שני פרסומים מדעיים אחרונים מתווספים לשורה של עדויות על איכויותיו המפתיעות של ויטמין D, הידוע גם בכינוי "ויטמין אור השמש", ויתרונותיו הבריאותיים. אם בעבר נקשר שמו של ויטמין D לספיגת סידן במעי ובעצמות, היום כבר ידוע שלוויטמין יתרונות משמעותיים גם במחלות לב, סוכרת, סוגי סרטן שונים, מחלות אוטואימוניות כמו טרשת נפוצה ואוסטיאופורוזיס.
עוד ב- Onlife
המחקר הגדול ביותר שנעשה ומתפרסם לאחרונה ב- Mayo Clinic Proceedings חושף את הקשר שבין חוסר בוויטמין D לדיכאון. המחקר כלל יותר מ 12,000 אנשים בגילאים 20 עד 90. החוקרים מדדו את רמות הוויטמין בדם והעריכו סימפטומים של דיכאון אצל כל אחד ואחת מהאנשים. על פי התוצאות, לאלה שהיה חוסר בוויטמין D, היו יותר סימפטומים של דיכאון מול הנבדקים להם היו רמות גבוהות של הוויטמין.
בראון שרווד, MD, PhD, פרופסור לפסיכיאטריה באוניברסיטת טקסס Southwestern Medical Center שבדאלאס, שהיה אחד מעורכי המחקר, אמר כי "אנשים הסובלים מדיכאון צריכים לעשות בדיקת דם כדי לבדוקת את רמות ויטמין D, יתכן שיש צורך בתוסף של הוויטמין בכדי לשפר את איכות חייהם".

סקירה מדעית נוספת שמפורסמת לאחרונה קיבצה נתונים ממחקרים שונים ועדויות רפואיות ומצביעה על הקשר שבין ויטמין D ופריון. מפתיע במיוחד, הקשר שמצאו החוקרים בין חוסר בוויטמין ומחלה גניקולוגית שכיחה בשם, אנדומטריוזיס.
למחלה סימפטומים שונים כגון, כאבי גב, כאבי בטן, בחילות, הקאות, עצירויות, שלשולים, דימומים מפי הטבעת, דחיפות במתן שתן ובנוסף, אי פריון. רוב התסמינים אופייניים בתקופת הווסת.
החוקרים טענו כי לוויטמין D יש מעורבות במערכות הרבייה הנשית הכוללת בין השאר גם השפעה על תוצאות הפריה חוץ גופית (IVF). בנוסף, ויטמין D, נמצא כמפתח לאיזון הורמוני המין אצל נשים ושיפור ספירת הזרע אצל גברים, על פי החוקרים.
"בעשורים אחרונים חלו שינויים בהרגלי חיים שמעלים את האוכלוסייה בסיכון של למחסור בוויטמין, אומרת מיכל גרשוביץ, דיאטנית קלינית,M.Med.Sci , בעלת קליניקה פרטית להרזיה נכונה ושינוי אורח חיים לבריא.
"שהייה במבנים סגורים , בנייה גבוהה, זיהום אוויר ושימוש יתר בתכשירי הגנה מפני שיזוף מונעים מקרינת השמש לייצר בעורנו ויטמין D בכמויות מספקות. "לפי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות בישראל", מסבירה גרשוביץ, "שליש מתושבי ישראל שטופת השמש סובלים ממחסור בוויטמין D.
מתברר שהמחסור קיים בעיקר בקרב אוכלוסיות עירוניות, אצל אנשים שעובדים במקומות סגורים, דתיים שנוהגים להתלבש בצניעות וקשישים שיכולת הספיגה של הוויטמין בגופם פוחתת. "גם אנשים שסובלים מהשמנת יתר מצויים בסיכון למחסור בוויטמין, ששוקע בשומן העודף בגוף ולא מתפזר למערכת הדם".
"ויטמין D הוא כיום אחד הוויטמינים הנחקרים ביותר ונמצא כי הוא בעל השפעה רחבה יותר ממה שחשבו עד כה. אומרת נטע מה-יפית, נטורופתית, "את רמתו בדם אפשר לבדוק בעזרת בדיקת דם פשוטה המתבצעת בכל קופות החולים".
"החוסר בויטמין נובע ממספר סיבות", מסבירה מה-יפית, "מיעוט של חשיפה לשמש בשעות בהן הקרינה חזקה, תזונה דלה בוויטמין D שמצוי לרוב במזונות שומניים שהאוכלוסייה חונכה עם השנים לצרוך פחות ופחות כמו כבד, שמנת, חמאה, חוסר איזון של הורמוני בלוטת התריס ומחלות מעיים דלקתיות כל אלה ועוד עשויים להשפיע על ספיגת הוויטמין בגופנו. לצד אלה קיימות עדויות כיום שאפילו גורמים כמו משקל עודף מונעים את קליטת הויטמין בצורה אידיאלית".
"ויטמין D מסיס בשומן, בעל שתי צורות החשובות לתפקודו של האדם", מסבירה גרשוביץ, "2D המצוי בשמן ושומן דגים, ביצים, במוצרי חלב מועשרים ובדגנים מועשרים. ו-3D המופק במגע העור עם קרני השמש. ויטמין 3D היא הצורה הפעילה יותר של הוויטמין".
היא מזהירה כי צריכה עודפת של ויטמיןD גם היא משמעותית ועלולה לגרום להרעלות, להיפרקלצמיה (עודף סידן בדם), לעודד ייצור אבני כליות וכשל כלייתי, לגרום בחילות והקאות ושקיעת סידן ברקמות שונות: בכלי הדם, בכליות, בלב ובריאות.
על פי הנחיות אמריקאיות מומלצת קצובה יומית של ויטמין D, על פי החלוקה הבאה:
וזאת במידה ואין הנחיות רפואיות אחרות, כמובן.
אולם לפני שפונים לתוספים כאלה או אחרים הקיימים בשוק בצורה של כדורים או טיפות, ויטמין D, מצוי במוצרי מזון שונים, וכמובן בעזרת אור השמש. "מקורות עיקריים מומלצים בתזונה לוויטמין D", אומרת מה-יפית, "הם ביצים ודגים ממי מעמקים כמו סלמון, טונה וסרדינים".
גרשוביץ מוסיפה: "שמן דגים, מוצרי חלב וביצים, וכן חשיפה לשמש כ- 10 דקות ביום שתספק את כל הכמות הנדרשת.המלצה זו חדשה, היות ובמשך שנים, נמנעו הרופאים מלהמליץ על חשיפה לשמש כדי להשיג לגוף את ויטמין D, בגלל החשש מעלייה בסיכון לסרטן העור".
סה"כ תגובות: 11
פרסום תגובה חדשה
תגובות
ללא תוכן
ללא תוכן
ללא תוכן
הסובל מדיכאון,יושב בבית.
יושב בבית,לא חשוף לשמש,מחסור בוויטמן D.
הדיכאון גורם למחסור ולא ההיפך.
כול העולם המערבי לא חשוף לשמש (גם בישראל) ויש מגפת חוסר ענקית. מומלץ לכול אחד להיבדק בבדיקת דם. לא ניתן להגיע לרמה הרצויה על ידי מזון. ניתן על ידי חשיפה חזקה לשמש, שעה, בשיא החום בקייץ תיתן 20 אלף יחידות - אבל מעט מזה יספג (כול כניסה למים, מקלחת, שפשוף הגוף תמנע ספיגה - וכמובן צריך להיות בשמש ללא קרם שיזוף. יש אתר ישראלי יעודי לויטמין vitamind.co.il בארצות הברית מוכרים תוספים ברמות של 2000 יחבל ואפילו 10000 יחבל. מי שיקח 200 ביום לא יצליח להגיע לרמות הרצוייות.
למוצרי חלב מוסיפים באופן מלאכותי ויטמין D ובניגוד ליח"צ של החברות, צריכתם מפחיתה את הסידן בגוף.
קליטה של ויטמין D מן השמש דורשת חשיפה במידה מסוכנת לעור ולעיניים.
מה רע בצריכה של הויטמין בגלולות?
אני בת 51 והרופאה אמרה שההמלצות האחרונות לגבי גיל זה הן לקיחת כ1000 1200 מ"ג ויטמין D ביום.
ללא תוכן
ללא תוכן
ויטמין D הינו חשוב ביותר לשמירה על רמות סידן תקינות בדם – הוא מגביר את ספיגת הסידן מהמזון ומצמצם את אובדן הסידן בשתן. בנוסף הוא חיוני ביותר לבריאות העצמות, השיניים, לפעילות הלב, לקרישת הדם, לתפקוד מערכת העצבים ועוד.
מרבית ויטמין D בגוף נוצר בעור על ידי חשיפה לקרני השמש והוא הופך לפעיל בגוף (ויטמין D3) לאחר ספיגתו במעיים ועיבודו בכבד ובכליות. בעיה באחת מתחנות אלו עלולה לגרום למחסור בו, כמו גם בעיה בתפקוד בלוטת התריס ומצבים בריאותיים נוספים. בנוסף, ויטמין D נמצא גם במזונות שאנו צורכים, ובעיקר בדגים (סלמון, סרדינים, מקרל, טונה), שמן דגים, ביצים, מוצרי חלב, כבד עוף ופטריות שיטאקי.
במקביל לחשיפה מבוקרת לשמש ולצריכת מזונות עשירים בוויטמין D, רצוי לצרוך תוסף תזונתי המכיל ויטמין D3 (קולקלציפרול) – נגזרת זו של הוויטמין הינה כבר בצורתה הפעילה בגוף וספיגתה אופטימלית.