מאז ומעולם הייתי יזמית ואשת עסקים נחושה, וכבר בגיל צעיר הבנתי שאני רוצה להיות אשת עסקים ולמכור את המוצר הכי גדול שיש. חלום הילדות שלי היה שלא יהיה לי בוס, שאוכל לקבל החלטות בעצמי, לחיות בעצמאות כלכלית, ובמצב שבו אמצה את היכולות שלי. לא רציתי להיות אשה שיושבת בבית ולא עובדת.

 

עוד באון לייף:

 

אף על פי שעולם הנדל"ן נחשב לגברי למדי, הכניסה אליו היתה מאוד טבעית עבורי. למרות התפישה המצ'ואיסטית של ענף הנדל"ן, הרי גם יזם וגם קבלן לא מרימים בלוקים ועושים עבודות כפיים, זה מקצוע שבו עובדים עם הראש, ואשה יודעת לעשות זאת היטב, אפילו טוב יותר מגברים. לרוב, נשים טובות יותר במולטי-טסקינג, והן יותר אמיצות וחזקות, כך שאין לי ספק שזה מקצוע יותר מתאים לנשים.

 

עם זאת, הגברים בענף פחות מקבלים זאת. התמודדתי לא אחת עם גברים כוחניים, ולפעמים שוביניסטיים בצורה מדהימה. נתקלתי רבות בצורך להוכיח את עצמי ולהביא תוצאות טובות יותר מגברים כדי להוכיח לכל אותם מפקפקים שאני לא פחות טובה מהם. אני עדיין מרגישה שמבקרים אותי יותר מיזמים גברים מפני שאני אשה.

 

ענבל אור. צילום: יח"צ

 

לאורך דרכי המקצועית היו גברים שהבינו את הטעות שלהם לגביי. באותו הרגע זה גורם לי לחייך ולומר "ניצחתי", אבל זו מלחמה שלא נגמרת. כשאני באה לאסוף את בתי מהגן אני אומרת לגננת שאני הולכת לעבודה עם אפוד מגן, מפני שכל היום אני נלחמת על האמת שלי, ורק כשאני מגיע לגן אני מרשה לעצמי להסיר את השריון ולחייך.

 

גם היום, אחרי ותק וקבלות מוכחות בשטח, אני מתמודדת עם מצבים שבהם גברים אומרים לי 'את רק ילדה. מי את בכלל? אני קבלן ותיק'. תחום הבניין הוא תחום קשה, מלא משברים. הוא נושא בחובו אתגרים רבים עד שהבניין נולד וצריך לעבוד על זה ולהילחם עד הסוף. המוטו שלי הוא לא לקחת שום דבר כמובן מאליו. בסופו של דבר רק מעשים והוכחות בשטח מעמידים גברים כוחניים על טעותם.

 

מעבר ליזמים ולקבלנים, גם התקשורת פשוט לא יודעת איך לבלוע את הצפרדע הזו של ענבל אור. כלי התקשורת ביקרו אותי על דברים שליזמים אחרים הם הבליגו. ההתמודדות שלי היא הרבה יותר קשה. אני מוצאת את עצמי פעמים רבות בעמדה שבה אני צריכה להתנצל, או להגיב על פעולות של סחטנים, המנצלים את המעמד של התקשורת במטרה לפגוע, והתקשורת נותנת לזה יד.

 

לצערי לא מדובר בהתנהגות נקודתית כלפיי. הדוגמה הטובה ביותר של הימים האחרונים היא ההתנפלות על איילת שקד, על איך שהיא נראית ועל הכישורים שלה להיות שרת המשפטים.

 

למעשה מדובר באשה יוצאת דופן, עם הספק מרשים ועם מחויבות אדירה לנושאים שבהם היא מעורבת. והנה שוב – ברגע שאיילת שקד הגיעה למעמד של שרת המשפטים, דמה מותר. אפשר להתקיף אותה על המראה, אפשר למחוק את כל מה שהיא עשתה עד עכשיו. כל זה למה? אני מניחה שזה מפני שהיא אישה צעירה שנראית טוב ויש לה מה להגיד. אני מאוד מקווה שיבוא היום שהמצב הזה ישתנה.

 

"מדובר באישה יוצאת דופן", איילת שקד. צילום: ויקיפדיה

 

היום אני גאה לומר שלמרות כל המלעיזים, אני יושבת בראש אימפריה: עד היום בניתי 32 פרויקטים ו-1,500 יחידות דיור ואני מנהלת שתי חברות, פרטית וציבורית. אבל לאימפריה הזו יש גם מחיר כבד. אני נאלצת לעשות ויתורים רבים על החיים האישיים. יש לי פחות זמן לבלות עם הילדות שלי. היום למשל בתי בת ה-7 הכינה לנו ארוחת בוקר משותפת, ובמקום לשבת אתה, אני מוצאת את עצמי עונה לווטסאפ ולטלפונים ללא הרף. רגעים כאלה גורמים לי לשאול את עצמי אם הקריירה שווה את זה, כי אין לך זמן איכות לעצמך ולבנות ואת לא מספיק נהנית מהחיים והמשפחתיות - זה קשה.

 

ואולם מה שמניע אותי להמשיך בדרכי, הוא דבר שטמון בתוכי מגיל צעיר: הצורך להצליח, לנצח, להגיע להישגים. כיום המניע העיקרי שלי הוא הרצון שבנותיי ילמדו ממני מהו מוסר עבודה ויהיו לנשות קריירה, שתלויות באף אחד. זה מעבר לזה זה החזון והסיפוק והיצירה ועוד בניין שיצרתי במו ידיי. אני מרגישה שזה בשבילי.

 

נשים שמעוניינות להיכנס לתחום יזמות הנדל"ן צריכות להיות נשים חזקות, בעלות עמוד שדרה חזק, שיודעות מה הן רוצה ועומדות על שלהן. הן צריכות להיות בעלות מרפקים והרבה מהם. אל להן לחשוש ולפחד, ולא להקשיב ליועצים ולקנאים. תעשו את מה שתחושת הבטן שלכן אומרת. האינטואיציה היא יתרון גדול, שלנו הנשים, על גברים. לכן אל תחששו ללכת אחרי תחושת הבטן שלכן. נשים כאלה יחזיקו מעמד בתחום יותר מגברים.