אתם יודעים איך זה. אתה יכול לחפש עבודה במשך חצי שנה, וללא למצוא כלום, ואז – ברגע שמודיעים לך שהתקבלת למשרה טובה שרצית, רגע אחרי שאתה נושם לרווחה בשביעות רצון על כך שסאגת חיפוש העבודה מאחוריך (לשלב זה לפחות), אתה מקבל פתאום תשובה חיובית נוספת, ממקום שגם אותו רצית. והנה, עכשיו מתחילה ההתלבטות.

 

עוד ב-onlife:

 

כך קרה גם לרינה מרמת גן, בוגרת לימודי מינהל עסקים, שחיפשה עבודה כמנהלת מוצר במשך כ- 4 חודשים. היא עשתה את כל מה שצריך לשם כך – חיפשה באתרי הדרושים, פנתה לחברות כוח אדם והשמה, הפיצה בקרב חבריה ומכריה את העובדה שהיא מחפשת עבודה, שלחה קו"ח, נשלחה לראיונות והמתינה לתשובות. עד שלבסוף היא קיבלה את הטלפון המיוחל מחברת ההשמה, שהודיעה לה כי היא התקבלה למשרה שרצתה,  בחברה בינונית למוצרי מזון. היא עדיין לא השיבה בחיוב כיוון שידעה כי היא אמורה לקבל תשובה ממקום עבודה נוסף – חברת מוצרי טואלטיקה וטיפוח גדולה, וזו, אכן, הגיעה למחרת ...והתשובה חיובית.

 

רינה התלבטה. בשני המקרים מדובר בתפקיד שאותו רצתה, אך בעוד שהשכר שהוצע לה בחברה הראשונה תאם את ציפיותיה, במקום השני הוא היה נמוך יותר.  האומנם זהו השיקול המרכזי להחלטה?

לא רק השכר - הסתכלו על השאר

קבלת החלטה אם לקבל הצעת עבודה על סמך השכר המוצע בה בלבד, עלולה להסתבר כטעות, ויכולה לעיתים לגרום לפספוס הצעות עבודה טובות במיוחד. מחפשי עבודה רבים, בעיקר אלו הנמצאים בתחילת דרכם המקצועית, כגון חיילים משוחררים, סטודנטים, או בוגרי תואר ראשון שאך סיימו את לימודיהם, נוטים לטעון לא פעם כי המשכורת המוצעת להם נמוכה משמעותית מציפיות השכר שלהם, ולכן הם נאלצים לא פעם לדחות משרות שאליהן יכלו אולי להתאים.

 

כדאי לדעת - השכר אינו השיקול היחיד, וגם לא החשוב ביותר, בבחירת מקום עבודה. נכון שכולנו (או רובנו) עובדים כדי להתפרנס ולקבל משכורת, אך  קיימים פרמטרים חשובים נוספים שכדאי לקחת בחשבון, - כגון סוג התפקיד והעניין בו, אפשרויות קידום, מיקום גיאוגרפי וכיוצ"ב- כל אחד על פי השיקולים החשובים לו.

 

הטבות ותנאים נלווים שווים לא מעט כסף. הנה כמה דוגמאות: 

טלפון נייד – מקומות עבודה רבים מספקים לעובדיהם טלפונים סלולאריים. היות וההוצאה הממוצעת על טלפון נייד הינה כ-300-400 ? בחודש, במידה ותקבל את הטלפון הנייד ממקום עבודתך (בדרך כלל מדובר במכשירים מתקדמים) -  זוהי הוצאה שנחסכת ממך (למעט תשלום שווי מס, המחוייב על-פי חוק).

גם אם סכום השיחות הממומן על ידי החברה מוגבל – עדיין מדובר בהפחתה משמעותית של חשבון הנייד שלך. יתרה מכך, בארגונים גדולים רבים מוצעים מבצעים ומסלולים אטרקטיביים לעובדים ולבני משפחותיהם, כך שגם אם לא תקבל טלפון ממקום העבודה, תוכל אתה וקרוביך ליהנות מתוכנית מוזלת.

 

רכב – בחלק מהתפקידים ניתנת לעובד אפשרות לקבל רכב מטעם החברה. למרות שעל הטבה זו חל מס (וכמובן שמומלץ לברר מראש מהו גובה הסכום אותו תצטרך לשלם), הרי שנחסך ממך הצורך לרכוש רכב באופן פרטי ולדאוג לכל עלויות הרישוי, הביטוח, הטיפולים, התיקונים, הוצאות הדלק, אובדן הערך ושאר ההוצאות הכרוכות באחזקת רכב פרטי, המסתכמות, בחישוב גס, בכ-3,000 עד 4,000 ? לחודש בממוצע.

 

ארוחות – מקומות עבודה רבים, בעיקר ארגונים גדולים, מספקים ארוחות לעובדיהם. בחלקם מדובר בארוחות בחדר האוכל של החברה ובחלקם מדובר בתלושי מזון התקפים במסעדות שבאזור ועימן קיים הסדר כלשהו. חלק מהחברות מעניקות מימון מלא לארוחות עובדיהן וחלקן מסבסדות את מחיר הארוחה, כך שהעובד משלם על כל ארוחה סכום סמלי של מס' שקלים בודדים.

כך או כך, אם תעבוד בארגון המספק ארוחות לעובדיו– אתה מרוויח:  עלות ממוצעת של ארוחה במסעדת מזון מהיר או במסעדות בהן יש ארוחה עסקית בצהריים היא כ- 25-30 שקלים (אלא אם תעדיף להביא אוכל מהבית כל יום). בחישוב של קניית ארוחה אפילו רק 3 פעמים בשבוע – זוהי הוצאה של 300 ?לפחות לחודש, שנחסכת ממך.

 

מחשב נייד – בתפקידיםרבים כיום, ביניהם במשרות של מכירות שטח בחברות התקשורת למיניהן, מספקים לעובדים מחשב נייד. זהו אמנם כלי עבודה, אך הוא נשאר ברשותך גם בזמנך הפרטי ומאפשר לך לחסוך כ- 2,500-5,000 שקל - מחירו הממוצע של מחשב נייד אחר, אותו היית צריך לרכוש לעצמך אלמלא קיבלת אותו ממקום עבודתך.

 

חדר כושר – גם תחום התעסוקה הושפע מהמודעות לאורח חיים בריא. בשנים האחרונות  החלו חברות רבות לעודד את עובדיהן לבצע פעילויות ספורטיביות מסוגים שונים, חלקם באמצעות מכוני כושר או חוגי ספורט וחלקם במימון קבוצות בליגות למקומות עבודה. פעילות שכזו חוסכת לך כ- 250-350 שקל לחודש, שהינם מחיר ממוצע למנוי בחדר כושר.

 

הטבות ייחודיות בתחום פעילותה של החברה  – נכון, לא כולם עובדי חברת חשמל המקבלים את החשמל בחינם, אך גם חברות רבות אחרות, בעיקר הגדולות שבהן, מספקות לעובדים ולבני משפחותיהם הטבות והנחות בתחום פעילותה של החברה. כך לדוגמא, מאפשרות חברות הסלולר לעובדים ולבני משפחותיהם ליהנות ממסלולים מוזלים בשיחות מהטלפון הסלולארי, חברות האינטרנט מאפשרות לעובדיהם גלישה חינם או מוזלת, חברות הביטוח מעניקות הנחה בביטוחים השונים, החברות הקמעונאיות מעניקות הנחות בסניפיהם וכדומה.

 

גם כאן מדובר ברכיב ששווה כסף, אך קשה לחשב את שוויו מראש. אם, לדוגמא, אתה עובד ברשת אופנה כלשהי, המעניקה 30% הנחה לעובדיה, ואתה קונה ביגוד ב- 1,000 שקל , ההטבה הזו שווה לך 300 שקל. כמובן שאם אתה עובד בחברה המייבאת מכוניות וניתנת לך הנחה של 30% - שווי ההנחה הוא גבוה יותר.

 

הנחות במסגרת פעילות רווחה  - במרבית הארגונים הגדולים קיימת פעילות רווחה לעובדים, הכוללת, בין היתר, גם מבצעים והנחות לעובדים ולבני משפחותיהם במגוון רחב של אתרי בילוי ופנאי, כגון: כרטיסים מוזלים להצגות ולפסטיבלים, הנחות בבתי מלון ובצימרים, וכיוצ"ב. גם זו הטבה ששווה כסף אך קשה לאמוד את שוויה מראש.

 

מעבר לכל אלו, ניתנות הטבות נוספות, שבחלקן מגיעות לך על פי החוק, ביניהן: ימי חופשה, דמי הבראה, ימי מחלה, ביטוח פנסיוני, קרן השתלמות, ביטוח רפואי וכדומה – שגם הם שווים כסף בסופו של דבר.

 

מה השורה התחתונה?

מכל אלו ניתן להסיק כי מסעיף ההטבות בלבד ניתן להרוויח תוספת של בין 700 שקל  (כשמדובר בהטבות של ארוחות וטלפון נייד), ועד 6000 ש"ח (כשמקבלים גם  רכב ומחשב נייד) – מדובר בסכומים מכובדים שמתווספים למשכורתך מדי חודש ואסור לזלזל בהם. הוסף על כך עמלות ובונוסים שנלווים לשכר בחלק מהתפקידים, ותיווכח כי השכר, שבתחילה נראה לך נמוך, מסתבר דווקא ככדאי ביותר.

 

מעבר לכך, השכר הוא אמנם פרמטר חשוב בבחירת מקום עבודה, אך כאמור, לא תמיד הוא החשוב ביותר. עליך לקחת בחשבון מס' רב של קריטריונים וזאת בהתאם למצבך האישי, המקצועי, המשפחתי ועוד. לכן, גם אם השכר המוצע לך אינו גבוה, אך לצידו תנאים והטבות ששוות כסף, ובמקביל מדובר במשרה בחברה גדולה ויציבה, שתאפשר לך לצבור ניסיון ולהתקדם בעתיד- מומלץ לך לשקול את העניין לחיוב.

 

הבחירה של רינה

ומה לגבי רינה? נכון שהשכר בחברה הראשונה (חברת המזון) גבוה יותר, אך בחברה השנייה (חברת הקוסמטיקה) היא תקבל גם רכב ולפטופ, שיוכלו לשמש אותה, בנוסף לצרכי העבודה, גם לצרכיה האישיים. בנוסף, חברת הקוסמטיקה, בהיותה חברה גדולה יותר, גם מסבסדת עבור עובדיה את ארוחות הצהריים, כך שעלות ארוחה מסתכמת במס' שקלים בודדים, וכן מעניקה לעובדיה הטבה של 50% הנחה ברכישת כלל מוצרי החברה.

 

מכיוון שבכל מקרה, על מנת להגיע לעבודתה בחברת המזון (אם תבחר בה), הממוקמת במרחק ניכר ממקום מגוריה, תצטרך רינה לרכוש רכב, ומאחר וכשמסתכלים על מרכיבי השכר בחברת הקוסמטיקה כמכלול (כולל רכב, לפטופ, סבסוד ארוחות והנחות על מוצרי קוסמטיקה שרינה ממילא קונה באופן שוטף כחלק משגרת הטיפוח שלה) –  ברור כי ההצעה בחברת הקוסמטיקה טובה יותר, וכי עדיף לה, לרינה, לבחור באופציה זו.

 

הכותבת, יפעת דהן-חורב היא מרכזת תחום מחקר ומנהלת תקשורת שיווקית באורטל משאבי אנוש