הייתי המומה: קרן הניחה על השולחן שקית מלאה וגדושה בתוספי תזונה, אבקות ופורמולות. "מי המליץ לך על כמות כזו של ויטמינים ותוספים?", הזדעזעתי, כשהבנתי שקרן צורכת מכל רכיב הרבה מעבר להמלצות היומיות, וללא שום צורך.

 

למה קרן עייפה וחלשה?

"רופא המשפחה המליץ לי על תוספת סידן וויטמין D, אחר כך מצאתי מוצר שיש בו עוד כמה רכיבים, וחשבתי שזה בטח לא יכול להזיק. ואז פגשתי חברה, שהציעה לי לנסות שייק עם ויטמינים, וצמחי מרפא, וכל מיני דברים שאני לא זוכרת איך קוראים להם", סיפרה לי המורה בת ה-32 והתיישבה בכבדות על הכסא. "אבל אני לא מבינה איך זה שאני לוקחת כך כך הרבה תוספי תזונה, ועדיין עייפה וחלשה כל כך. אני חושבת שאני צריכה שינוי ולכן הגעתי אליך".

 

כששאלתי את קרן מה היא אוהבת לאכול בבוקר, ומה היא לוקחת איתה לעבודה, ושאלות נוספות על התזונה שלה, נדהמתי אפילו יותר. התברר לי שקרן אוכלת מעט מאוד, המזון שלה היה דל ולא מגוון, ולא כלל אפילו פרי אחד, שלא לדבר על ירקות, דגנים או קטניות. הבנתי שקרן נסחפת ללא יכולת לעצור אחרי האופנות השונות, נוטלת תוספים ללא הדרכה ומכל הבא ליד, בלי להבין עד כמה היא מזיקה לעצמה, ועד כמה כל זה חסר טעם. 

 

מי בכלל צריך תוספים?

אני מכירה כבר את כל הסיבות והתירוצים: "אין לי זמן לאכול, אני חוטפת הרבה שטויות, אני לא מבשלת, אז תוספי תזונה יפתרו את כל החסרים". הסברתי לקרן, שאמנם אני בעד תוספי תזונה, אבל רק בהתאם לצורך. הבסיס לתזונה נכונה הוא קודם כל מזון מגוון, ואת זה חשוב לזכור.

 

היד קלה על ההדק ורבים נוטים לוותר לעצמם. תוספים דרושים לנו רק במקרים מסוימים: למשל, כששנם חסרים תזונתיים, שקשה להשלים בעזרת תזונה נכונה או אם יש סימנים לחסר בבדיקות דם. ברוב המקרים, אפשר לקבל הכול מפירות וירקות, בחמישה צבעים ( מדי יום), דגנים מלאים וקטניות. צריך רק לדעת "לנצל" את הטבע בצורה מושכלת. כמות הויטמינים והמינרלים המצויה בתזונה נכונה, היא ביחס נכון ומדויק עבורנו. והסיכון לצריכה מופרזת של מרכיבים או אינטראקציות לא מוצלחות ביניהם, לא קיים.  

 

קרן מגלה את עולם הצומח

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO) מתברר שאנחנו צורכים בממוצע כ- 20% פחות מכמות הירקות המומלצת.

 

הסברתי לקרן, שפירות, ירקות ועשבי תיבול מלאים באנטיאוקסידנטים, שהם חומרים חיוביים שהטבע מייצר על מנת להילחם ולנטרל תרכובות מזיקות שנקראות רדיקלים חופשיים. אלה נוצרים בגוף באופן טבעי, ומתגברים בגלל גורמים סביבתיים כמו מתח, מזון גרוע, עישון, קרינה, תרופות ועוד. רדיקלים חופשיים גורמים להזדקנות ולמחלות.

 

אחרי ה"הרצאה" שנתתי לה, קרן הבינה את הטעות, והסכימה להשליך לפח את כל האוסף האדיר שלה. יחד הכנו תפריט קל, בריא ומשביע, ושמתאים לסדר היום העמוס שלה. קרן התחילה לאכול באופן מסודר, הקפידה על שתייה ועד מהרה העייפות והחולשה נעלמו. בפגישה האחרונה שלנו, היא היתה מלאת שמחת חיים, ולא הפסיקה לספר על המחמאות שהיא מקבלת, כמה עורה זוהר ושערה שופע. 

 

ואלה ההמלצות והטיפים שאני מציעה גם לכם:

רעבים מאוחר בלילה? אכלו מרק ירקות, שהוא פיתרון משביע, קל לעיכול ורב נוזלים.

 

רעבים במשך היום? פשטידת גבינות עם ירקות, כדוגמת ברוקולי או תרד, בשילוב רוטב יוגורט טרי, תספק לכם מגוון של ערכים תזונתיים. אני ממליצה על יוגורט פרוביוטי, אבל לא מוכרחים.   

 

רוצים להגביר את כמות האנטיאוקסידנטים בתזונה שלכם? הוסיפו לתפריט עשבי תיבול, כמו פטרוזיליה, שמיר, כוסברה, נענע, בזיליקום וכדומה.  

 

מתעצלים לחתוך סלט? קחו איתכם קופסת ירקות חתוכים, אותם אפשר לנשנש בעבודה, בדרך, בין שיעורים ופגישות.

 

בא לכם על קינוח בריא ודל קלוריות? נסו סלט פירות טרי בתוספת כדור גלידת יוגורט, או שלבו פירות טריים בעוגות ובקינוחים שאתם מכינים.