close
יש להזין שם משתמש בעברית בלבד
לאחר הרשמתך ישלח לכתובת המייל שהזנת סיסמה זמנית וקישור לאימות הרשמתך. אימות ההרשמה יתבצע דרך לחיצה על קישור שתקבלי בגוף המייל. לאחר מכן תוכלי להזין את הסיסמה הזמנית אותה קיבלת, ולגלוש כגולשת רשומה באון לייף
אנא המתן/י מספר שניות
X

סובלים מעצירות? בדקו מה אתם אוכלים

 

כבדות, נפיחות, מחושי בטן, כל מי שחווה עצירות, מכיר את הצרה.

 

כדי להיפטר ממנה, ההמלצה היא לשנות את הרגלי תזונה, לעסוק בפעילות גופנית, להרבות בשתייה

 

ומה בנתיים? עד שתסדירו את פעילות מערכת העיכול, יש כמה מאכלים שמומלץ להפחית באכילתם. וגם כמה רעיונות מה אפשר לאכול במקום...

ירקות, שמן זית, דגנים מלאים, הם הבסיס לתזונה נכונה
צלם: אימג'בנק - Gettyimage

לחם מקמח לבן 

 

גרגר חיטה מורכב משלושה חלקים. החלק הראשון נקרא אנדוספרם והוא מכיל ברובו פחמימות ומעט חלבון. מרכיב נוסף הוא הנבט, שמכיל ויטמינים ומינרלים חיוניים.

 

המרכיב השלישי והמשמעותי, זה שמסייע ביותר ל"יציאות", הוא הסובין – מעטפת הגרעין שמכילה סיבים תזונתיים, שהם למעשה פחמימות שהגוף לא מסוגל לעכל.

 

 

אם אתם סובלים מעצירות, מומלץ שתוותרו על לחם לבן וכל מה שמכיל קמח לבן. 

לחם לבן? אולי כדאי להוציא אותו מהתפריט, בינתיים
צלם: אימג'בנק - Gettyimage

 

 "כשאוכלים את לחם לבן ומוצרי קמח לבן, אוכלים למעשה רק את המרכיב הפחמימתי. כלומר, מפסידים את שאר מרכיבי החיטה המלאה, ובעיקר את הסובין המסייע במניעת עצירות", מסביר צחי כנען, דיאטן קליני, מומחה להרזיה ותזונה רפואית, חבר עמותת עתיד - עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל. 

 

מה לאכול במקום? לחם מקמח מלא, כמובן. כיום ניתן להשיג גם פיתות מקמח מלא, והן אפילו טעימות. "כך נרוויח את כל המרכיבים החיוניים הנמצאים בחיטה, נסייע ליציאות שלנו ונלחם בעצירות", מבטיח כנען.

בלחם לבן חסר המרכיב העיקרי שמסייע במניעת עצירות
צלם: אימג'בנק - Gettyimage

פסטה

 

לחובבי המטבח האיטלקי כדאי לזכור, שגם פסטות, ברובן, עשויות קמח לבן. לכן מומלץ להימנע מהן או לפחות להוסיף להן רוטב עגבניות, פסטו או ירקות, שיסייעו למנוע עצירות. 

 

אז מה לאכול במקום? פסטה מחיטה מלאה, שהיא אולי קצת יותר יקרה, אבל לבטח בריאה יותר, במיוחד לסובלים מעצירות. ותתפלאו, היא ממש טעימה. 

סובלים מעצירות אבל מכורים לפסטה? בחרו את הרוטב הנכון...
צלם: אימג'בנק - Gettyimage

פופקורן

 

לדברי יעל דרור, דיאטנית קלינית וספורט, פופקורן הוא חטיף קשה מאוד לעיכול. "הקליפה של גרעיני התירס מתעכלת בקושי כך שעלולות להישאר במעי הגס שאריות לא מעוכלות, גושיות, שיגרמו לעצירות". 

 

אז מה לאכול במקום? נכון שזה החטיף האולטימטיבי בקולנוע. ולכן, עד כמה שזה נשמע עצוב, אם אתם סובלים מעצירות כנראה שתאלצו  להסתפק בשתייה בלבד.  

פופקורן, בפעם הבאה שאתם הולכים לסרט, כדאי שתשאירו אותו במזנון
צלם: אימג'בנק - Gettyimage

מצות

 

"מצות עשויות בדרך כלל מקמח לבן, שכאמור לא מטיב עם הסובלים מעצירות", אומר כנען. "יש אנשים שמגיבים לאכילת מצות בעצירות מוחלטת, ויש כאלה שמגיבים ביציאות רבות, שלעתים אינן נשלטות. למרות התגובות המשתנות מאדם לאדם, לא הייתי ממליץ לאנשים עם עצירות לאכול מצות".

 

אז מה לאכול במקום? נסו להמיר את המצות בכאלה שמכילות חיטה מלאה ותוספת של סיבים תזונתיים.

מצות, כל אחד מגיב להן אחרת

אורז לבן

 

"באורז לבן יש מיעוט של סיבים ומבנה מולקולרי שמעודד עצירות. אין המדובר רק באורז פשוט אלא גם בפריכיות אורז, דייסת אורז וכדומה", אומר כנען וממליץ להימנע מהדגן הלבן אם סובלים מעצירות. 

 

אז מה לאכול במקום? אורז מלא, שמכיל גם הוא את כל שלושת מרכיבי הגרעין (בניגוד לאורז הלבן).

 

אפשר להמיר את האורז בדגנים מלאים, כמו כוסמת ושיבולת שועל, או בקטניות, שמכילות המון סיבים תזונתיים, לכן נחשבות מצוינות לסובלים מעצירות. 

לאורז יש מבנה מולקולרי שמעודד עצירות
צלם: אימג'בנק - Gettyimage

פירות

 

פירות נחשבים דווקא לידידי מערכת העיכול, לפחות כשזה נוגע לעצירות. אבל ישנם כמה יוצא דופן, שמהם כדאי להתרחק.

 

אפרסמון: הפרי הכתום המתוק והאהוב לא מומלץ לסובלים מעצירות. 

 

לדברי דרור, הקליפה החיצונית של האפרסמון היא עבה, מה שיכול להקשות על העיכול, ובמקרים מסויימים אפילו ליצור במעי הגס גושים שלא מתעכלים. בנוסף, באפרסמון יש סיבים תזונתיים רבים מאוד שיכולים להוות מעמסה.

כתום, מוצק, ולא מומלץ לסובלים מעצירות
צלם: אימג'בנק - Gettyimage

 

סברס, גויאבה, פסיפלורה ורימון: גם הפירות האלה אינם מומלצים לסובלים מעצירות, משום שיש להם גרעינים קשים לעיכול.

 

"אנשים שיש להם עצירות, ובמיוחד אם שרירי מערכת העיכול שלהם נחלשו, לא תמיד יכולים להתמודד עם עיכול הפירות הללו", אומרת דרור. 

רימון, פרי שגרעיניו קשים לעיכול
צלם: אימג'בנק - Gettyimage

 

מנגו: פרי טרופי מתוק ואהוב, שמכיל כמות עצומה של סיבים תזונתיים. "אמנם סיבים תזונתיים הם חיוביים ומועילים, בדרך כלל, אך כמו בתחומים רבים - אם יש יותר מדי, האפקט החיובי יכול להפוך לשלילי", מסבירה דרור.

 

בננות: נכון שממליצים לאכול אותן כשסובלים דווקא משלשול, אבל האם בננות גורמות עצירות? הדעות על כך חלוקות.

 

לדברי דרור, כנראה שכשהבננות רכות הן קלות מאוד לעיכול, לא דרושה פעילות רבה של המעיים, ולכן, אכילה של בננות רבות לא מעודדת יציאות.

בננה, מומלצת דווקא לסובלים משילשול, אבל האם היא גורמת עצירות?
צלם: אימג'בנק - Gettyimage

את אלה, דווקא מותר: 

 

מתברר שמאכלים רבים הנחשבים ל"מסוכנים" ולגורמי עצירות, דווקא עושים בדיוק את הפעולה ההפוכה. כלומר "מזרזים" עניינים.

 

חמין: מכיל קטניות, עתירות בסיבים, ויש בו שומן שמעורר את  פעילות המעיים.

 

פלאפל, צ'יפס ושאר מטוגנים: לא שיא הבריאות, בגלל הטיגון העמוק וכמויות השמן שהמזון סופג, אבל דווקא השומן הוא שעוזר "להחליק" עניינים.

 

שוקולד:.גם שוקולד לא גורם לעצירות, שוב, בגלל השומן.

 

שווארמה בפיתה: נכון ששווארמה היא לא בדיוק מזון בריאות, אבל גם לא גורמת לעצירות, בעיקר בזכות הטחינה והסלט שיש במנה. 

שווארמה בפיתה, יכולה להיחשב כארוחה שיש בה כל מה שצריך כדי למנוע עצירות
1 מתוך 11