בעולם נאספים בשנים האחרונות מחקרים העוסקים ביתרונות הבריאותיים של תזונה ללא בשר. ארגון הבריאות העולמי פירסם שורה של מחקרים בריאותיים, בהם בין השאר, נחקרו שיעורי החולים בסוכרת ונמצא כי בקרב הצמחונים השיעור קטן משמעותי.

 

עוד ב- Onlife

עוד נבדקו שיעורי השמנת היתר, יתר לחץ דם, דלקות פרקים, סרטן המעי הגס, סרטן הערמונית, מחלות לב ועוד - בכולם נמצא כי שיעור החולים בקרב אנשים שלא אוכלים בכלל בשר, ללא עבר משפחתי או סיכון יתר אחר, נמוך בשיעור ניכר.

 

לא רק זאת, ביוני 2010 יצאה קריאה מהאו"ם לעולם כולו לעבור לתזונה ללא בשר. בעקבות איסוף נתונים רחב מדינות רבות בעולם, הגיעו באו"ם למסקנה שתזונה ללא בשר תציל את העולם מרעב, עוני ומההשפעות הרעות של השינוי האקלימי.

מה אפשר לאכול במקום בשר?

אחת הבעיות המרכזיות בתזונה ללא בשר, היא כאמור, הנטייה לפתח חוסרים שונים. אחד המרכיבים התזונתיים החשובים לגוף שנמצאים בצורה איכותית בבשר הוא החלבון - המכיל שמונה חומצות אמינו חיוניות לקיום הגוף. במטרה לפתור את צריכת החלבון האיכותי הזה גם לאלה שאינם כוללים בשר בתפריט שלהם, מיוצרים לא מעט מוצרים.

 

תחליף בשר מחלבון גלוטן : סייטן

"הסייטן עשוי מחלבון הגלוטן בחיטה", מסבירה  סיגל גולדברג, דיאטנית קלינית המטפלת בשילוב עקרונות התזונה הסינית "אין לו טעם או ריח הוא סופח אליו טעמים ונדרשת רמת משחק בבישול, כדי להתאימו לטעם המשפחתי. הסייטן מכיל סיבים תזונתיים, ומהווה מקור לחלבון טוב, הוא מכיל כ- 30 גרם חלבון ל100 גרם מוצר".

 

תחליף בשר מפולי סויה: טמפה

טמפה זה בעצם פולי סויה מותססים. התססה זו יוצרת גוש דק עם פולים נראים לעין. העיבוד של הטמפה לא גורם לאיבוד הערכים התזונתיים של חלבון איכותי, המכיל את כל החומצות האמיניות ההכרחיות לגוף, בנוסף הוא קל לעיכול, מכיל סיבים תזונתיים, ויטמיני B, סידן, ברזל ואבץ. לטמפה יש טעם המזכיר טעם "אגוזי".

 

תחליף בשר מפולי סויה: טופו

טופו מופק בתהליך של גיבון, בדומה ליצרת גבינה, מנוזל סויה שמופק מטחינת פולי סויה. הטופו עשיר בחלבון איכותי, בוויטמינים ומינרלים, בנוגדי חימצון, סיבים תזונתיים.

 

"לטופו הרבה יתרונות תזונתיים", אומרת גולדברג," אולם יש בו חומרים צמחיים, פיטואסטרוגנים, המחקים את הורמון האסטרוגן, בעקבות כך מומלץ על ידי הFDA האמריקאי ומשרד הבריאות הישראלי, להגביל את צריכת הטופו לשלוש מנות שבועיות. במיוחד אצל נשים עם היסטוריה של סרטן שד ואצל ילדים עד גיל 18. כל מנה המכילה  100 גרם של טופו  - מדובר ב-12 גרם של חלבון".

 

תחליף בשר מפולי סויה: שבבים וסויה יבשה

עשויים מפולי סויה, זהו מוצר המכיל ברובו חלבון שבשילוב תזונתי נכון יספק לגוף חלבון איכותי וזמין.

 

תחליפי בשר : "המבורגרים" ומוצרים צימחוניים

בשוק קיימים עשרות מוצרים המבקשים לחקות את טעם הבשר בעבור הצמחוניים. מוצרים אלה מיוצרים מחומרים שונים, כמו עדשים, סויה, ירקות, קמח ועוד. "חשוב לזכור", אומרת גולדברג, "שמדובר במוצרים מעובדים שבשל היותם כאלה הם עשירים בנתרן, שומן וחומרים משמרים".

 

בכל מקרה, גם על פי ההמלצות המחקריות בעולם וההמלצות הרפואיות, חשוב להתאים את התפריט שלנו לגילנו ולבריאותנו, לעבור בדיקות תקופתיות ולהיות במעקב, כדי לראות האם התזונה שלנו אכן נכונה ובריאה.

המזונות שיספקו את הברזל החסר

לדברי גולדברג מערכת העיכול שלנו הותאמה לתזונה צמחונית, אולם החוקרים זוקפים לשינוי התזונה של האדם הקדום ולמעבר לתזונה הכוללת בשר את יכולת ההזדקפות שלנו ושינויים פיזיולוגים משמעותיים אחרים.

 

 "בשר מכיל חלבון איכותי, ברזל וויטמין B12 בערכים גבוהים, וביכולת ספיגה גבוהה לגופנו. כדי לקבל ברזל, ממקור אחר שהוא לא בשר, מומלץ לצרוך קטניות, אגוזים, גרעינים, פירות יבשים, שיבולת שועל, מזונות ירוקים כמו תרד, אספרגוס, ברוקולי. מזונות אדומים כמו: עגבניה, סלק, רימון, פירות יער. מזונות כתומים כמו גזר, בטטה או דלעת. חשוב גם להוסיף ויטמין C על מנת לעזור לספיגת הברזל בגוף".

 

חשוב לדעת כי להשלמת ויטמין B12 יש שני צדדים: מצד אחד, בגופנו יש מאגרים של ויטמין B12 אשר בהם הגוף משתמש, אולם מצד השני, המאגרים הללו מתרוקנים, וזקוקים להשלמה שוטפת. ההשלמה יכולה לבוא מתזונה או מתוספי תזונה שונים.  בכל מקרה כדאי לגשת לייעוץ רפואי ותזונתי, על מנת להגדיר לאיזה תוספים והשלמות כל אחד זקוק בהתאם למצבו הבריאותי.