אסרטיביות היא תכונה חשובה בראיונות עבודה, וכמובן שלא כולנו כאלה. אפשר ליצור רושם אסרטיבי במהלך ראיון עבודה גם אם אסרטיביות היא לא הצד החזק שלכם, אך תצטרכו להתכונן היטב לשם כך. חשוב להדגיש שכדי לתקן רושם בראיון עבודה, כל רושם, יש צורך לתת דחיפה חזקה בכיוון השני לאורך כל הראיון. בלי להגזים, כמובן. מידתיות היא תמיד שם המשחק.

 

עוד ב Onlife:

 

1. החליטו שאתם מושלמים לתפקיד

אחד הקשיים של אנשים שאינם אסרטיביים הוא שהם מחכים לאישור מאחרים. כך גם בראיון עבודה - אתם לא באמת משוכנעים שאתם מתאימים לתפקיד עד שאתם מתקבלים, והמראיין למעשה החליט עבורכם. חוסר הביטחון הזה מקרין החוצה, ופעמים רבות אתם מוצאים את עצמכם לא מתקבלים לעבודה שהייתה יכולה להיות מושלמת עבורכם.

 

לכן, הצעד החשוב ביותר כדי לשדר אסרטיביות בראיון עבודה היא לקחת את המושכות לידיים ולהחליט בעצמכם, עוד לפני הראיון, שאתם מאד מתאימים לתפקיד, ופחות מזה לא יספיק.

 

מי שמתקשה באסרטיביות לעיתים לא מרגיש בנוח עם האחריות הזו, ויכול להיצמד לטיעון שאי אפשר לדעת מראש. אבל כדאי לזכור שגם המראיין לא יודע מראש, אבל מישהו צריך לקחת את האחריות ואת ההימור על ההצלחה שלכם. ומי יעשה את זה אם לא אתם? במעבר לאסרטיביות תצטרכו להמר בעצמכם על ההצלחה שלכם, ולהפסיק להעביר את האחריות עליה למישהו אחר.

 

איך עושים את זה?

  • הכינו רשימה שכותרתה "אני מאד מתאימ/ה לתפקיד". בצד אחד רשמו בין חמש לשבע סיבות שבזכותן אתם מאד מתאימים לתפקיד, ממול רשמו חמישה סיפורים מעבודות קודמות שהם הוכחות לכך. זו רשימת חובה ואם אתם לא מוצאים מה לכתוב, התייעצו עם עמיתים וחברים, עד שיש לכם רשימה שאתם יכולים לעמוד מאחוריה. נשתמש ברשימה גם בהמשך.

 

  • חשוב להפסיק לחשוב על התחרות מול מועמדים שאתם מדמיינים כמוצלחים מכם, ואיך תוכלו להראות שאתם טובים יותר מהם. במקום זאת זכרו שמראיינים רבים מדווחים על קושי במציאת אדם מתאים לתפקיד. התמקדו רק בלהיות אותו אדם.

 

  • הכירו בעובדה שאף פעם אי אפשר לדעת במאת האחוזים שאדם יצליח בתפקיד, ולמרות זאת אדם אסרטיבי לוקח את ההימור על עצמו וכלפי חוץ מבטא אמון מלא בהצלחתו. זו הנורמה הארגונית של הצלחה.

 

2. הציגו את עצמכם

רגע ההיכרות הוא ההזדמנות שלכם ליצור רושם ראשוני אסרטיבי שיקל עליכם את שאר העבודה. התחילו בכך שתקומו ברגע שאתם רואים את המראיין (אם הוא יוצא אליכם), היו הראשונים לפנות אליו, תוך שאתם מישירים מבט ומציגים את עצמכם: "נעים מאד, שמי...".  מצד שני, התיישבו רק לאחר שהמראיין מתיישב.

 

הציגו את עצמכם, אך אל תתיישבו לפני שהמראיין מתיישב (צילום אילוסטרציה)

 

3. התכוננו לשאלות

חלק גדול מהרושם הלא אסרטיבי והמהוסס נובע מכך שמגיעים לראיון עבודה בלי לדעת איך לענות בצורה איכותית על השאלות.

 

ראשית, החשש מהשאלות עצמן מוריד, באופן טבעי, את רמת האסרטיביות שאתם משדרים, והוא גם גוזל את כל תשומת הלב שלכם. בנוסף, התשובות שמאלתרים תוך כדי הראיון לרוב יוצרות רושם מהוסס של מועמד שלא סגור על עצמו. לוקח לכם יותר מדי זמן לענות, התשובות פחות ממוקדות, אתם מפספסים דברים חשובים שהייתם צריכים לומר, והרגלים "לא טובים" ייקחו את קדמת הבמה כמו אי הנעימות שלכם לשווק את עצמכם ולהבליט את היתרונות שלכם.

 

ככל שתגיעו מוכנים יותר לענות על שאלות, כך תקרינו יותר ביטחון, נינוחות ואסרטיביות. השתדלו לתת תשובות ממוקדות, בהירות ולעניין, אשר יוצרות רושם של מועמד אסרטיבי שיודע מה הוא שווה ולא חושש לבטא את עצמו. חשוב להעביר את התשובות האיכותיות איזו שהיא "התאמה אישית", כדי להראות טבעיים יותר, ולא כמו מישהו ששינן תשובות מן המוכן.

 

איך עושים את זה?

 

  • החליטו מה היתרונות החשובים ביותר שלכם לתפקיד, כולל כישורים, ניסיון וגם תכונות אופי. הכינו כמה שיותר דוגמאות/סיפורים המעידים על כך מניסיונכם התעסוקתי הקודם, בהם תוכלו להשתמש בזמן הכנת התשובות וכן לשלוף ולאלתר בזמן אמת. 
     
  • אתרו את כל הבעיות הפוטנציאליות שהמעסיק עלול  לראות אצלכם, כמו חוסר בניסיון רלוונטי או ידע מסוים וגם תכונות אופי כמו חוסר אסרטיביות. הכינו הסבר מתאים או דוגמה הפוכה שתפריך בצורה לא ישירה את חששות המעסיק. תצטרכו, כמובן, לשלב זאת בראיון בצורה חלקה.  
     
  • על פי נתונים אלו, הכינו מראש את התשובות לכל השאלות הנפוצות, אותן תוכלו למצוא בקלות באינטרנט (ספרי לי על עצמך, מדוע אתה מעוניין בתפקיד, מה הקשיים שאת צופה שיהיו לך). עדיף להכין תשובות לכמה שיותר שאלות, עד שתתפסו את העניין ותוכלו גם לאלתר תשובות לשאלות לא צפויות.
     
  • מומלץ להכין את הכול כתוב ולתרגל בעל פה, עד שתרגישו שזה בא לכם בטבעיות ואתם יכולים, על בסיס התשובות שהכנתם, לאלתר תשובות איכותיות בזמן אמת.  

 

4. קחו גם אתם שליטה על הראיון

דרך חשובה לשדר אסרטיביות בראיון עבודה היא לוותר על העמדה הפאסיבית שרק מגיבה לשאלות המראיין, ולקחת בעצמכם חלק מהשליטה על הראיון.

 

מאחר שאתם מוכנים לראיון העבודה, יש לכם וודאי הרבה דברים שאתם רוצים לומר כדי להראות למראיין שאתם מתאימים מאד לתפקיד, חלקם מהדברים יכולים להתבסס על הרשימה שהכנתם מבעוד מועד "אני מאד מתאימ/ה לתפקיד".

 

כעת, עליכם לשלב את האמירות שלכם במהלך הראיון בצורה שגם תציג עוד מהיתרונות שלכם, וגם תוסיף לחזות האסרטיבית שלכם כאדם שיוזם אמירות ולא רק מגיב לשאלות. 

 

איך עושים את זה?

 

  • המשיכו את דברי המראיין. בזמן שהמראיין מספר על התפקיד והחברה הוסיפו תגובה עניינית ומעניינת, כמו תרומה אפשרית או ניסיון שלכם שקשור לעניין.
     
  • השתמשו בשאלות פתוחות של המראיין. כשהמראיין שואל "יש לך עוד שאלות?"  זו הזדמנות חובה לשדר אסרטיביות ולשאול שאלות מקצועיות וחשובות. לומר אין לי שאלות זה רושם מובהק של חוסר אסרטיביות וכמובן מתפרש גם כחוסר עניין.
     
  • נצלו הפוגות בשאלות המראיין (אולי הוא חושב על שאלה חדשה) כדי להוסיף אמירה עם ערך מוסף משלכם.   
     
  • למדו מהפוליטיקאים, הפכו שאלה מכשילה לתשובה מקדמת. לדוגמה אם נשאלתם על חוסר ניסיון בתחום מסוים קודם התייחסו בקצרה ומיד המשיכו את תשובתכם בהסבר על ניסיון חשוב אחר ורלוונטי שדווקא כן יש לכם.

 

5. שחזרו תחושת ביטחון

היזכרו ברגע של אסרטיביות בו ידעתם שהאמת אתכם והייתם מוכנים להלחם עליה, וקחו את האיכות הזו אתכם לראיון העבודה. כי אם אתם מאד מתאימים לתפקיד - כדאי שהמראיין גם יידע על זה.

 

בהצלחה!

 

הכנה לראיון עבודה