מספר לא מבוטל של אנשים מנהלים עסק עם בני זוגם או לפחות שוקלים לעשות זאת. אמנם אין ספק שיש יתרונות לשותפות עם האדם בו אתה הכי בוטח, אך יזמות זוגית יוצרת אתגרים רבים ורציניים. המיזוג בין העסקים והחיים האישיים בשילוב עם טשטוש הגבולות שבין העבודה והזמן הפנוי יכול ליצור מורכבות עסקית, רגשית ומשפחתית.
 
לפניכם מספר פניני חוכמה - חלקם כבר נבדקו מעשית על ידי זוגות מנוסים ומומחים בנושא. 
ראשית, יש להציב גבולות. עד כמה שאפשר רצוי לשמור על ענייני העבודה בעבודה ואילו נושאי הבית בבית. כמו כן, התקשורת והכבוד הם חיוניים להצלחת שיתוף הפעולה. "אין שום חיסרון לתקשורת יתר" מספר דייב קרפן, מנכ"ל Likeable Media, אותה ייסד והקים יחד עם אישתו, קארי קרפן.
 
יזמות מציבה את היחסים באתגרים חדשים וקשים. צילום: shutterstock
 
פיא סילבה שבנתה יחד עם בעלה סטודיו למיתוג מספרת, "האתגרים הגדולים ביותר שלנו התעוררו כאשר לכל אחד מאיתנו היו מטרות שונות שבהן לא שיתפנו האחד את השנייה. בשלבים המוקדמים של העסק היה קשה לנו להסכים על הצעד הבא, וכשהקדשנו את הזמן לשבת יחד ולהסתכל על התמונה הגדולה הבנו שחוסר ההסכמה נבע מכך שלא היינו באותו הדף במונחים של החזון העסקי. הגענו להבנה כי ההבדל הזה בנקודות המבט שלנו הוא המקור האולטימטיבי למחלוקות ולמתח. ברגע שהבנו זאת ביצענו סיעור מוחות משותף ויצרנו חזון שממנו שנינו היינו נרגשים, מה שהפך את הצורך לקבל החלטות יחד לקל ומהיר יותר".
 
"הקמנו את העסק שלנו שלושה חודשים אחרי שהתחתנו, ומאז עברו 29 שנים של עבודה משותפת. מה גורם לזה לעבוד? אנו מציבים גבולות בין החיים האישיים והעסקיים ומכבדים אותם. יש לנו אפילו משפט מפתח: "כיבוי חירום" שאם אחד מאיתנו אומר אותו אז מפסיקים לדבר על עסקים" מספרת לורה דונלן מנכ"לית טלקום, אותו היא מנהלת יחד עם בעלה.
 
"כתוצאה מהעבודה המשותפת, למדנו על נקודות החוזק והחולשה של כל אחד מאיתנו. למדנו לתמוך יותר האחד בשנייה, במקום לתקוף, כי הבנו שלמרות שלכל אחד מאיתנו כישורים ייחודים שתרמו לעסק, לא יכולנו לעשות את זה האחד בלעדיי השנייה. בסופו של דבר העבודה המשותפת אפילו תרמה למערכת היחסים שלנו" מספרת טרישה נבל, מייסדת מכון משפחת נבל אשר חוקר יזמות ומערכות יחסים.
 
ניהול עסק משותף יכול לספק לבני הזוג את ההזדמנות להכיר אחד את השני מנקודת מבט שונה ולהעריך את התכונות של בן הזוג אפילו יותר. כמובן שניהול זמנים הוא מיומנות קריטית וחשובה על מנת שתוכלו להפריד בין מערכת היחסים האישית והעסקית ולקיים חיי נישואים מוצלחים ומהנים.