מחקר  חדש של אוניברסיטת הרווארד חושף סכנה בריאותית  בצורת האיכסון של מזון תעשייתי. על פי המחקר, אנשים אשר ניזונו ממזון שאוחסן בתוך כלי אחסון שונים, בעיקר קופסאות שימורים, ספגו לגופם כמויות גבוהות של ביספינול A, חומר המסוכן לבריאות.

 

עוד ב- Onlife

 

איילת ברקאי, מהנדסת מזון,  מסבירה לגבי סוג  קופסאות האחסון שנבדקו במחקר, כי  ברחבי העולם משתמשים באותם חומרים לשימור ואריזה. "לא מדובר בחברת מזון או במוצר מזון מסוים כי אם בצורת אריזה".

 

ברקאי מציינת כי הפוליקרבונט הוא חומר שנמצא באריזות מזון רבות ושונות, מקופסאות פלסטיק עמידות, קופסאות שימורים, מיכלים לנוזלים ועוד.  לדברי שרון נחום, דיאטנית קלינית,  "הסכנה, לפי המחקר  אינו בסוג המזון עצמו מחדדת נחום, כי אם באופן האחסון והאריזה".

 

בית הספר לבריאות הציבור בהרווארד, HSPH, פרסם את מסקנות מחקרו בכתב העת של איגוד הרפואה האמריקני (JAMA). במחקר חולקו הנבדקים לשתי קבוצות. לקבוצה הראשונה ניתן מרק צמחוני משומר בכל יום במשך חמישה ימים, ולקבוצה השנייה ניתן מרק צח צמחוני שהוכן ללא חומרים משמרים או משומרים, גם להם במשך חמישה ימים.

 

לאחר התקופה הזו נלקחו דגימות שתן מכל המתנדבים. בבדיקת השתן נמצא כי אצל הקבוצה שניזונה ממרק משומר יש עלייה של 1221% ברמת הביספינול Aבשתן, לעומת הקבוצה השנייה, שניזונה ממרק ביתי ללא חומרים משומרים.

 

"סדר הגודל של העלייה בריכוז ה -  BPA  בשתן היה בלתי צפוי ועלול להיות מקור לדאגה בקרב אנשים אשר ניזונים ממזון משומר," אומרת  פרופ' קארין מייקליס אחת ממחברי המחקר, מהחלקה לאפידמיולוגיה באוניברסיטה.

 מה זה ביספינול A

BPA - ביספינול A הוא חומר כימי אשר נמצא בשימוש נרחב בתעשיית הפלסטיקה, הוא משמש בעיקר כאחד מאבני היסוד של הפוליקרבונט, פלסטיק בעל עמידות גבוהה במיוחד אשר משמש לאטימה, איחסון ושימור של מוצרי מזון באריזות שונות.

 

ה BPA  מוכר כבר מ 1930 כגורם לשיבוש הורמונלי, מסבירה נחום,  "קנדה הייתה הראשונה להכריז שהחומר רעיל. עקבותיה צעדו האיחוד הארופאי ועשרות מוצרים הורדו מהמדפים".

 

אולם, עד המחקר הנוכחי, מה שידענו לגבי הסכנה שבחשיפה ל- BPA, היה מכוון בעיקר לבקבוקים ומוצרי פלסטיק שמיועדים במיוחד לתינוקות וילדים. שכן הסכנה שבחשיפה BPA תלויית משקל גוף.

 

לדבריה, כבר ב- 2008 הוציאו מספר משרדי בריאות בעולם הנחיות בטיחות מחודשות לשימוש במוצרים המכילים את החומר הזה. וב - 2010 רשות המזון והתרופות של ארצות הברית ה FDA-, העלתה את סוגיית ההשפעה של החומר על עוברים, תינוקות וילדים.

 

בעקבות כל אלה  שינו גם במשרד הבריאות בישראל את ההנחיות לגבי השימוש  בבקבוקי תינוקות המכילים ביספינול A.

 

איך החומר זולג לתוך הגוף?

המחקר הזה הוא רק אחד מתוך שורת מחקרים שמתנהלים כרגע בעולם ועוסקים בשאלה, מאיפה ואיך מגיע לגוף שלנו החומר הכימי המסוכן. "מחקרים קודמים כבר מצאו קשר בין רמות  BPA עם השפעות בריאותיות שליליות", אומרת ג'ני קארוויל דוקטורנטית במחלקה לאפידמיולוגיה בבית הספר  .

"אנחנו כבר יודעים כי שתיית משקאות שאוחסנו בפלסטיק קשיחים מסוימים עשויים להגדיל את כמות של  BPA בגוף. המחקר הזה מוכיח כי במזונות משומרים עלול להיות חשש גדול אפילו עוד יותר, במיוחד נוכח השימוש הנרחב שלהם ברחבי העולם בכלל ובארצות הברית בפרט", היא מסכמת.

 

בעבר, אגב, הוכח כי חשיפה אנדוקרינית, כלומר שימוש במוצרים אשר מאוכסנים בפחיות ו/ או קופסאות משקה או מזון אשר להם ציפוי המכיל  BPA, גורם להפרעה בהתפתחות מערכת הרבייה בבעלי חיים וכמו כן נמצא כקשור עם מחלות לב, כלי דם, סוכרת, בלוטת התריס והשמנה אצל בני אדם. בנוסף הציפוי הפנימי של קופסאות מזון ומשקאות, BPA, נמצא גם בבקבוקי פוליקרבונט וחומרים מרוכבים רפואת שיניים וחומרי איטום

 

נחום מסבירה כי בעקבות המחקר הזה, וכנראה גם מחקרים אחרים שנעשים בעולם, הופנתה תשומת הלב להימצאות החומר במוצרים הקשורים במזון יום יומי, מה שמגדיל את החשיפה לחומר המסוכן.

 

"חשוב להבין  את תוצאות המחקר ולסייג, כי הכמויות הגדולות של ביספינולA נמצא בגופם של אנשים שכל מזונם נלקח מתוך קופסאות שבהן המזון היה במגע עם הפוליקרבונט, הבנוי מביספינול A.

 

" כאשר יש מידתיות, כלומר אוכלים מלפפון חמוץ אחד מתוך קופסאת שימורים, או שיש שימוש במיכל עגבניות מרוסקות לתבשיל שמתחלק בין מספר אנשים ונאכל יחד עם מזונות אחרים, אין חשש לנוכחות כל כך גבוהה של החומר המסוכן. לעומת זאת, מי שניזון רק ממזון מקופסאות במשך מספר ימים, צריך להתייחס לתוצאות המחקר ביתר דגש".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ידוע למשרד הבריאות כי אחד מהמקורות האפשריים של ביספנול Aהוא ציפוי פנימי של קופסאות שימורים. אנו מבצעים כעת מחקר להערכה של רמת החשיפה לביספינול A  בקרב האוכלוסייה בישראל. אחת ממטרות המחקר היא לזהות גורמי חשיפה לביספנול  A באוכלוסייה הישראלית".