כבר ברור לכולם שלא כל המועמדים לעבודה זוכים ליחס שווה, אבל מסתבר כי אפילו הבדלים קלים ביותר במשקל עשויים לשנות את עמדת המראיין כלפי המועמד. מחקר חדש שפורסם מוקדם יותר החודש בכתב העת המדעי PLoS One מראה שאפילו עלייה קלה במשקל עשויה לפגוע בסיכוייו של המועמד – בעיקר אם המועמד הוא מועמדת אישה.

החוקרים הציגו תמונות דיגיטאליות של אותם פרצופים לבנים במשקלים שונים ולאחר מכן ביקשו מהמשתתפים במחקר לדרג את האנשים בתמונות לפי סיכויי ההעסקה שלהם. הממצאים די מדכאים: הפנים השמנות יותר של נשים דורגו נמוך בהרבה, הן מהפנים המקוריות שלהן והן מהפנים השמנות של הגברים. בעיקרון, עודף משקל, גם אם זעום ממש, יכול להשפיע לרעה על סיכויי העסקה של נשים.

אפליה על בסיס משקל

המחקר הנוכחי הלך רחוק יותר מאשר המחקרים שנעשו בנושא בעבר, שהוכיחו כי "נשים שמנות ונשים בעלות עודף משקל סובלות בבירור מאפליה בתעסוקה". לנשים, מתברר, גם עודף משקל קטן יכול להיות סיבה מספיק טובה לא לקבל את משרת החלומות שלהן.

אפליה בעולם העבודה על בסיס משקל אינה חדשה. אנשים שמנים מרוויחים בממוצע בכל מקום בין 1%-6% פחות מאשר עובדים בעלי משקל תקין, ונשים מפסידות שכר יותר מגברים.

הסיפור על אנט מקונל שפורסם ב-NBC, זעזע רבים. מקונל עבדה במכירות באריזונה. מקונל אמרה שהסופרוויזר שלה השמיע הערות בלי סוף על המשקל שלה ואף הציע לה לדלג על ארוחות. בסופו של דבר, אחרי שאמר לה ש"אנשים לא אוהבים לקנות מאנשים שמנים", היא פוטרה.

יש חברות מסוימות שמתחזקות שמנופוביה ממוסדת במקום העבודה - בשנת 2010, רשת הסופרמרקטים Whole Foods הודיעה על תכנית תמריצים חדשה לפיה העובדים עם ה- BMI הנמוך ביותר יזכו לחסכונות גדולים יותר ביחס לקולגות עם BMI גבוה.

אפליה על בסיס משקל

החוקרים במחקר זה כינו את התוצאות "מטרידות מאוד" בכל הנוגע לשוויון בין המינים במקום העבודה. ומה שעושה את זה לעגום אפילו יותר הוא שהחוקרים מציינים כי אפליה בגלל משקל לא "צפויה להשתנות בזמן קרוב, כיוון שאנשים בעלי עודף משקל  אינם מוגנים בחוקי התעסוקה ברוב המדינות בארה"ב".

גם בישראל המצב דומה, אם כי ח"כ תמר זנדברג ממרצ פועלת לשינויו עם הצעת חוק לפיה תיאסר אפליה לרעה של אנשים בעלי משקל עודף בתעסוקה, במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים. בהצעת החוק נכתב כי "התפיסה הסטריאוטיפית של כבדי משקל משתקפת גם בתרבות הפופולרית, כשה?שמנים? בסרטים או בתכניות טלוויזיה הם נלעגים וחסרי מזל. תופעה זו מובילה לאפליה נגד גברים ונשים כבדי משקל בקבלה לעבודה או בקידום בעבודה ובכניסה למקומות ציבוריים".

לוקיזם Lookism)), אפליה על רקע מראה, היא אחת מהבעיות הקשות בחברה של מדינות מתפתחות רבות בעשורים האחרונים, והיא תופסת תאוצה, בעיקר על רקע הפיכתה של השמנת היתר למגפה עולמית.