האם משקאות דיאטתיים מסוכנים?
האם נמצאה הסיבה לכשלון בדיאטה?
סיבת הפיטורין: מחזור כבד
מצמצתם, פספסתם
אל תגעו לי בילדה
פחות המורה שלי
יומן מסע
בדמי ימיהם
ערה?
פותחת תיק
לביבות בטטה אפויות
בכל זמן ובכל מקום
בן או בת, למי אכפת?
פסטייה תפוחים ובננות ללא סוכר ורוטב וניל
קרם ברולה שוקולד ללא סוכר
השחיתות חוגגת
אומנות המיחזור
X

לרזות בלי לספור קלוריות

0
0
SHARES

לא חייבים לדעת כמה קלוריות יש במשולש פיצה, בעוגה או בנודלס. צחי כנען מציע לנסות שיטה חדשה להרזיה. אולי היא מתאימה לכם?

צחי כנען | 08.06.11

כמה פעמים התבוננתם בשאריות הפיצה שכרגע אכלתם ושאלתם את עצמכם כמה קלוריות היא "עלתה" לכם? ומה לגבי ארוחות הקציצות והאורז שאכלתם אצל ההורים, העוגה שנישנשתם בבית הקפה או מנת הנודל'ס שהזמנתם למשרד? 

 

ספירת קלוריות היא שיטה מיושנת שאינה יעילה ואינה מציאותית. רוצים לדעת כמה צרכתם ולרזות בצורה פשוטה יותר? ככה עושים את זה.

 

עוד ב-Onlife

איך אפשר לדעת כמה קלוריות יש במשולש פיצה?איך אפשר לדעת כמה קלוריות יש במשולש פיצה?
אימג'בנק ו-GettyImages

כמה כפות של שמן יש בחביתה?

אם אתם מנסים לרזות או לפחות לשמור על משקלכם, אתם כבר יודעים שככל שצורכים פחות קלוריות, יורדים במשקל, או לפחות לא מעלים אותו. אבל גם אם אתם יודעים לבחור במזון המתאים לכם, הבריא בשבילכם, ומבינים שפרוסת לחם מלא עם טחינה או אבוקדו עדיפה על פני משולש פיצה, השאלה היא, איך תדעו בדיוק כמה קלוריות  צרכתם במשך היום?

 

אכן, קשה לדעת. שתי השיטות הקיימות והמוכרות הן שיטות של בלית ברירה, שתיהן בעייתיות.

 

הראשונה נקראת "קבוצות התחליף" והיא מתבססת על מספר קבוצות מזון: פחמימות (או דגנים), שומנים, חלבונים, פירות וירקות. בשיטה זו מעריכים מהי "מנה" ומהו הערך הקלורי שלה. למשל, בקבוצת הפירות תגלו ש-10 ענבים שוים לתפוז או לשני משמשים. השיטה הזו נולדה בשנות ה-50, אבל עדיין משתמשים בה, על אף הבעייתיות, כי מה עושים אם אוכלים אשכול ענבים שלם? ואיך יודעים כמה כפות שמן מכילה מנת הפלאפל שאכלתם? 

לפי השיטה השנייה סופרים רכיבים: כף גבינה, פרוסת לחם, ביצה, כפית שמן. גם השיטה הזו מאוד לא נוחה לחישוב, בעיקר כשכשצריך לחשב בעזרתה מזון מורכב, כמו משולש פיצה, קשה מאוד לדעת מהי מנת השומן, הפחמימות או החלבון שיש בו או בחתיכת פשטידה שלא לדבר על ההבדל שיש בין פשטידת בצל לבין פשטידת פטריות או גבינה. ומה לגבי ארוחת בוקר ישראלית טיפוסית? גם לי, כדיאטן מנוסה, קשה להעריך בכמה כפות שמן טוגנה החביתה, וכמה כפות גבינה היו בצלחת.

כמה שווים עשרה ענבים ותפוז?כמה שווים עשרה ענבים ותפוז?
אימג'בנק ו-GettyImages

לעבוד לפי האינטואיציה

 

השיטה החדשה שהמצאתי היא כלי חדשני ופטנט עולמי רשום המגדיר שפה חדשה ופשוטה. קוראים לה שיטת הקטגוריות והיא מתבססת על חמש קבוצות של ספירה קלוריות, הנעות בין 200 ל-1200 קלוריות. כל מה שצריך לעשות, לאחר כל ארוחה, זה לבחור את הקטגוריה המתאימה מבין החמש לארוחה שאכלתם.

 

הקטגוריות הן:

1. קטגוריה ראשונה: 200-0 קלוריות

2. קטגוריה שניה: 500-201 קלוריות

3. קטגוריה שלישית: 800-501 קלוריות

4. קטגוריה רביעית: 1200-801 קלוריות

5. קטגוריה חמישית: מעל 1200 קלוריות

 

רוצים לנסות? ענו על השאלות הבאות:

1.  מהי הקטגוריה המתאימה לארוחת בוקר שמכילה שלוש פרוסות לחם עם גבינה, חביתה וסלט ירקות בשמן זית?

 (200-500 היא התשובה הנכונה),

2. ומה מתאים לארוחת צהרים שיש בה נתח חזה עוף בתוספת אורז וירקות מבושלים?

(500-800 היא התשובה הנכונה).

 

נכון פשוט? לא חייבים לדייק ובעיקר לא צריך לדאוג: מתברר שרובנו יודעים להעריך בצורה די מדוייקת מהי הקטגוריה המתאימה לכל ארוחה, וגם עבור נישנוש קטן כמו 3 עוגיות וכוס קפה (0-200 כמובן).

ומה עכשיו? עושים "ממוצע". אם, למשל, הגדרתם את ארוחת הצהריים שלכם כקטגוריה 4 (800-1200 קלוריות), אתם מוסיפים 1000 קלוריות לסך הקלוריות היומי, מקסימום "הוספתם" לעצמכם או "גרעתם" מעצמכם כ-200 קלוריות. לא נורא. את סך הקלוריות היומי אפשר לחשב בפנקס קטן, בטבלת אקסל או להכניס לאפליקציית אייפון שאפשר למצוא באתר שלי (הפרטים בסוף הכתבה).

 

מה תעשו בנתונים שצברתם? אפשר כמובן לפנות לייעוץ דיאטני, אבל ממש לא חייבים. כי אם אתם רוצים לרזות, אתם כבר מבינים שהדרך היחידה לעשות זאת היא להוציא יותר קלוריות מאשר מכניסים, ושמאזן קלוריות שלילי על פני השבוע הוא הדרך הנכונה. 

לאיזו קטגוריה תשייכו את הארוחה הזו?לאיזו קטגוריה תשייכו את הארוחה הזו?
אימג'בנק - Gettyimage

בלי לחץ ובלי הפרעות אכילה

גם בלי להיכנס לחישובים מסובכים של שריפת קלוריות במהלך פעילות גופנית, אפשר לומר בודאות שכדאי להקפיד על דיאטת 1200-1500 קלוריות ביום לאישה ו-1800-2000 לגבר, כדי להגיע למאזן קלורי שלילי שיוביל להרזיה.

 

וכך, לאחר שמילאתם את הטבלאות ואספתם נתונים תוכלו לדעת אם סך הקלוריות היומי שלכם במהלך השבוע תואם את הכמות הדרושה לכם. ואם לא, תלמדו לתקן, כלומר לבחור בארוחה שאותה תעריכו כקטגוריה 1 (עד 200 קלוריות) במקום הארוחה מקטגוריה 2 (200-500) שזה עתה סיימתם.  

 

הכלי הזה, פשוט ומדויק, מתאים לכל אחד ואחת, גם לנערים ולנערות, באמצעותו ניתן לחשב באופן כללי וללמוד להעריך מחדש את "מחיר" הארוחה בלי לחץ ובלי להידחף לספירת קלוריות אובססיבית שעלולה לדרדר להפרעת אכילה, חלילה. הכלי הזה מתאים גם לתזונאים ולדיאטנים, רופאים, מדריכי כושר ומכוני כושר. בהצלחה!

 

אפליקציה לאייפון או טבלת אקסל אפשר להוריד באתר של צחי כנען