לא פעם ולא פעמיים אני נתקלת בהרמת גבה כאשר אנשים סביבי שומעים כי אני סוחרת בבורסה. רבים מהם מופתעים עוד יותר, כאשר הם שומעים שאני עושה זאת כבר שנים ובהצלחה מרובה. הסיבה העיקרית לתגובות הללו היא העובדה שאני אישה. מסתבר, כי גם נשים וגם גברים מחזיקים בדעה כי עולם המסחר בבורסה הוא תחום גברי וכי עדיף לנשים להתרחק ממנו.

 

עוד ב-onlife:

 

בישראל יש אחוז קטן יחסית של נשים העוסקות במחסר בבורסה. ניתן להעריך כי רק 5% מכלל הסוחרים הן נשים, כלומר, כמה מאות בודדות. עולם המסחר אפוף מיתוסים ודעות קדומות שמקשות על נשים שמעוניינות בכך, לבחון ברצינות את האפשרות להיכנס לתחום וללמוד עליו לעומק.

 

המטרה שלי היא לפתוח בפני אותן נשים צוהר לעולם חדש ומרתק כך שיבינו שאם הן רוצות בכך, גם הן יכולות לסחור בבורסה בהצלחה, ויש להן מספר יתרונות בולטים על פני בני המין הגברי.

 

מיתוס: המסחר בבורסה מצריך תואר מהאוניברסיטה, לימודי כלכלה או הבנה במתמטיקה

ניפוץ המיתוס: מדובר בטעות נפוצה שמונעת מרבות וטובות להיכנס לתוך עולם המסחר. בפועל, אין שום צורך בידע מוקדם, בתואר או הבנה מעמיקה באף אחד מהתחומים הללו. עם זאת, מומלץ למי שמעוניינת לסחור בבורסה, להירשם לקורס בבית ספר למסחר (ברוב המקרים מדובר בקורס שאורכו בין חודשיים לארבעה חודשים) על מנת לצבור ידע וכלים בסיסיים.

 

לאחר הקורס רצוי להמשיך במסחר בליווי סוחר וותיק ומנוסה שיוכל לסייע בקבלת החלטות ברגע האמת. חלק מבתי הספר למסחר מספקים את שירות הליווי כחלק מהקורס, עד שתוכלי בעתיד לפרוש כנפיים ולסחור באופן עצמאי.

 

 

מיתוס: לא ניתן להתפרנס רק ממסחר בבורסה

ניפוץ מיתוס: למען האמת, יש אנשים רבים שמסחר בבורסה הוא מקור פרנסתם העיקרי והיחידי והם ההוכחה לכך שניתן להתפרנס ממסחר בבורסה בכבוד, תוך השקעה של שעתיים שלוש ביום. הרווח בבורסה הוא נגזרת של זמן השקעה וסכום השקעה, וסוחרים מנוסים מגיעים לרווחים של כמה מאות דולרים ביום.

 

עם זאת, לסוחרת מתחילה, מומלץ להתחיל לסחור בבורסה במקביל לעבודה הראשית, ולאחר צבירת ניסיון ויצירת רווחים, ניתן להתקדם ולהפוך את המסחר למקור הפרנסה העיקרי.

 

בהקשר זה כדאי לציין כי למי שרוצה לשלב את המסחר בבורסה ביחד עם עבודתה הראשית, מומלץ לבחור להתעמק בבורסה האמריקאית (וול-סטריט). הסיבה: המסחר בבורסה האמריקאית מתקיים בשעות אחה"צ (16:30-23:00 שעון ישראל), דבר שיאפשר לך להמשיך להחזיק בעבודתך.

 

אולם זה לא היתרון היחיד שיש למסחר בבורסה האמריקאית על פני מסחר בבורסה הישראלית. הבורסה האמריקאית ידועה כבורסה המשוכללת ביותר וככזו היא מייצרת הכי הרבה הזדמנויות ליצירת רווחים ולמזעור סיכונים. אגב, בניגוד למה שמקובל לחשוב, אין צורך לדעת אנגלית ברמה גבוהה על מנת לסחור בבורסה האמריקאית.

 

מה ההבדל בין השקעה בשוק ההון למסחר בשוק ההון?

לעיתים קרובות נוצר בלבול בין מסחר בשוק ההון לבין השקעות בשוק ההון, למרות שמדובר בשני דברים שונים לחלוטין. השקעה בבורסה מתבצעת לרוב לפרק זמן ממושך של כמה חודשים לפחות, בהם הכסף מושקע במניות של חברה כלשהי, לאחר שנעשתה בדיקה קפדנית ומקיפה של דוחותיה הכספיים, קריאה מעמיקה על יציבותה הכלכלית וצפי הרווחים שלה או בעקבות המלצות של יועץ בנק או יועץ השקעות.

 

לאחר שהוחלט להשקיע, לא נותר הרבה מה לעשות, מלבד להמשיך לעקוב אחר המתרחש בשוק ההון ולבדוק מפעם לפעם את מצב תיק ההשקעות. בדרך כלל, על מנת ליצר רווחים משמעותיים, נדרשת השקעה של סכום כסף גדול.

 

לעומת זאת, השקעה בשוק ההון היא מסחר יומי. מדובר בפעולה קצרת טווח שמבצעים במהלך היום. כלומר, במסחר יומי, קונים ומוכרים מניות בפרק זמן קצר, שבסופו נשארים עם סכום הכסף שנצבר ביד. המסחר היומי אינו דורש היכרות כלשהי עם החברות שמניותיהן נסחרות בשוק ההון ואין צורך בניתוחים כלכליים שלהן.

 

עם זאת, המסחר היומי בבורסה  מצריך השקעת זמן, אימון ותרגול על מנת לפתח מיומנות והגדיל את סיכויי ההצלחה. סוחרת מקצועית ומיומנת יכולה להרוויח סכומים גדולים יותר מהמשקיע הממוצע. כמו כן סכום הכסף הדרוש למסחר על מנת לייצר רווחים משמעותיים הוא קטן יחסית בהשוואה לכסף שדרוש על מנת להרוויח סכומים גבוהים מהשקעות בבורסה.

 

צילום: Shutterstock

 

היתרון של נשים במסחר בבורסה

רבים חושבים שמסחר בבורסה הוא עניין של מזל ומתאים למי שאוהב סיכונים. אולם פה בדיוק בא לידי ביטוי היתרון של נשים על פני גברים בכל הקשור למסחר בבורסה: בניגוד לתפיסות הרווחות, מסחר בבורסה היומית אינו המקום המתאים לאנשים אימפולסיביים שרוצים "לעשות מכה" ואינו מבוסס על מזל, אינטואיציה או חוש שישי כלשהו, אלא על חשיבה, תכנון, ניהול וקבלת החלטות.

 

בניגוד לנשים, גברים רבים הם בעלי ביטחון מופרז בכל הקשור להתנהלות עם כספים, הם מרגישים כי הבורסה היא סביבתם הטבעית, ולעיתים רבות, זה בדיוק מה שמכשיל אותם. האגו הדומיננטי של הגברים מוביל אותם לפעול באופן אימפולסיבי, לקבל החלטות פזיזות ולא להיצמד לטקטיקות ולאסטרטגיות שלמדו ובסופו של דבר גם לצאת מופסדים.

 

לעומתם, הנשים נוהגות להיצמד בקפידה להוראות ועוקבות באדיקות אחר הנעשה בבורסה בלי למהר ופועלות בסבלנות ובזהירות. דווקא בשל חוסר הביטחון הן חושבות פעמיים לפני כל פעולה ולכן גם גורפות רווחים ופחות נוטות להפסדים.

 

איך מתחילים לסחור בבורסה?

מסחר בשוק ההון הוא עיסוק רציני ולא תחביב. וכמו כל עיסוק גם במקרה של מסחר צריך ללמוד ולהתמקצע אם רוצים להצליח. לכן, בתור התחלה, כדאי להירשם לקורס באחד מבתי הספר למסחר בשוק ההון על מנת ללמוד ולהרחיב את הידע על עולם זה. כדאי ללמוד בבית ספר בעל שם ובמקביל, להתרחק מגופים שמתחייבים כי לימודים אצלם יניבו רווחים בטוחים של עשרות אחוזים, היות ומדובר בהבטחות שווא, שלא ניתן לצפות והן אינן מבוססות.

 

מהו סכום ההשקעה הראשונית?

לגבי סכום הכסף ההתחלתי, חשוב לציין כי ניתן להתחיל את המסחר עם סכומים נמוכים אך כדאי לזכור כי גודל הרווחים יהיו כגודל ההשקעה.

 

איך עושים את זה בפועל?

למרות שאין צורך בתעודה או ברישיון כלשהו על מנת לסחור בבורסה, אדם פרטי לא יכול לפנות לבורסה ולסחור באופן ישיר. על מנת לסחור עליו לפעול באמצעות ברוקר או גוף מסחר המורשה לבצע פעולות בבורסה כגון: בנקים, בתי השקעות ובתי מסחר ולפתוח חשבון באחת מהחברות הנ"ל. מדובר בהליך פשוט ביותר.

 

כעת, לאחר שקראת את האמור לעיל, הבחירה האם להפוך לסוחרת, היא בידייך. אם את מעוניינת להיכנס לתחום ולזכות בחופש כלכלי ובעצמאות פיננסית באמצעות מסחר בשוק ההון, דעי כי לא מדובר בעולם רחוק ובלתי מושג עבורך. כל מה שדרוש לך הוא רצון ואמונה שאם גברים יכולים, את יכולה טוב יותר.