בפברואר השנה נפתחה קבוצת פייסבוק בשם "עצמאים עושים שינוי" שקראה לעצמאים להתאגד, להוביל שינוי מול הרשויות והמחוקק, ולקדם שוויון זכויות לעצמאים.  



תוך פחות משבוע מנתה הקבוצה המשותפת למעלה מ-20,000 חברים. היום כבר יש לתנועה כ-45,000 עוקבים בקבוצה ובדף הפייסבוק.



מזה כחצי שנה תנועת ?עצמאים עושים שינוי? מובילה ברשת ובזירת החקיקה שיח בנושא זכויות העצמאים. מעבר לבשורת התאגדות העצמאים מהשטח, התנועה גם מנוהלת על ידי רוב נשי מובהק, ובהתנדבות מוחלטת.

 

חברות "עצמאים עושים שינוי" בתמונה קבוצתית





מה מניע אתכן להקדיש מזמנכן למאבק של כלל העצמאים?



רחל מולא נצר, (44, מעצבת גרפית, נשואה + 3):

?שני רגשות: כעס - על שאזרחים עובדים ומשלמים מסים, שאמורים גם להקנות זכויות סוציאליות, נעדרים את הזכויות הללו.

והשני -  תסכול. איך זה ש-450,000 עצמאים ממלאים את קופת המדינה, מפרנסים אלפי עובדים, ולא השכלנו להפוך לכוח שישפר את תנאי חיינו??



ענבר בזק (41, אשת מיתוג ופרסום, נשואה + 3, ודוברת התנועה):

?העוול של אי שוויון זכויות סוציאליות ממש זועק בעיני  לשמיים. לאחרונה חברה טובה שלי שהיא ובעלה עצמאים חלתה בסרטן שד. היא גילתה שעל אף ששניהם משלמים ביחד אלפי שקלים מידי חודש לביטוח לאומי, היא זכאית רק לפיצוי עלוב של 1,700 ? בחודש למשך תקופה קצרה. ללא ימי מחלה או ימי חופשה לה ולבעלה, ועם הצורך להתגייס לטיפול ממושך – הם חוו משבר כלכלי מאוד כבד.  

 

 

פתאום הבנתי שזה יכול לקרות מחר לי או לכל אחד מחברי ויקירי שהוא עצמאי. לא משנה כמה קשה נעבוד וכמה מיסים נשלם, אם עצמאים נקלעים לסיטואציה בה הם אינם מסוגלים לעבוד – הם מוצאים את עצמם נטולי זכויות סוציאליות.

 

העצמאים משלמים מסים גבוהים במיוחד, מעסיקים עובדים, ולא זוכים לשבריר מהזכויות שמקבלים שכירים. לא יכול להיות שציבור כל כך גדול יופלה לרעה באופן כה בוטה.?



לימור רביד (43 , נשואה +3, יועצת ארגונית ועסקית) ?ראיתי באנר בפייסבוק "גם אני עצמאי", שיתפתי אותו והצטרפתי לקבוצה. כתבתי כמה תגובות ומהר מאוד פנו אלי וביקשו שאצטרף לניהול הקבוצה. אני מאמינה שזה הזמן לפעול כדי לקדם את העצמאים בישראל, וברור לי שהמלחמה הציבורית היא גם על הזכויות הפרטיות שלי ועבור בנותיי ומשפחתי.?

 

 

למה לדעתכן הצטרפו כל כך הרבה נשים לצוות?



אנג?לה נחום (נשואה + 3, בעלת מצבעת רהיטים, מנהלת מטה שטח בתנועה):

?לדעתי זה משום שאנו פועלות מהבטן וזה מה שמניע שינוי עמוק- היכולת לעבוד כצוות, לא לפעול מתוך אגו, להיות מפוקסות מטרה ולהתגבר על מכשולים בעזרת התקשורת בינינו.?

 



ענבר: ? לדעתי, בהכללה, נשים נוטות לעשיה ציבורית שלא למטרות רווח אישי, בעוד גברים מגיעים לשם כשזה יכול לקדם אותם לתפקידים ציבוריים. יצא ככה שיש לנו הרבה נשים בצוות שנותנות המון מעצמם. יש גם כמה גברים, אבל הרוב המכריע הן נשים.?



האם העובדה שהצוות המוביל מורכב מרוב נשי משמעותית בעיניכן?



לימור: ?יש פה ממש girl power. נשים עוצמתיות ומובילות שחברו למען מטרה משותפת. לנשים יש שיח נשי ואחוות נשים. מהר מאד משיתוף פעולה עסקי נוצרים קשרים אישיים, כך שפשוט יותר לשתף פעולה מתוך ראיית המטרה. בנוסף , לנשים יש פחות דחף להתבלט על חשבון אחרים.?



ליאת יקיע-זילברמן (43, נשואה + 3, מפיקת אירועים עסקיים, ראש צוות פתרונות פיננסיים): ?יש לעובדה שיש לנו רוב נשי משמעות גדולה באופן הניהול של הקבוצה. אין לי דבר נגד גברים, אבל תמיד אמרתי שאם הייתה עומדת בראשנו אישה כל המדינה הייתה נראית אחרת. נשים לא עובדות עם אגו, אלא ברגישות וגמישות, הן יותר ערות לצרכים מסביב ולכן הן ינהלו משא ומתן ממקום רגיש ואמיתי. כך גם אצלנו- יש קירבה, יש אכפתיות, זו דרך שמתאימה לתהליכים ארוכי טווח שדורשים שינוי כזה.?

 



אנג?לה: ?אנחנו בנויות לריצה למרחקים ארוכים.?



מורן מישל, (36, נשואה +5 , אשת תוכן ושיווק דיגיטלי, מנהלת תוכן בתנועה):

?כשראיתי פוסט מהקבוצה, פניתי והיו שם כבר נשים רבות ואיכותיות, וזה רמז לי שזה מהלך שהולך למרחקים ארוכים. היה לי ברור שזה מקום שאני רוצה ויכולה לתרום בו. אני מאמינה שניהול נשי הוא ניהול אחר, ושהכרחי כאן להוביל מחאה אחרת. עוול של שנים ארוכות לא ישתנה רק כי מישהו פתאום הצביע עליו. נדרשות כאן חשיבה חדשה, יצירתיות ויכולת לעורר שיח והזדהות, עם הרבה כוח אבל ללא כוחנות. זה בעיני מכתיב שדרוש צוות נשי.?

 



האם יש גם קשיים מיוחדים בעבודה בצוות הובלה נשי חזק כזה?



ורד חורי, (33, נשואה + 2, אמנית שיווק באינטרנט, מנהלת עמוד הפייסבוק של התנועה) ?בעיני דווקא מקרי שהצוות מורכב מרוב נשי. אני חושבת שיש לנו נטיה להיסחף להרבה ברברת. אבל לא ניהלתי מאבק ציבורי ברוב גברי כדי לדעת אם יש הבדלים. יש חסרונות ויתרונות לכל אדם, זה לא מאפיין מגדר מסוים.  וכמו בכל עבודת צוות, צריך להניח לאגו ולשים על השולחן את היכולות, המגבלות וכמובן למצוא אג'נדה משותפת. יש בצוות שלנו מקום להבעת דעה אישית, אבל נדרשת גם היכולת לבצע את החלטות הרוב, וכאן קיים אתגר לא פשוט -  כעצמאים התרגלנו שאנחנו אדונים לעצמנו ועל פינו יישק דבר. יש אנשים שלא מצאו עצמם בהתארגנות והחליטו לעזוב, זה לגיטימי.?

 



לימור: ?יש גם חסרונות. לדוגמה נושא ההובלה. אף אחת מהנשים לא רצתה לקחת על עצמה את ההובלה, ולבסוף נבחרו שני גברים לתפקיד. יתכן שזה נובע גם מהצורך לתמרן בין עצמאות, אמהות והתנדבות. שתיים מהצוות ילדו בחמשת החודשים האחרונים ושתיים מאיתנו אמהות לחמישה ילדים ויותר. קיים קושי גדול לתמרן בין כל המשימות ולקחת אחריות כל כך גדולה.?



מורן: ?מודה שבהתחלה התבאסתי מהגברים שהתמקמו בפרונט כשהתשתית נוצרה בידי נשים, אבל היום אני מברכת על חלקם בצוות. הם מאזנים את המקומות שבהם אנחנו פחות חזקות, ומביאים לתמונה הגדולה יתרונות רבים.?



לאן הולכת התנועה? מה החזון?



רחל: ?התאגדות כלל העצמאים בארץ במטרה להדוף יוזמות שפוגעות בעצמאים ולקדם יוזמות שמקדמות, הן ברמת החקיקה והן ברמת היזמות הפרטית.?

 

ורד: ?שינוי תפיסתי בציבור. שיבינו שלא הכל נוצץ, ושבעצמאות יש גם חסרונות. ומצד שני שיכירו בנו כמגזר יצרני עצום, ולא כעושקים ומרמים. אם המדינה תבין שציבור העצמאים חיוני היא גם תדע לנתב  את הסיוע הדרוש ולקדם חקיקה מתקנת.?



ליאת: ?לייצר מערך הטבות לעצמאים בבנקים. לשנות את התפיסה, שהמדינה תשתף פעולה בקידום עסקים והצמחתם.?



מורן: ?לקדם זכויות עצמאים ועצמאיות כדי שאפשר יהיה להתקיים כעצמאים, ולא רק לנהל מלחמת הישרדות. וגם להוות מודל לניהול מאוזן מגדרית, שידגיש שנשים בצוות ניהול הן נכס. ?



כולן ביחד עונות שחזון התנועה הוא לקדם שוויון זכויות לעצמאים, ועם הרוח שעוד נושבת במפרשיהן אחרי חצי שנה של עבודה מאומצת, מוטב להאמין שהן יגשימו אותו.