל משא ומתן מול הבנקים השונים, במטרה להשיג את הריבית הטובה ביותר. אני מנהלת את המשא ומתן עבור לקוחותיי אבל בכל מקרה ממליצה להתייעץ עם איש מקצוע לפני שניגשים לפקיד הבנק וחותמים על המסמכים. ברוב המקרים תהיה דרך לשפר את התנאים הראשוניים שהוצעו לכם.
 

6. השלב האחרון הוא שלב השמאות. לאחר בדיקת השמאי ולאחר שוידאנו שהכל תקין - חותמים על המשכנתא, רושמים שעבוד לטובת הבנק המלווה, רוכשים ביטוח חיים ומבנה ובזה התהליך נגמר.

 

ענבר רייכר היא עורכת דין ויועצת משכנתאות. לקביעת פגישה היכנסו לאתר שלה