close
יש להזין שם משתמש בעברית בלבד
לאחר הרשמתך ישלח לכתובת המייל שהזנת סיסמה זמנית וקישור לאימות הרשמתך. אימות ההרשמה יתבצע דרך לחיצה על קישור שתקבלי בגוף המייל. לאחר מכן תוכלי להזין את הסיסמה הזמנית אותה קיבלת, ולגלוש כגולשת רשומה באון לייף
אנא המתן/י מספר שניות

מכורים למתוק? הגיע הזמן להיגמל

04.09.12 | דנה פלג

אם אתם מרגישים שאתם לא יכולים בלי מתוק - יש דרכים להיגמל, וחשוב גם להבין מה הטעויות שגרמו לכם להתמכר מלכתחילה

אין כמעט מאכל כיום שלא מכיל בתוכו סוכר בדרך כזו או אחרת. תעשיית המזון משתמשת בו במרץ, במטרה אחת – לגרום לכולנו עונג. כי אם זה מתוק, אז זה טעים. אבל מסתבר שהעונג הזה עלול להיות מסוכן עבורנו. מעבר לתופעת ההתמכרות למתוק, יותר ויותר חוקרים מצביעים בשנים האחרונות על הנזקים הבריאותיים הנגרמים בעקבות אכילת וצריכת סוכר.

 

עוד ב- Onlife

 

בנוסף לכך, מחקרים רבים מבקשים בשנים האחרונות לבדוק האם אנחנו בעצם מתמכרים לסוכר, או שהתשוקה למתוק היא הפרעה מטבולית שאין לנו שליטה עליה?

 

המרכז המדעי לטובת הציבור האמריקאי פרסם בתקופה האחרונה שורה של אזהרות בכל הנוגע לצריכת סוכר. בין השאר, מצביע המרכז על קשר בין צריכת סוכר לאכילת קלוריות ריקות, על הסכנה בהשמנה ובעליית הסיכוי למחלות לב וסוכרת, על הגברת הצטברות השומן בבטן, עליית טריגליצירידים ואכילת יתר.

האם אנחנו מתמכרים לסוכר או שזה צורך בסיסי?

"על פי ההגדרה היבשה", מסבירה סמדר פרימור, דיאטנית קלינית המטפלת בבעיות אכילה, סוכרת והתמכרויות, "במצב של התמכרות, המתמכר נמצא במצב של אופוריה או סיפוק, שגורמים לו  באיזשהו אופן לפחד או כאב. כדי להתמודד עם אי הנוחות, המתמכר יפנה  בדיוק אל אותו הדבר שגרם לו להתמכר מלכתחילה".

 

"אני לא  אוהבת להשתמש במושג "מכורים למתוק", בגלל שהצורך הפיזיולוגי שלנו למתוק הוא בסיסי ולא התמכרותי. הרי אפשר לחיות מצוין בלי אלכוהול וסמים, אבל  אי אפשר לחיות בלי פחמימות, שבצורה הבסיסית שלה - הגלוקוז, היא יחידת האנרגיה לחיים.  בעצם, כל התאים בגוף משתמשים בגלוקוז כמקור האנרגיה המועדף. בעצם, כמו שהצורך שלנו בחמצן הוא קיומי, ואי אפשר להגיד שאנחנו מכורים לחמצן, כך אי אפשר להתמכר למתוק".

תשוקה בלתי מרוסנת למתוק

למרות ההנחה כי המתוק הוא אולי צורך קיומי, מחקרים מראים כי אנשים שונים, מגיבים אליו בצורה שונה. יש כאל שמדווחים על דרישה או תשוקה בלתי מרוסנת למתוק, ויש כאלה שלא צריכים אותו בכלל.

 

אבל מה בעצם קורה מבחינה פיזיולוגית לאנשים שלא יכולים בלי המתוק? "במחקר שנערך בשבדיה בשנה האחרונה, בדקו החוקרים קשר בין מעגלים פיזיולוגיים ובין צריכת אלכוהול וסוכר", אומרת פרימור, "המחקר ביקש לבדוק את ההשערה שיש מנגנון פיצוי בגופנו בכל הקשור לחומרים כמו אלכוהול ומתוקים. נמצא גם כי אנשים המכורים לאלכוהול, הם בעלי תשוקה גבוהה יותר לממתקים, מאשר לאנשים בריאים".

 

היא מוסיפה כי "במקרה של צריכת פחמימות, בעיקר פחמימות פשוטות, אנחנו נכנסים ל"גלגל המתוק" - הגלגל מסתובב בין צריכה מוגזמת של מתוק, שמביאה לעלייה ברמות  הגלוקוז בדם, שגורמת לעלייה ברמת הפרשת אינסולין לדם (היפראינסולינמיה), שגורמת לירידה מהירה של רמות גלוקוז בדם, שמביאה לעלייה ברעב ובתשוקה למתוק והגלגל ממשיך להסתובב. וברקע, עייפות, לאות, והשמנה".

 

הדרכים להיגמל מהצורך במתוק

הפתרון לצאת מהמעגל הזה, שצריך להיעשות בעזרת איש מקצוע, הוא באמצעות מעבר לאכילת מאכלים בעלי אינדקס גליקמי נמוך (מדד הנותן מידע לגבי מהירות כניסת הפחמימות לגוף), כלומר האטת קצב כניסת הפחמימות לגוף.

 

האינדקס נוסח אחרי שורה של בדיקות, בהן בדקו את קצב כניסת הגלוקוז לדם באכילת מזונות שונים, בהשוואה ללחם לבן. וכל מזון קיבל ציון. במהלך הרצון להפסיק לאכול מתוק, כדאי לאכול מזונות עם אינדקס גליקמי נמוך (50 ומטה).

 

כבר אחרי שלושה ימים אפשר להרגיש את ההבדל, פתאום השוקולד פחות מזמין, פתאום אפשר להתאפק ובקלות בפני עוגה או ביסקויט.

 

בנוסף, מכונים שונים ברחבי הארץ מציעים תאוריות גמילה מגוונות. רבים מהם מדמים גמילה מסוכר לגמילה מסמים. הגישות השונות טוענות בלהט כי מצאו את הדרך, מגישות המשלבות דיקור סיני, צמחי מרפא ופעילות גופנית.

 

לדברי פרימור, מדובר בשאלת "מליון הדולר". היא מבטיחה כי אם תאמצו את חמש ההמלצות הבאות, אתם בדרך הנכונה:

1: אל תצרכו קמח לבן. שימו לב ללחם, עוגיות, פיתות לחמניות בורקסים ומאפים.

2: אל תשתו שתייה ממותקת.

3: השתמשו בכפית אחת או שתיים להמתקת שתיה חמה. זכרו שדבש, מייפל, סילאן וכו גם הם סוכרים.

4: הגבילו את צריכת הפירות שלכם.

5: ותרו בלב שלם על קינוח. עוגה, ארטיק, גלידה וכו.