כולנו מכירים את הסטריאוטיפים על נשים במחזור: הן עצבניות, הורמונליות, רגישות, לא מדברות בהיגיון, נטולות שיקול דעת וכו' וכו'. הסטריאוטיפים הם בדיוק כמו על כלל הנשים, פשוט כשהן במחזור, כל העסק הופך לקצת יותר קיצוני. התפיסות האלה באות לידי ביטוי פעמים רבות בהלצות סקסיסטיות ולפעמים בדאגה מיותרת ומוגזמת אבל המקרה של אלישיה קולמן מפורט בנינג, ג'ורג'יה, ארה"ב, לוקח את ענייני המחזור צעד אחד קדימה- קולמן פוטרה מעבודתה במוקד החירום 911 בשל "מחזור כבד" וכעת תובעת את מעסיקה.

 

במשך קרוב לעשור עבדה קולמן במוקד 911 עבור מכון בשם בובי דוד המעניק הכשרה מקצועית ומשמש כסוכנות תעסוקה לאנשים עם מוגבלויות. לפני כשנתיים הופיעו אצלה תסמיני גיל המעבר, מה שהתבטא בזרימת ווסת חזקה ולא צפויה. במהלך 2015 חוותה שני מחזורי וסת קיצוניים במיוחד שהובילו לדליפות.

 

אחרי התאונה הראשונה שלה, הוציאה לה מנהלת משאבי האנוש הודעה משמעתית לפיה "היא תפוטר לאלתר אם היא תכתים כיסא נוסף בזרימת וסת פתאומית", כך לפי התביעה. אולם למרבה הצער, התאונה חזרה על עצמה ובפעם השנייה מומשה האזהרה והיא פוטרה ע"י הסוכנות על כך שלא הצליחה "לעמוד בסטנדרטים גבוהים של היגיינה אישית ולשמור על מראה נקי ומסודר בזמן העבודה".

 

אלישיה קולמן פוטרה מעבודתה בעקבות מחזור כבד

לא הצליחה לשמור על מראה נקי ומסודר בעבודה. אלישיה קולמן וילדיה

 

יש לציין כי מדובר במוקד טלפוני וקולמן מעולם לא נדרשה להיפגש עם לקוחות ולהיראות ייצוגית במיוחד. "אהבתי את העבודה שלי במוקד הטלפוני של 911 כי היא אפשרה לעזור לאנשים. כל אישה חוששת לקבל מחזור בפתאומיות כשהיא הכי לא מצפה לו ולהתלכלך מול כולם, אבל מעולם לא חשבתי שיפטרו אותי על דבר כזה", אמרה קולמן בהודעה לעיתונות. "פיטורים על דליפת דם מקרית הם השפלה. אני לא רוצה שמישהי תצטרך לעבור את מה שאני עברתי אז אני נלחמת בחזרה".

 

התביעה נדחתה בחודש פברואר האחרון. לפי קביעת בית משפט המחוזי, תסמיני גיל המעבר אינם מוגנים מפני הפליה על פי החוק, אולם קולמן והאגודה האמריקאית לזכויות האזרח (ACLU) מערערים על כך. לטענתם, סיום ההעסקה של קולמן מפר את הסעיף השביעי של חוק זכויות האזרח, האוסר, בין היתר, על אפליה במקום העבודה על בסיס "הריון, לידות ומצב רפואי הקשור באלו".

 

"החוק הפדראלי אמור להגן על נשים מפני סנקציות, הטרדות או פיטורין בגלל המין שלהן, ופיטורין כתוצאה מקבלת מחזור לא צפויה היא עצם המהות של האפליה בין המינים", טוענת גלן שרווין, עורכת דין בכירה ב"פרויקט זכויות נשים" של ACLU, "סוג זה של אפליה בוטה נגד נשים במקום העבודה הוא הגורם לכך שפרויקט זכויות הנשים של ACLU נוסד לפני 45 שנה, והוא ההוכחה לכך שהמאבק על שוויון בין המינים חייב להימשך".

 

"מעסיקים לא יכולים למשטר גוף של נשים או את המחזור הווסת שלהן", הוסיפה מנכ"לית ACLU במחוז ג'ורג'יה, אנדריאה יאנג. "לפטר אישה כי היא קיבלה מחזור בפתאומיות היא פגיעה ועלבון עבור כל אישה בכל עבודה. וסת כבדה וחזקה וכתמי דם בטעות הם משהו שכמעט כל אישה חוותה בחייה, במיוחד כאשר היא מתקרבת לגיל המעבר, וקולמן בוישה, הושפלה ופוטרה על כך. זה לא חוקי ולא מוסרי".