קרן וולקומיר, נטורופתית ומנהלת האתר טבע-לי מפרקת את הרגלי האכילה הקלוקלים שלנו ומסבירה מי מהם הוא מיתוס חסר שחר, על אילו הרגלים כדאי לוותר, ומה הקשר בינם ובין בריאות מערכת העיכול.

1. לאכול בעמידה, זה רע?

בפירוש. אמנם אין סיכוי שהאוכל "יירד לרגליים" כפי שטוענות אימהות בעדה מאוד מסוימת. אנטומית, זה לא ממש אפשרי: מזון שנכנס לפה עושה את דרכו דרך הוושט לקיבה, ונספג במעי הדק. השאריות מסיימות את דרכן במעי הגס, ויוצאת החוצה בדרך הטבעית, דרך פי הטבעת, כצואה.

 

במילים אחרות: המזון שאתם אוכלים אפילו לא מתקרב לרגליים. ועדיין, גם אם מדובר במיתוס, אכילה בעמידה היא הרגל שכדאי מאוד להיפטר ממנו. כי על פי המחקרים, שכשאוכלים בעמידה כמות המזון שצורכים גדלה ב-45 אחוז. מחקרים אחרים הוכיחו שכשאוכלים בישיבה שבעים מהר יותר.

 

דבר המומחית: "בזמן (ואחרי) האכילה מערכת העיכול משקיעה אנרגיה רבה בפירוקו ובעיכולו של המזון. כל התעסקות אחרת בדברים שדורשים אנרגיה, כמו פעילות קוגניטיבית כלשהי או עמידה, יכולה לפגוע בתהליך העיכול ולמנוע מן הגוף להשקיע את האנרגיה במערכת הזו", אומרת קרן וולקומיר. "בנוסף, אכילה "תוך כדי..." היא לרוב אכילה מהירה וחסרת תשומת לב, שעלולה להכניס הרבה אוויר מיותר למערכת, לגרום לייצור גזים רבים ולהפריע ללעיסה יעילה וטובה של המזון, ובכך להקשות על פירוקו ועיכולו". 

 

שורה תחתונה: עדיף לשבת ולהתרכז באוכל, בלי הסחות דעת.

2. לאכול מול המחשב או מול הטלויזיה. מה רע בזה?

על זה אין ויכוח: אכילה מול המחשב או הטלוויזיה אינה רצויה, ובכלל לא כדאי שהדעת תהיה מוסחת בזמן שאוכלים. ממחקר שנערך באוניברסיטת ביילור בארצות הברית, וממחקרים רבים נוספים, מתברר שילדים שאכלו עם המשפחה ולא מול הטלוויזיה, צרכו יותר ירקות ופירות ופחות אוכל מטוגן, ממתקים, חטיפים ומשקאות קלים. על הדרך הם גם צרכו יותר סיבים תזונתיים, סידן, ברזל וויטמינים מקבוצה B ופחות שומן רווי ושומני טראנס.

 

גם אצל מבוגרים: אכילה מול הטלוויזיה מעוררת תחושת רעב בגלל הפרסומות שמפתות לצריכת ממתקים וג'נק פוד (הם הרי לא מפרסמים ירקות עתירי סיבים תזונתיים). גם אכילה מול תוכניות תומכות-סטרס, כגון מהדורת חדשות, יכולות להגביר את הרצון לאכול. 

 

דבר המומחית: "אכילה מול מחשב או טלוויזיה כמוה כאכילה בעמידה. צפייה בטלוויזיה או הקלדה דורשות אנרגיה שאינה מופנית למערכת העיכול. אותה אכילה חסרת תשומת לב ומהירה המאפשרת כניסת אוויר למערכת העיכול, והתוצאה: גזים, לעיסה בלתי מספקת וקושי בעיכול מזון ובפירוקו".

 

שורה תחתונה: תאכלו בנחת, בישיבה, בלי אמצעי תקשורת ואביזרים מסיחי דעת. 

3. אכילת לילה מזיקה? 

בכמות גדולה? ללא ספק.  על פי הספרות הרפואית, מזון שנאכל בשעת לילה עלול לגרום לתחוש אי נוחות במערכת העיכול. מתברר שבזמן השינה, פוחתת כמות הדם שמוזרמת למערכת העיכול, ולכן התהליך מתארך ולא מתבצע כראוי. מחקר שנערך בשיתוף אוניברסיטת פנסילבניה ואוניברסיטת טרומסו בנורווגיה העניק לתופעה שם, Night Eating Disorder, וחיבר אותה עם הפרעות שינה ומצבי רוח משתנים.

 

דבר המומחית: "עקרונית לא מומלץ לאכול כשעתיים-שלוש שעות לפני השינה, בעיקר לא מזונות שלוקח להם זמן רב להתעכל, כמו בשר ועוף. זאת מאחר ובמהלך השינה מערכת העיכול הכי פחות חיונית. חשוב שהאנרגיות והמשאבים של הגוף יופנו לתהליכי התחדשות, פירוק מחסני שומן, בניית שרירים ועוד. אכילה לפני השעה מסיטה את הגוף מתהליכים חשובים אלו", מדגישה וולקומיר.

 

שורה תחתונה: אם בכל זאת רעבים לפני השינה – עדיף לאכול משהו קטן, פרי או כמה כפות של דייסת קוואקר, מאשר לא לאכול בכלל. "יש אנשים שלא מצליחים להירדם כשהם רעבים או שאיכות השינה שלהם נפגעת. בנוסף, חשוב לשמור על רמות סוכר מאוזנות בדם לפני השינה וזה יעזור בשמירת האיזון גם בבוקר שאחרי".

4. לשתות בזמן הארוחה, זה בריא?

תלוי את מי שואלים. יש רופאים שטוענים כי שתייה בזמן האוכל מדללת את חומצות הקיבה ופוגמת בתהליך העיכול, אחרים סבורים כי שתיית מים במהלך הארוחה ואחריה מסייעת לשמירת התפקוד תקין של מערכת העיכול.  אולם על פי הספרות המקצועית השפעתם של הנוזלים היא מוגבלת, כי תהליך פירוק האוכל בגוף מתרחש באופן טבעי ותלוי בהפרשת חומרים שונים, מהורמונים ועד מיצי עיכול, ללא קשר לנוכחות נוזלים מבחוץ.

 

דבר המומחית:" הגישה לפיה שתיית מים מדללת את חומצות הקיבה, נכונה בעיקר לאנשים הסובלים מתת-חומציות בקיבה, מצב בו אין מספיק חומצות קיבה, שאחראיות בין השאר על פירוק המזון. אנשים עם תת-חומציות בקיבה עלולים לסבול מתחושות כמו נפיחות, כבדות גזים ואי-נוחות בבטן, ואף משאריות מזון לא מעוכל בצואה".  

 

שורה תחתונה: עשו מה שטוב לכם, רק זכרו שמשקאות מתוקים ותוססים יכולים להעמיס על הקיבה, לגרום לצרבת, לגיהוקים ולהשמנה. 

5. מותר לדלג על ארוחות?

ממש, אבל ממש לא כדאי. אנחנו צוברים רעב, וכשכבר מחליטים לאכול, מתנפלים על המקרר ואוכלים ללא הבחנה מכל הבא ליד ולפה - דבר שעלול לגרום להשמנה. דילוג על ארוחות גם משבש את פעילות מערכת העיכול ומזיק לה, כי הוא יוצר עודף חומציות בקיבה שעלול לגרום לגזים ולכאבי בטן. 

 

לעומת זאת, אכילת ארוחות קטנות, שמפוזרות על פני היום עוזרת לתפקוד תקין של מערכת העיכול.

 

גם חילוף החומרים מתערער כשמדלגים על ארוחות והגוף מתחיל לאחסן יותר קלוריות כשומן. מחקר שהתפרסם בשנת 2007 במגזין Metabolism   הוכיח כי אנשים שאוכלים רק ארוחה אחת ביום נמצאים בסיכון גדול יותר לחלות בסוכרת.

 

דבר המומחית: "אכילה תכופה של ארוחות קטנות מקלה על העיכול. אם לא אוכלים במשך 5-6 שעות או יותר, הרעב הגדול גורר אכילה מרובה יותר, ולעתים גם מהירה יותר. שני המשתנים הללו מקשים על פירוק טוב של המזון ועל עיכולו. כשאוכלים כל כמה שעות, אוכלים ארוחות קטנות יותר – אפילו מבלי לחשוב על זה יותר מדי, לא מרגישים רעב ולכן אוכלים פחות גם בארוחה הבאה".

 

שורה תחתונה: תכננו את היום ונסו לאכול 2-3 ארוחות עיקריות ו-3 ארוחות ביניים קלות.

 

רוצים להתייעץ עם התזונאית שלנו? היכנסו עכשיו...