הרפואה המודרנית מתקדמת ומשתכללת והרפואה האלטרנטיבית מציעה פתרונות מגוונים למחלות ובעיות שונות, אך באופן מפתיע דווקא אלו שחיים אורח חיים מסורתי ופשוט מאריכים חיים וזוכים להגיע לשיבה טובה. רוצים לדעת איך הם עושים את זה?

 

עוד ב-onlife

 

גרעיני דובדבנים ומשמשים

בני שבט ההונזה בצפון פקיסטן אוכלים באופן קבוע גלעיני דובדבן ("מחלב"), המכילים חומצה פנולית בשם אמיגדלין ואינם חולים בסרטן. בני השבט הזריזים והבריאים מעניקים תשומת לב גדולה להחזרת כל שאריות האוכל לאדמה, לאחר שקומפסטו יחד.

 

הם מאמינים כי צריך לטפל באדמה בצורה טובה כי חיינו תלויים בה. בנוסף, הם אוכלים כמויות גדולות של משמשים (מכילים מרכיבים אנטי סרטניים), אך גם אוכלים את גרעיני המשמשים שהם בעלי מקור עשיר של Nitrilosides) B17).

 

להתפלל, לנשנש, לאהוב 

ממחקר שנערך במשך 28 שנים בקרב 5,000 אנשים בקליפורניה נמצא כי נשים שנכחו בטקס תפילה אחת לשבוע חיו שנים רבות יותר. אצל גברים ההבדל לא היה כה משמעותי.

 

רגע לפני שאתן רצות לבית הכנסת, קחו בחשבון כי על-פי החוקר, ד"ר הרולד קניג מאוניברסיטת דיוק שבקרוליינה בארה"ב, הקשר החיובי בין השתתפות בטקסים דתיים לבין בריאות טובה קיים רק אצל אנשים המשתייכים לזרמים מרכזיים ביהדות, בנצרות וככל הנראה גם אצל מאמיני האיסלאם ולא בקרב אנשים הפונים לזרמים קיצוניים.

 

במחקר נוסף שנערך במרכז לחקר הזקנה באוניברסיטה העברית על-ידי פרופ' הווארד ליטווין, בקרב 1,800 אנשים מישראל, נמצא כי תדירות הליכה לבית כנסת ויצירת קשרים חברתיים משפיעות לטובה על הסיכוי לאריכות ימים. ככל הנראה אמונה וקהילה תומכת מסייעים בהורדת לחצים ומשפרים את ההרגשה.  

 

אגב, אריכות חיים היא גם עסק משתלם: חברות הביטוח בעולם ובישראל נוטות להוזיל עלויות עבור מבוטחים המנהלים אורח חיים בריא ושומרים על עצמם. הרגלים מגונים כמו עישון או השמנת יתר יגרמו לכם לשלם יותר עבור ביטוח חיים או ביטוח בריאות. 

 

טל שטיין מנהל מחלקת תמיכה מקצועית - פנסיה וגמל ב"כלל ביטוח" מסביר:  "ככל שאתה חי טוב יותר ובריא יותר ואין לך הסטוריה רפואית, כך תוכל לקבל ביטוח חיים, ביטוח בריאות או ביטוח אובדן כושר עבודה בתעריף רגיל שאינו כולל תוספות, משום שהסיכון עבור חברת הביטוח הוא נמוך יותר.

 

"כל חברות הביטוח כיום נוטות לגבות תוספות סיכון לאנשים שהם מעשנים, סובלים מעודף משקל חריג או בעלי סיכונים בריאותיים שונים. ככל שתחיה חיים בריאים יותר ללא מחלות, כך תוכל במהלך חייך לרכוש ביטוחים ללא תוספות רפואיות ולהתקבל לביטוח שאולי היית נדחה לגביו במצב בריאותי לא תקין. אם אורח החיים שלך אינו בריא ויש לך הסטוריה רפואית, חברת הביטוח עלולה לדחות את בקשת הצטרפותך לביטוח או לקבל אותך, אבל בתעריף גבוה יותר כי מצב בריאותך מהווה עבורה סיכון".  

 

בנוסף כדאי לדעת, כי בחברת "כלל" מציעים כיום גם את תוכנית "הבריאות משתלמת". התוכנית מספקת תמריצים בפוליסת הבריאות האישית למקיימים אורח חיים בריא ומציעה לכל לקוח המקיים אורח חיים בריא, הטבה של עד 20% בתשלום עבור ביטוח הבריאות. 

 

 

          תאכלו גבינות, אולי בסוף תיראו כמוהם

          צילום: Shutterstock

גבינות ויין

בסרדיניה שבאיטליה יותר גברים מגיעים לגילאי מאה ומעלה, בהשוואה למקומות אחרים. הסופר דן בוטנר ניסה למצוא את הסיבה לכך בפרויקט משותף עם הנשיונל ג'אוגרפיק.

 

בספרו "האזורים הכחולים: שיעורים לחיים ארוכים יותר מהאנשים שהאריכו חיים", בוטנר מצא שבסרדניה ישנו יין כהה המכונה vino nero, עשיר וכבד, ושילובו עם האוכל הים-תיכוני עוזר במניעת חימצון ובנקיון העורקים. תושבי המקום אוכלים אגוזים, ירקות ופירות וממעיטים בבשר.

 

למרות שסרדיניה ידועה במאכלי הים שלה, תושבי המקום אינם אוכלים הרבה דגים ומעדיפים לאכול גבינה מיוחדת בשם pecorini sardo  (פקורינו סרדו) שעשויה מחלב כבשים ועשירה באומגה 3. ככל הנראה, כניסתה המאוחרת של התעשיה לאזור ושמירה על ערכי המשפחה השפיעו גם על תוחלת חייהם של התושבים.

 

דבר מעניין נוסף הוא שהפעילות הגופנית של אנשי המקום היא חלק מחיי היומיום שלהם. הם כורתים עצים, גרים בבתים עם מדרגות ומבצעים פעולות פיזיות שונות שמסייעות להן לשמור על בריאותם הפיזית והנפשית. לדברי בוטנר, בסרדיניה האנשים הזקנים זוכים לתהילה מהסביבה בניגוד להתייחסות במדינות אחרות בעולם.

לדוגמה: הדיאטה הים תיכונית

 

תה ותרגילי ספורט

על-פי נתוני האו"ם וארגון הבריאות העולמי יפן היא המדינה שתוחלת החיים בה היא הגבוהה בעולם ומספר תושבי יפן שהגיעו לגיל 100 עלה כמעט פי שלושה בעשור האחרון. מה הסוד שלהם? התזונה המסורתית ביפן דלה במזון עתיר שומן מהחי וכוללת דגים, פירות וירקות.

 

בנוסף, מערכת הבריאות הציבורית היא ברמה גבוהה וישנה מודעות לחשיבות תרגילי ספורט עד גיל מבוגר. כמו-כן, היפנים ידועים בטקס שתיית התה המסורתי שלהם ומחקרים מוכיחים כי צריכת מספר כוסות תה ירוק מסייעת בהפחתת מחלות ותמותה של יפנים ממחלות לב וכלי דם.

 

כל סוגי התה נעשים מהשיח קמליה סינית. ההבדל הוא באופן הכנתם - התה השחור (השכיח בישראל) עובר התססה וכתוצאה מכך מאבד את החומרים הפעילים. תה או-לונג (תה סיני) מותסס באופן חלקי והוא בעצם שלב ביניים בין התה השחור לתה הירוק, ואילו התה הירוק אינו עובר את תהליך ההתססה.

 

כדי ליצור תה ירוק טבעי מגלגלים את העלים על מגשים מחוממים על-מנת להוריד את תחולת הלחות שלהם ולאחר מכן מייבשים אותם. כתוצאה מכך החומרים הפעילים נשארים ולכן הוא נחשב לבריא מאד. מדובר על ויטמינים ומינראלים, חומצה אמינית Theanine שמונעת ספיגת קפאין במעיים, כמות קטנה מאד של קופאין וסוג מסוים של פוליפנולים בשם קטצ'ינים (חומרים נוגדי חימצון).

 

בארץ ניתן לקנות תה סיני בחנויות המתמחות במזרח הרחוק, בחנויות של מזון אורגני ובבתי טבע ומומלץ לאחסן אותו בקופסא אטומה שאינה חשופה לחום ולאור.

 

העבודה היא חיינו

תושבי האי אוקינאווה ביפן כנראה מבינים איך צריך לחיות. על-פי נתוני משרד הבריאות היפני באוקיאנה חיים בני 100 ומעלה פי 4 מכאלו שחיים במדינות אחרות ואחוז החולים במחלות לב וסרטן הוא נמוך מאד.

 

חוקרים יפניים מצאו בשנת 1900 שמי השתייה באזור עשירים במינרלים וקלציום, אך מלבד זאת סודם של התושבים קשור לכך שהם ממשיכים לעבוד עד גילאים מבוגרים מאד ומתייחסים אל התזונה כדרך ריפוי. הם אוכלים הרבה ירקות, שותים מעט אלכוהול, עוסקים בפעילות גופנית ועל-מנת להירגע נפגשים כדי להתבונן בשקיעה.

 

ואם אנחנו כבר מתייחסים לעבודה, יש עוד נושא שכדאי לשים אליו לב: הביטוח הפנסיוני שלנו. משום שככל שתוחלת החיים שלנו עולה, כך נרצה לדאוג למצבנו הכלכלי גם בגילאים מבוגרים יותר. טל שטיין מסביר: "אנחנו חיים טוב יותר, אנחנו בריאים, אנחנו שואפים לחיות כמה שיותר ותוחלת החיים שלנו הולכת וגדלה ולכן, אנחנו צריכים לדאוג לפנסיה שלנו, כדי שנוכל לתחזק את אורח החיים שלנו לאורך זמן. אם אתה דואג לבריאותך, כדאי שתשקיע  גם יותר כספים בחיסכון הפנסיוני שלך, כדי שתהיה לך הכנסה קבועה ומתאימה לרמת השכר שאליה הורגלת, לכל ימי חייך". 

 

 

חיים עד גיל מאה?

צילום: shutterstock

 

מעורבות חברתית וצמחונות

תוחלת חייהם של האדוונטיסטים מקליפורניה גבוהה בכ-10 שנים משל האמריקאי הממוצע. אורח חייהם כולל התנדבות בקהילה וקיום מערכת חברתית הדוקה.

 

חלקם צמחונים וממחקר שנערך בקרב תושבי הקהילה בקרב כ-30 אלף איש נמצא כי הסיכון לסרטן היה כפול אצל אלו שאכלו בשר. למרות שרובנו שמענו לא פעם את האמירות כי אכילת בשר חיונית לגוף ומעניקה לו ברזל, מסתבר כי ניתן לקבל את הויטמינים הדרושים לגוף גם על-ידי אכילת ירקות, פירות, קטניות ודגנים. בבשר יש כיום הורמוני גדילה ושומן רווי שעלולים להזיק לגוף ולכן תוצאות המחקר הוכיחו כי הוא בשר לא בהכרח חיוני לגוף.

 

אורח חיים מסורתי

וילקבמבה באקוודור שבדרום אמריקה הוא כפר פסטורלי המוקף טבע וידוע בזכות המינרלים שבו, האדמה ומזג האוויר הנעים. בספר "בריא בן 100" שכתב ג'ון רובינס לאחר שחקר על תוחלת חיים ארוכה, הוא מצא כי בני שבט וילקבמבה מאריכים חיים יותר מאזורים אחרים בדרום אמריקה.

 

תושבי המקום מאמינים כי מי ששותה ממי המעיין הקטן שנמצא בכפר מאריך את חייו. בעבר אכן תושבי המקום האריכו ימים, אך עם הזמן השמועה עברה והחלו להגיע תיירים רבים למקום שהפך להיות תירותי ומודרני יותר וכיום כבר פחות אנשים מאריכים ימים כבעבר. ככל הנראה הסיבה להארכת חיים הייתה קשורה לאורח החיים המסורתי שכלל עבודה פיזית ותזונה המבוססת על פירות וירקות טריים.

 

אוכל תימני

על-פי מחקר שנערך במשך 18 שנה על-ידי חוקרים ממכון גרטנר, עולה כי תוחלת החיים של ישראלים בני העדה התימנית גבוהה יותר משאר העדות, כתוצאה ממזון מסורתי בריא של המטבח התימני ופעילות ספורטיבית.

 

באותו מחקר נמצא כי לאשכנזים יש את תוחלת החיים הקצרה ביותר. התזונה התימנית עשירה בבשר ובדגים וכוללת מרקים שונים, כדוגמת מרק רגל הידוע. בתזונה המסורתית נהוג להמתיק את האוכל עם דבש ותמרים במקום סוכר. בנוסף, בני העדה התימנית אוכלים הרבה ירקות ועלים ודואגים לאכול מאכלים בעלי אחוז שומנים נמוך. כיום כבר ישנם מאכלים כמו ג'חנון ומלאווח עם הרבה שומן אך במקור השתמשו בשמנים מהצומח ובסמנה (חמאה מומסת שהוסרו ממנה חלק ממרכיביה). 

 

במטבח עם מדונה

התזונה של מדונה ועוד רבים בארה"ב מבוססת על רו-פוד (Raw-Food) - אוכל "נא", טבעוני, לא מעובד ולא מבושל, השומר על ערכו התזונתי.

 

השיטה פותחה על-ידי אן ויגמור ובעיקר מצליחה בניו-יורק וקליפורניה. בניו-יורק כבר יש כמה מסעדות המתמחות ב"רו-פוד" ולטענת המאמינים בשיטה היא מסייעת בהרזיה, בריאות ואריכות חיים. יחודיות השיטה היא בכך שלא מחממים את האוכל מעל ל-42 מעלות צלזיוס כדי שלא יאבד מהערכים התזונתיים החשובים.

 

מטבח ה"רו-פוד" כולל גרעינים, שקדים, נבטים, ירקות, פירות יבשים, אצות ים, קטניות ודגנים מונבטים. בנוסף, ישנו דגש על מיצים טבעיים ירוקים שעשירים בכלורופיל (הצבע הירוק) ועוזרים לנקות את הגוף מרעלים.

 

התזונה על-פי השיטה אינה כוללת שימוש בחלב, בשר, ביצים וסוכר אך ניתן לאכול מזון טבעי לא מבושל ללא הגבלה. אלו המעוניינים לשנות את דרך חייהם לתזונה "חייה" צריכים לרכוש כלי מטבח מתאימים כגון מכונת מיצים, מערבל מזון, מייבש מזון שיחליף את התנור, מכונת הנבטה חשמלית לאלו המעוניינים להנביט בבית וכמובן סכיני חיתוך טובים וקרש חיתוך.

 

אוכלת נא ונראית נאה. מדונה

   צילום: Shutterstock

                 

 

בירה לבנה

באנגליה אוהבים לשתות בירה בפאב ומסתבר שבמינון נכון הבילוי משתלם להם מבחינה בריאותית. ממחקר שפורסם בכתב העת המדעי האירופאי לבריאות הלב היוצא באוניברסיטת אוקסופורד באנגליה עולה כי שתיה קבועה ומתונה של בירה לבנה מורידה את הסיכון למות ממחלות לב.

 

על-פי מחקר נוסף שפורסם בכתב העת המדעי הבריטי לסרטן עולה כי שתיה מתונה של בירה לבנה מפחיתה מאד את הסיכון לסרטן כליה.

 

כל מה שנשאר, זה לשלב בין כל השיטות הללו ולחיות לנצח.