קיבה עתיקה – מזון חדש?
10 מיתוסים על דבש
close
פגמים מושלמים
ככה תהפכו את ארוחת הבוקר לבריאה יותר
משפחה חדשה
אוהבת כל חלק מהגוף שלי
כל מה שקורה באחוזה, נשאר באחוזה
גלולת הפלא
בגדי ההתעמלות הנוחים והיפים ביותר
מתכון לפלפלים ממולאים: הגרסה הטבעונית
כל הילדים יפים, שלי לא
לא כמו בתולה
המהפכה שהתרסקה
כל הדרכים מובילות להטרדה
מכתב הקצינים: סנונית של שינוי בצבא?
אובמה מוריד את הכפפות
אני מתקשה לזהות את מי שהייתה פעם אמא שלי
X

תפוח ביום: האם זה באמת בריא לנו?

18.09.11 | אורית לב
0
0
SHARES

תפוח בדבש הוא אחד הסמלים המזוהים עם ראש השנה, אבל מה באמת יש בו שכדאי לאכול אותו ואיך זה משפיע על הבריאות שלנו?

אחד הסמלים המזוהים ביותר עם ראש השנה הוא תפוח בדבש. אבל התפוח קיבל מעמד מכובד גם באחד הפתגמים הכי מפורסמים העוסקים ביתרונות הבריאותיים שלו - An Apple a day, keeps the Doctor away' ("אוכלים תפוח ביום ושולחים את הרופא לשלום"). אבל האם התפוח, על כל 7,500 הזנים שלו, באמת כל כך בריא ומועיל תזונתית?

 

עוד ב- Onlife

לדברי מרב גודוביץ', תזונאית טבעית, נטורופתית מוסמכת ומאמנת הוליסטית, מחקר של אוניברסיטת פלורידה שפורסם בשנה האחרונה הראה כי נשים שצרכו תפוחים כחלק מהתפריט היומי שלהם, ירדו במשקל ואף רמת הכולסטרול שלהן ירדה פלאים.

 

במחקר השתתפו 160 נשים גילאי 45 עד 65. חלק מהנשים קיבלו מדי יום במשך שנה אחת מנת תפוחים מיובשים במשקל של 75 גרם, והחלק האחר קיבל שזיפים מיובשים, ללא כל שינוי נוסף בתפריט. בדיקות דם נערכו למשתתפות לאחר 3, 6 ו-12 חודשים.

 

לאחר 6 חודשים ראו החוקרים בבדיקות, כי אצל הנשים שקיבלו תפוחים מיובשים חלה ירידה של 23% ברמת ה'כולסטרול הרע', ועלייה של כ-4% ברמת ה'כולסטרול הטוב'.

 

בנוסף, הנשים שקיבלו תפוחים מיובשים ירדו במשקל בשיעור של 1.5 ק"ג בממוצע, למרות 240 הקלוריות הנוספות שנכללו בתפוחים המיובשים. לדברי החוקרים, ייתכן שהירידה במשקל נגרמה גם בשל התכולה הגבוהה יחסית של הפקטין בתפוחי העץ המיובשים, שידוע בגרימת תחושת שובע.

shutterstock

יתרונות התפוחים

  • כמות יומית מומלצת. תפוח אחד לנשים וגם לגברים בריאים (שאינם לוקים בסוכרת, או במחלה אחרת רלוונטית).

 

  • אינם גורמים לאלרגיות. כדאי לחשוף אותם לתינוקות לפני הפירות האחרים בגלל העובדה שתפוח לא גורם לאלרגיות.

 

  • קלים לעיכול. מומלצים גם לאנשים עם בעיות עיכול ומחלות מעיים. לאחר שלשולים, למשל, התפוח הוא הפרי הראשון שמוסיפים לתפריט כדי להשיב את מערכת העיכול לשגרה בהדרגה.

 

  • מלא בסיבים תזונתיים. התפוח ידוע בתכולת הסיבים התזונתיים הגבוהה, בוויטמינים ובמינרלים שיש בו, ובתנאי שאוכלים אותו עם הקליפה. בנוסף, מכיל התפוח תרכובות פוליפנוליות - תרכובות כימיות טבעיות הנוצרות בצמחים, ופקטין - פחמימה מורכבת. אלה מאיצים את התפרקות השומנים בדם ומצמצמים את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

 

  • ערך תזונתי. מכיל כ- 82%מים, 15% פחמימות, 3% סיבים תזונתיים ופחות ממחצית האחוז חלבון ושומן.עם המינרלים שבו נמנים גם סידן, מגנזיום, זרחן, אשלגן, ועם הוויטמינים נמנים גם  C, A ו-K.

 

  • עומס גליקמי נמוך. עומס גליקמי של תפוח עץ בגודל בינוני עד 190 גרם הוא נמוך למדי ועומד על כ-5.  מדד העומס הגליקמי מדרג את המזונות שמכילים פחמימות לפי הכמות והקצב של כניסת הסוכר לדם לאחר אכילת מזון בכמות נתונה.
shutterstock

ברפואה הסינית

התפוח שייך למזונות המקררים, ומתאים לאנשים הסובלים מבעיות חום פנימי. טעמו חמוץ מתוק והוא מתחבר למרידיאנים של הכבד והטחול. התפוח מחזק אנרגיה ודם, מרגיע נפש, מייצר ומזין בנוזלים, משפר תיאבון, מסלק חום, מנקה רעלים, מטהר חום ורעילות מהכבד.

 

כמו כן, התפוח מומלץ לסיוע בבחילות בוקר, דיכאון נפשי, דלקות מעיים, היפוגליקמיה, מתח נפשי, קלקול קיבה, וריח רע מהפה.

ואם מתחשק לכם גרסה מתוקה יותר של התפוח ויתרונותיו, על מנת להגיש בחג, לפניכם מתכון לעוגת תפוחים עדינה, בריאה וטעימה, ללא תוספת סוכר:

 

החומרים:

1 חבילה מחמאה

כוס וחצי קמח תופח מלא

1 ביצה

5 תפוחי עץ (עדיף מוזהב) בגרסה המלאה, או קופסת שימורי רסק תפוחי עץ ללא סוכר בגרסה הקצרה.

מעט קינמון

מעט תמצית וניל

 

אופן ההכנה:

הבצק:

יש לחמם ולהמיס בסיר בינוני את חבילת המחמאה, להוריד מהאש, להוסיף את הקמח והביצה ולערבב. יש להפריד בצד רבע מהכמות ליצירת פירורים לפיזור על העוגה בשלב האחרון. יש לשטח 3/4 מכמות הבצק על תבנית עגולה מספר 26.

 

מילוי:

בגרסה המלאה, מבלי לקלף, יש לחתוך ולגלען את תפוחי העץ, לבשלם בסיר בתוספת קינמון עד שהם מתרככים מעט. יש להוסיף להם מעט תמצית וניל ולרסק את הכול למרקם קטיפתי אחיד. אפשר להוסיף אגוזים בגודל הרצוי, שיבולת-שועל וחמוציות לשדרוג העוגה.

 

בגרסה הקצרה יש רק לערבב את תכולת קופסת רסק התפוחים עם הקינמון.

 

בצק+מילוי:

 

יוצקים את המילוי על הבצק, ומפוררים מעל את הרבע שהפרשנו בצד. יש לאפות בתנור מחומם מראש, במשך 40 דקות בחום בינוני – 180 מעלות.

(המתכון הוא של התזונאית מרב גודוביץ)