מכירים את הבדיחה שאומרת שממתיקים מלאכותיים בעצם משמינים, כי עובדה, רק אנשים שמנים משתמשים בהם? לא רק שהבדיחה הזו ממש לא מצחיקה, אלא שמתברר שמבחינה מדעית היא כנראה נכונה.

 

אם אתם שותים משקאות דיאטטיים, ונדמה לכם שאתם חוסכים קלוריות ועושים משהו טוב למען הבריאות והמשקל שלכם, כדאי שתחשבו פעם נוספת. כנראה שאתם תורמים לעצמכם בדיוק את ההפך, כלומר, קלוריות מיותרות.

 

עוד ב-Onlife:

שותים ומשמינים

על פי מחקר שנערך באוניברסיטת סאן אנטוניו בטקסס, ארצות הברית "אנשים ששתו משקה דיאטטי מדי יום, היו בסיכון הגבוה ב-65% להשמנה ובסיכון הגבוה ב-41% להשמנת יתר חולנית (אוביסיטי)", טוענים עורכי המחקר שהציגו את הנתונים בכנס שערכה האגודה האמריקאית לסוכרת.

 

המחקר התבסס על שאלונים שנאספו החל משנת 1979 והוא כלל 1,177 גברים ונשים במשקל תקין או במשקל יתר (החוקרים ציינו כי לא מדובר באנשים עם השמנת יתר חולנית). הנבדקים נשאלו על הרגלי שתיית המשקאות הקלים השבועית שלהם, ומה העדיפו: משקאות שהומתקו בסוכר או בממתיקים מלאכותיים. 

החוקרים הופתעו לגלות כי ככל הנבדקים שתו יותר משקאות דיאט, הנטייה שלהם להשמנה ולהשמנת יתר חולנית היתה גדולה יותר. אחת ההשערות היתה, כי מי ששותים משקאות דיאטטיים, שלמעשה הם חסרי תועלת תזונתית, מחפשים אחר כך פיצוי קלורי, בצורה ממתקים ונישנושים.

 

"אפשר לרמות את הלשון, אבל אי אפשר לרמות את המוח", ציינו החוקרים, "משקאות דיאטטיים לא מספקים למוח את מבוקשו, כלומר את האנרגיה ושאר הרכיבים התזונתיים שיש למשל במיץ פירות או במשקאות חלב. מי שמבקש לרזות ולשמור על הבריאות שלו, צריך לעשות יותר מאשר לשנות את התזונה במעבר למשקה דיאטטי". 

חשופים למחלות לב וכלי דם

אבל בכך לא תמו הבשורות הרעות: מחקר אמריקאי נוסף, שהתפרסם לאחרונה, מצא קשר בין שתיית משקאות מוגזים דיאטטיים ובין סיכון מוגבר לשבץ מוחי והתקפי לב. במחקר עקבו אחרי הרגלי האכילה, הפעילות הגופנית, העישון והשתייה של 2,564 תושבי העיר ניו יורק, במשך כ-9 שנים ויותר. הנבדקים גם עברו בדיקות גופניות, שכללו מדידת לחץ דם ובדיקות דם שונות, בניהן בדיקת שומני הדם וערכי הכולסטרול.

 

הנתונים שהתקבלו מפחידים: מתברר כי מי ששתו משקה דיאטטי ביום היו בסיכון של 61% לחטוף התקף לב או שבץ מוחי, לעומת הנמנעים ממשקאות שמכילים ממתיקים מלאכותיים.

 

גם במקרה הזה אחת ההשערות היתה, כי מי ש ששותים משקאות דיאטטיים, כלומר חוסכים מעצמם סוכר וקלוריות שיש במשקאות קלים, מפצים את עצמם במשהו "לא בריא" – כהגדרת החוקרים – שמעלה את הסיכון למחלות הקשות. נניח, סופגניה, אולי, או צ'יפס או המבורגר עם הרבה מדי קטשופ? 

השערה נוספת נגעה לצבעי מאכל מסוימים שיש במשקאות קולה, ושמחקרים מוקדמים שנערכו בבעלי חיים מצביעים על קשר מסוים בינם ובין היארעות של מחלות לב וכלי דם.

 

הנתונים הללו הוצגו בכנס שערכה האגודה האמריקנית לשבץ מוחי. ואולם החוקרים, מאוניבסיטת מיאמי בפלורידה, ארצות הברית, הודיעו כי על אף הנתונים החד משמעיים אי אפשר לבסס עליהם המלצות לחדול מלשתות את המשקאות הדיאטטיים וכי נחוץ להמשיך ולחקור את הנושא.  

הנזקים שעדיין לא יודעים עליהם

מיטל גבע אוחיון, דיאטנית קלינית ומרצה לתזונה ,R.D. M.Sc מסבירה: "יש לנו צורך מולד במתוק, אבל אנשים רבים חושבים שתוספת הקלוריות והסוכר שיש במשקאות קלים תזיק להם ואילו משקאות דיאט יטיבו עם הבריאות. מה שהם לא לוקחים בחשבון הוא, שאנחנו לא יודעים מספיק על הממתיקים הסינתטיים הללו ומהי השפעתם על הגוף.

 

"לעומת זאת, סוכר הוא מוצר שקיים בטבע. למרות הסכנות שיש בו, שאי אפשר להתעלם מהן, למרות שאנחנו מבינים עד כמה סוכר אינו בריא, אנחנו יודעים בדיוק מה הוא עושה בגוף, בניגוד לממתיקים המלאכותיים, שניזקיהם עדיין לא ברורים לנו בודאות, אבל העדויות מתחילות להצטבר". 

עד שיתברר האם הם מזיקים או לא, גבע אוחיון ממליצה לצריך את הדבר האמיתי, אבל כמובן במתינות. "הכל עניין של כמות ומינונים. אפשר לשתות משקה עם ממתיק מלאכותי פעם בשבוע שבועיים, אבל מי שרוצה לשתות משקה טעים ומתוק פעם ביום, עדיף שישתה עם סוכר. כיום זו אפילו ההמלצה לסוכרתיים: שעד 10% מסך הקלוריות היומי יכולים בוא מסוכר פשוט. משום שהתברר שצריכה מתונה של סוכר מעלה את יכולת ההתמדה של חולי סוכרת לתזונה נכונה ובריאה, בלי להוציא אותם מאיזון של רמות הסוכר".

 

למעוניינים לחסוך בקלוריות, גבע אוחיון ממליצה חד משמעית: שתו מים. אבל אם חייבים לשתות קולה או תפוזים, עדיף לשתות משקאות מתוקים שמכילים סוכר.

 

"הסיבה שמשקאות דיאט גורמים להשמנה, כנראה, היא, שבממתיקים מלאכותיים יש חומצות אמינו (כמו פנילאלנין), שמשפיעות על הפרשת האדרנלין – לכן ייתכן שבעקיפין הן גורמות לעלייה של רמת הסוכר בדם, לחץ הדם וקצב הדופק. וגם משפיעות על הפחתת הפרשת הסרוטונין, ולכן מעלות את תחושת הרעב. ומכאן ההשערה ששותי משקאות דיאטטיים צריכים לפצות את עצמם במזונות אחרים".

 

ואם כבר שותים משקאות דיאט, גבע אוחיון מציעה לעשות את זה לאחר ארוחה שמכילה מזון חלבוני. "אם שותים משקה דיאט בארוחה שיש בה רק פחמימות, תחושת הרעב תגבר", היא מזהירה.