אפשר לרזות בלי לספור קלוריות
הקלוריות שאורבות לכם בפינה
המעצבת שאחראית למהפך האופנתי של מירי רגב
הבירה החדשה של אירופה
מתכון למפרום חצילים
מסע בין ערוצים
לא עוברת סלקציה
אגדה של מלון
חותמת גומי
העסק שאחרי הסערה
מקום עם אופטימיות
ביד הלשון
לא בצל המחלה. אף על פיה
קטן עליה
תעשו כבוד לנציג המגזר
עוגת דבש טבעונית
7 תרופות שצריך בכל חופשה
X

דיאטה: האם נמצאה הסיבה מדוע אנשים נכשלים בדיאטות שלהם?

0
0
SHARES
אסנת עופר | 10.06.11

 

איך תזונה צמחונית עלולה לעודד חסר תזונתי ולסכן את הצמחונים?

 

וגם - האם  "מזון בריאות" יכול להכשיל את הדיאטה שלכם, למה צריכת יין עלולה לפגוע אנושות בדיאטה שלכם, ומה השתנה בפיר, ואיך זה קשור להשמנה?

 

הדברים שכל שוחר תזונה נכונה חייב לדעת, וגם סתם מי שרוצה להישאר בריא.

האם תזונה צמחונית בריאה יותר?
צלם: אימג'בנק - Gettyimage

 

הסכנה של הצמחונים

 

באופן כללי, הם נחשבים בריאים יותר מבחינת תחלואת לב וכלי דם. אבל מתברר שצמחונים ובעיקר טבעונים לוקים בחסר של אומגה 3 ושל ויטמין B12, שמקורם כידוע במוצרי מזון מן החי.

 

B12 נמצא בבשר, ביצים ודגים, חומצת השומן אומגה 3 נמצאת בדגי ים ובריכות. בעוד שחלקם של הצמחונים אוכלים מוצרי חלב, ביצים ולעתים גם דגים, טבעונים אוכלים רק מזון מן הצומח.

 

חסרים אלה יכולים להשפיע לרעה על בריאות הלב וכלי הדם,  אומרים חוקרים סינים בסקירה שפרסמו בירחון המדעי Journal of Agricultural and Food Chemistry.

 

החוקרים הסיניים ממליצים לצמחונים ולטבעונים להשלים את החסרים בעזרת תוספי תזונה. ועדיין, הם מודים, כי על אף העלייה בסיכון להתקפי לב ולשבץ מוחי בקרב צמחונים, בגלל המחסור ברכיבים התזונתיים, הוא עדיין נמוך מזה של אוכלי בשר.  

נמנעים גם מאכילת דגים?
צלם: אימג'בנק - Gettyimage

 

מזון בריאות גורם לכם לאכול יותר

"מזון בריאות" הפך זה מכבר לסיסמה שיווקית: בבתי הקפה יש סלטי בריאות וכריכי בריאות, בחנויות הטבע ובמרכולים יש שפע של חטיפי בריאות ובדוכנים – שייקים ומשקאות בריאות.

 

אבל מתברר שהמלה בריאות אולי משכנעת אותנו להתנסות מתוך כוונה לרזות או לטפח את הגוף, אבל גם גורמת לתחושה קיפוח.

 

מדובר גם בתהליך שמשפיע על הגוף ועל הנפש. במלים אחרות: מתברר שמערכת העיכול מגיבה בצורה שונה למזון שהוגדר כמזון בריאות, ולמעשה ללא קשר לכמות הרכיבים התזונתיים שהמזון מכיל.  בעוד שמזון שהוגדר כעמוס קלוריות ושומן, תרום לתחושת שובע וסיפוק.

מזון בריא, אבל האם הוא מספק?
צלם: אימג'בנק - Gettyimage

 

מזון בריאות, המשך

במחקר שנערך במחלקה הפסיכולוגית של אוניברסיטת ייל נבדקה התגובה הפסיכולוגית למזון שהוגדר כ"מזון בריאות". 46 הנבדקים קבלו מילקשייק שהכיל 380 קלוריות.

 

למחצית הקבוצה הוצג המשקה כ"מושחת ומענג", משום שמכיל הרבה מאוד קלוריות (620). המחצית השנייה קבלה הסבר שמדובר בתענוג "דל קלוריות ורגשות אשמה", שיש בו 140 קלוריות בלבד.

 

 

הנבדקים בשתי הקבוצות עברו בדיקות דם, למדידת רמות של ההורמון גהרלין, שרמתו משתנה בהתאם לתחושת הרעב והשובע. החוקרים הופתעו לגלות שרמת ההורמון פחתה במהירות בדמם של מי ששתו את המילקשייק שהוצג כעתיר קלוריות, ונשארו יציבות אצל שותי המילקשייק ה"בריא". 

 

מסקנת החוקרים היתה, שיש השפעה פסיכולוגית על תחושת המלאות של הנבדקים, שאינה קשורה לערכו התזונתי של המשקה. ושזו סיבה אפשרית מדוע אנשים נכשלים בשמירה על דיאטה. 

לא בריא, אבל מ-ז-ה מספק
צלם: אימג'בנק - Gettyimage

 

מה עושה כוס יין לצריכה הקלורית?

סוכר? יש, אלכוהול, גם. אבל לא זו הבעיה. מתברר ששתיית יין - בדומה למטשטשי תודעה אחרים, חוקיים פחות – גורמת למנצ'יז. כלומר, לנטיה לאכול הרבה יותר ממה שהתכוונות, ובעיקר לנטיה לאכול מזון חלבוני.

 

ככה טוענת התזונאית האמריקאית סטפני מידלברג. לדברי מידלברג התופעה קיימת בעיקר כשמתחילים לשתות לפני הארוחה. הפתרון שמידלברג מציעה: לשתות במהלך הארוחה, או לדחות את האלכוהול לאחריה, כדי להקטין את התחושת הרעב המדומה ואת האכילה המופרזת שהיא גורמת.   

יין משמח לבב אנוש, וגם עושה מנצ'יז
צלם: אימג'בנק - Gettyimage

 

מדוע שונתה פירמידת המזון?

פירמידת המזון היא אותו דגם גרפי בעזרתו קיוה משרד החקלאות האמריקאי לחנך את תושבי ארצות הברית לתזונה בריאה.

 

פירמידת המזון מבטאת את כמות המזון שמומלץ לאכול מכל קבוצה – פחמימות ודגנים, שומנים, חלבונים וכדומה, והיא מדגימה את קבוצות המזון השונות כשהן מסודרות בקומות, כשכל קומה מתאימה ברוחבה לחלק היחסי החיוני לתזונה נכונה.

 

הפירמידה פורסמה לראשונה בשנת 1992 בארצות הברית, כשבשנת  2005 עודכן הדגם על ידי חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד, שהציגו דגם חדש ששינה במעט את מינון המזון המומלץ. יש גם פירמידה ישראלית, שמבוססת על הדגם האמריקאי.

 

אבל מתברר שכל זה רק בלבל את האמריקאים, שהמשיכו להשמין ולחלות כתוצאה מכך. עכשיו, כאמור, החליטו לשנות את השיטה.

הפירמידה הישנה, לפני הפירוק
צלם: usda

 

פירמידת המזון, המשך

השבוע פרסם משרד החקלאות האמריקאי את הדגם החדש. התקווה היא שדגם זה ידבר אל לבם וקיבתם של בני האומה התופחת וישכנע אותם בפשטות השמירה על עקרונות התזונה הנכונה.

 

לדגם החדש קוראים MyPlate, "הצלחת שלי", בתרגום חופשי. מדובר בשרטוט של צלחת שמחולקת לארבעה חלקים לא-שווים: אחד מיועד לדגנים, שני לחלבונים, שלישי לפירות ורביעי לירקות – שני האחרונים מהווים מחצית מגודל הצלחת. מחוץ לצלחת, מסומן כעיגול חיצוני המקום המיועד למוצרי חלב.

 

מישל אובמה, הגברת הראשונה שידועה במלחמתה בהשמנה, בירכה על התוצאה במסיבת עיתונאים שערכה עם פרסום הדגם החדש, והביעה את תקוותה ש"כעת יוכלו האמריקאים לתכנן את הארוחות שלהם בצורה מושכלת אך פשוטה יותר להבנה וליישום".   

הדגם החדש שמפרסם משרד החקלאות האמריקאי
צלם: usda
1 מתוך 8