רוב האנשים חושבים שכדי להצליח בראיון עבודה מספיק להכין את עצמנו לשאלות שהמראיין ככל הנראה ישאל. ובכן, הזמנים השתנו, וזה ממש לא מספיק. כיום מתחרים על כל מקום עבודה מאות מועמדים, ובחלק מראיונות העבודה, אם תשאלו את השאלות הנכונות, תוכיחו שאתם בעלי אישיות יזמית, מניעה ואחראית – וכך תזכו לנקודות זכות על פני מועמדים אחרים.

 

עוד ב-onlife:

 

המטרה היחידה של שאילת שאלות במהלך ראיון עבודה היא לכוון ולהאיר יתרון, תועלת או ערך מוסף שיש לכם על פני מועמדים אחרים, וכך לעלות את ערכם בעיני המראיין, אומרת שירית בן-ישראל, מנכ"לית STS, אימון וייעוץ עסקי.

 

מצד שני, מסביר איתן מאירי, פסיכולוג מומחה ומנכ"ל ניהול אפקטיבי בע"מ, "בעוד שזה טבעי כי מועמד שמגיע לראיון עבודה ירצה גם הוא "לראיין" את המראיין במטרה לבחון את התאמתו ולברר האם המקום עומד בציפיותיו, יש שאלות שפשוט אסור לשאול". בדרך כלל מדובר בשאלות שמקדימות את זמנן או שאלות המבקשות לקבל תגמולים עוד לפני שהתחלתם לעבוד.

 

5 שאלות שכדאי לך לשאול בראיון עבודה

 

1. שאלות בסוגיית השפעה: מהי חשיבות התפקיד על פי תפיסתך?

בין אם מדובר בפקיד/ת שרות או במנהל/ת המוקד, שאלת החשיבות מראה שהמועמד מתייחס לעבודה, יותר כמו לתפקיד מאשר למשרה. "מועמד כזה מחפש את הערך המוסף של התפקיד, את המשמעות שלו. זו שאלה שמצביעה על עומק תפיסתי, על הבנת מערכות מורכבות ועל ראייה מערכתית".

 

2. שאלות בנושא סמכות ואחריות: מה דורש התפקיד? יותר עבודה עצמאית או עבודת צוות, או שתיהן?

את השאלה הזו תשאלו כשאתם מוכנים לשווק את יכולתכם גם לעבוד סולו, גם לעבוד בצוות, ובעיקר, לבצע מעברים בהתאם לצרכים בין שתיהן. השאלה מראה שאתם מבינים לעומק את משמעות עולם העבודה ואת צרכיו המשתנים, ומוכנים להתגמש כדי לספק מענה לצרכים.

  

3. שאלות רלוונטיות לקידום: האם יש לאן להתקדם? לאן מועדות פניה של החברה ואיך אוכל, בהנחה שאתקבל לתפקיד, להתקדם בהמשך?

שאלת הקידום משקפת עובדים שהם שאפתנים, ומנגד היא מצביעה על כך שהעובד או העובדת רצים ריצה ארוכה ולא רואים במשרה תחנת מעבר בדרך לתפקיד החלומות. בן-ישראל מסבירה כי "מעסיקים נוטים לחשוב שהם משקיעים בעובדים ורוצים לוודא את כדאיות ההשקעה. עובד שבא לטווח קצר לא מצדיק שום השקעה מבחינת המעסיק, ואף גוזל שלא בצדק משאבים ארגוניים יקרים".

 

4. שאלות לגבי תרומה כחלק מיחסי מסחר-קהילה: האם אתה מקיימים פרויקטים למען הקהילה? אם כן, חשוב לי לומר שאשמח לקחת בהם חלק.

מעסיקים מעוניינים בעובדים שנותנים מעל ומעבר להגדרת התפקיד שלהם. "ברגע שאתם מביעים נכונות והתעניינות בנושא התנדבות, כבר בשלב הריאיון, הדבר מצביע על אישיות שנהנית לתרום, כזו שתעשה מעל ומעבר למצופה בהמשך ולכן המעסיק יעדיף לבחור בכם על פני מועמד אחר", אומרת בן-ישראל.

 

5. שאלות לגבי תהליכים ארגוניים: אני מבין שאתם מתעתדים להתחיל תהליך ארגוני? אשמח לסייע, הואיל ובשתי המשרות הקודמות שלי הייתי שותף לתהליכים דומים.

לפי בן-ישראל, מטרת השאלה היא להאיר את הערך המוסף של המועמד בתהליכים עתידיים בארגון כדי להרוויח נקודות זכות בראיון.

 

 

צילום: shutterstock

 

אל תשכחו לשאול על הביטוחים שלכם

טל שטיין, מנהל מחלקת תמיכה מקצועית - פנסיה וגמל בחברת "כלל ביטוח", מבהיר גם את חשיבות נושא ההסדר הפנסיוני – סוגיה שיש להעלות רק לקראת שלב חתימת החוזה. "יש הכרח לוודא שישנו הסדר פנסיוני ורצוי להעלות את הנושא כחלק מהדיון על תנאי ההעסקה – קרן פנסיה, קופת גמל, ביטוח מנהלים, קרן השתלמות.

 

"נכון להיום, ישנו חוק פנסיית חובה, במסגרתו כל מעסיק חייב לספק לעובד את המינימום המתבקש אחרי ששה חודשי עבודה. אם היה לעובד הסדר פנסיוני במקום עבודה קודם – המעסיק חייב להמשיך להפריש לו לקרן הפנסיה אחרי שלושה חודשים, רטרואקטיבית. נכון להיום בשנת 2012 ההפקדות הן בעצם 12 וחצי אחוז, בהן כל אחד משלם שליש, -פיצויי מעסיק, הפקדות לתגמולים והפקדות על חשבון תגמולי עובד".

 

לא מעט ממקומות העבודה הגדולים שייכים להסדר קיבוצי כלשהו, במסגרתו מסופק לעובדים הסדר פנסיוני מיטיב. לכן, השאלה הראשונה שצריכה להישאל היא, האם מקום העבודה שייך להסדר קיבוצי והאם ניתן לקבל הסדר פנסיוני בהפרשות מלאות, מוסיף שטיין. "חלק מהמעסיקים עשויים להגיד שאצלם בארגון אין דבר כזה, אחרים יסכימו. תמיד כדאי לנסות. המקסימום הוא 7 וחצי אחוז מעסיק 2 וחצי עובד, אבל יכול להיות גם פחות מזה. אם המעסיק אומר שיש הסכם קיבוצי, הפרשות מלאות יכולות להגיע ל-17 וחצי אחוז, כך שזה יכול להיות מאוד משתלם לעובד" הוא מדגיש.

 

בכל מה שקשור לקרן השתלמות, במקומות עבודה מסודרים יש גם הפרשות לקרן כזו, לרוב במקומות שנמצאים תחת הסכם קיבוצי. אך גם במקומות אחרים, מדובר במשהו שניתן להשתמש בו כקלף מיקוח. אם למשל, השכר לא עונה על הציפיות של העובד, באפשרותו לבקש הטבה בקרן השתלמות  והיא אפילו משתלמת יותר מהטבה במשכורת, משום  שמדובר בכסף פטור ממס, כך שזו למעשה תוספת שכר לנטו.

 

"עבור המעסיק זו עוד הוצאה, אך כדאי ורצוי לבקש אותה. גם בקרן השתלמות יש רבדים של הפקדות – או 2 וחצי אחוז מעסיק, 2 וחצי עובד, יש גם חמישה אחוז מעסיק, 2 וחצי עובד, או 7 וחצי מעסיק 2 וחצי", אומר שטיין.

 

5 שאלות שאסור לך לשאול בראיון עבודה

 

1. "מה החברה עושה"?

מאירי מסביר כי שאלה כזו עלולה להכשיל את המועמד עוד לפני שהתחיל הריאיון. "מצופה מהמועמד שיגיע לראיון עם הכנה מוקדמת, לאחר גלישה באתר החברה, לאחר שעשה עליה גוגל ואסף מידע מקדים".

 

2. "אם אתקבל לחברה, מתי אוכל לצאת לחופשה"?

"שאלה כזאת מצביעה על סדר עדיפויות הפוך משל המעסיק הסביר. זה מעיד על כך שסדר העדיפויות של האדם הפוך מבחינה ערכית. שאלה כזו עלולה להציג אתכם באור שלילי ולא רציני", אומר מאירי.

 

3. "איזה צופ'רים והטבות מקבלים בחברה"?

כמו שג'ון קנדי אמר פעם: "אל תשאל מה אמריקה יכולה לעשות בשבילך אלא מה אתה יכול לעשות בשביל אמריקה". מדובר בשאלה שהמון אנשים שואלים בראיון עבודה. הרבה אנשי הי-טק למשל נופלים בראיון רק על העניין של הרכב ועל איזה סוג מנוע יש ברכב. בסופו של דבר, מסביר מאירי, "זה קצת יומרני לבקש פינוקים והטבות עוד לפני שבכלל תרמתם משהו לארגון ולחברה".

 

4. "התקבלתי"?

לראיון יש דינמיקה משלו והוא דורש זמן חשיבה, בדיקת ממליצים, התייעצות פנימית ובדרך כלל גם ראיון של מועמדים נוספים. שאלה כזו מקדימה את זמנה ומראה חוסר רגישות.

 

5. שאלות על עמדות פוליטיות: "מה את/ה חושב/ת על פרשת אשל"?

לעיתים אנו מנסים להתחבר למראיין באמצעות מציאת נושא שאינו קשור לראיון עצמו. כשאתם נוקטים במניפולציה הזו עליכם להיזהר בבחירת הנושאים. לצורך העניין, גם אם כרגע יש נושא שהוא מאוד חם מבחינה פוליטית ותקשורתית נסו להימנע מלהיכנס אליו. אתם אף פעם לא יכולים לדעת מהי עמדתו של המראיין על הנושא ולכן עדיף לא לפגוע בסיכויי הקבלה שלכם על בסיס עניינים שלא קשורים לעבודה.