close
יש להזין שם משתמש בעברית בלבד
לאחר הרשמתך ישלח לכתובת המייל שהזנת סיסמה זמנית וקישור לאימות הרשמתך. אימות ההרשמה יתבצע דרך לחיצה על קישור שתקבלי בגוף המייל. לאחר מכן תוכלי להזין את הסיסמה הזמנית אותה קיבלת, ולגלוש כגולשת רשומה באון לייף
אנא המתן/י מספר שניות
X

חטיפי אנרגיה בריאים שאפשר להכין לבד

אוהבים חטיפי בריאות ואנרגיה, אבל לא בטוחים מה יש בהם? נסו להכין אותם בעצמכם. עינת שגיא מדגימה כיצד ולמה כדאי

 

נתחיל מהשאלה למה בכלל צריך להכין חטיפי אנרגיה? הנה התשובה: כי  לא כל חטיף שמצהיר על עצמו הוא באמת חטיף אנרגיה.

 

ראשית, צריך הבחין בין חטיף דגנים לחטיף גרנולה. חטיף דגנים, כשמו כן הוא, עשוי דגנים מעובדים. כלומר: קמח חיטה, קמח אורז, קורנפלקס וכו'. ושהמילה דגנים לא תבלבל אתכם. הדגנים המעובדים כבר בעצם "חצי מעוכלים" ולכן הגוף לא צריך לעבוד קשה כדי לעכל אותם. זה אומר שהם מגיעים לדם מהר יותר, ועלולים להקפיץ את רמות הסוכר בדם.

 

חטיף גרנולה, מבוסס על שיבולת שועל ומכיל רכיבים איכותיים יותר, כמו אגוזים, פירות יבשים וכדומה'. חטיפי גרנולה בדרך כלל עשירים יותר בקלוריות וחלבון, ולכן נחשבים גם לחטיפי אנרגיה.

 

חטיפי הדגנים אולי מכילים פחות קלוריות בהשוואה לחטיפי הגרנולה, אך בעיני הם גם דלים יותר בטעם ובאיכות.

חטיפי אנרגיה בריאים יותר ובלי תוספיםחטיפי אנרגיה בריאים יותר ובלי תוספים
צילום: עינת שגיא

 

חומרים מתחלבים ותחליפי סוכר

בדרך כלל, רשימת הרכיבים בשני סוגי החטיפים תהיה ארוכה מאוד. החל מסוגים שונים של סוכר ושמנים וכלה ברשימה ארוכה של חומרי טעם וריח, חומרי התפחה, חומרים מתחלבים ועוד.

 

חומר מתחלב הוא חומר שתפקידו לחבר רכיבים שבאופן טבעי לא מתחברים, כמו למשל רכיבים המבוססים על שמן עם רכיבים המבוססים על מים. בדרך כלל משתמשים בלציטין, שמופק מסויה, שהוא מסיס גם במים וגם בשמן.

 

עוד מוספים לחטיפים חומרי הלחה, שתפקידם לשמור על לחות המוצר ולמנוע התייבשותו. לרוב משתמשים בגליצרין. וכמובן, מוספים לחטיפים סוכר ותחליפי סוכר, כמו סורביטול, לתוספת מתיקות. וישנם חטיפים להם מוספים שומנים מהצומח, מווסתי חומציות, מתפיחים, מייצבים ועוד ועוד.

 

כל תוספי המזון, גם אם הם טבעיים לפי הגדרת היצרן, לא בהכרח אידיאליים או בריאים. מי שמרגיש צורך, כמוני, להימנע מהם, ומחפש אלטרנטיבה בריאה יותר, ינסה להכין חטיפי אנרגיה בעצמו.

 

זה קל, פשוט והכי חשוב – טעים!

 

במקום תוספים, אני משתמשת בתמרים מיובשים, שמכילים כמות גבוהה של מגנזיום ואשלגן, וגם כמות גבוהה של סיבים תזונתיים המשפרים את תהליך העיכול ומסייעים לגוף להיפטר מפסולת. ובאגוזי מלך, שמכילים כמויות יפות של ויטמינים ומינרלים וכמות מכובדת של חלבון איכותי. אגוזי מלך עשירים גם באומגה 3, חומצת שומן חיונית מאוד לתפקוד המוח ולהגנה על בריאות הלב. סוגרת את הרשימה שלי  שיבול שועל, שיש בה שפע של סיבים תזונתיים, לכן היא נחשבת מצוינת להפחתת רמות הכולסטרול בדם, ולכן מקטינה את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

אפשר לגלגל לרולדה ולצפות בשומשוםאפשר לגלגל לרולדה ולצפות בשומשום
צילום: עינת שגיא

 

רולדת תמרים ואגוזים בטעם קינמון

 

המרכיבים:

 

200 גרם תמר מג’הול

100 גרם אגוזי מלך

כפית קינמון טחון

1/4 כוס שיבולת שועל עדינה

מעט שומשום, רצוי שומשום מלא

נייר אפייה

 

אופן ההכנה:

מגלענים את התמרים, קוצצים את האגוזים ומוסיפים לקערה, ביחד עם שיבולת השועל והקינמון. מערבבים את החומרים בידיים (אפשר להיעזר בשקית ניילון, רצוי מתכלה) עד לקבלת  תערובת אחידה (לא להתייאש, לוקח קצת זמן עד שמגיעים לזה, אבל בסוף מגיעים). לאחר שהתערובת מוכנה יש שתי אפשרויות:

 

1. ליצור מהתערובת כדורים קטנים, שווים בגודלם, ולגלגל אותם בשומשום.

 

2. להכין גלילים, או רולדות, שאפשר לגלגל בנייר אפיה ולצפות בגרגרי שומשום. שומרים את הגלילים במקרר, ופורסים לפרוסות כשמתחשק לנשנש. אפשר להכין עד 4 גלילים, מכמות המרכיבים שבמתכון.