מחקר אמריקאי – אנגלי חדש, שהתפרסם בגיליון האחרון של איגוד הלב האמריקאי מוכיח כי אכילת תפוזים ואשכוליות מורידה בכמעט 20% את הסיכוי לשבץ אצל נשים.

 

עוד ב- Onlife

 

המחקר נערך במשך 14 שנים ועקב אחרי 69,622 נשים אשר דיווחו על צריכת המזון שלהם. החוקרים בדקו את הקשר שבין צריכת פלובנואידים המצויים שבפירות הדר והסיכון לשבץ.

 

"פלובנואידים הינם חומרים טבעיים שיש בפירות וירקות", מסבירה מיכל בר-לב, דיאטנית קלינית שמתמחה בהקניית הרגלי אכילה נכונים, "אנחנו יודעים כיום כי בטבע קיימים כ- 4000 פלובנואידים שונים, הם אלה שמעניקים לפרי או לירק את צבעם. הפלובנואידים פועלים בדומה לוויטמין C, ובשיתוף פעולה איתו, הם משפרים את ספיגתו במערכות הגוף".

 

"מחקרים הראו כבר בעבר את הקשר שבין צריכת ויטמין  C בפירות וירקות להפחתת הסיכוי לשבץ", אומר אדין קאסידי, רופא, מחבר המחקר ופרופסור לתזונה בבית הספר לרפואה של נוריץ' באנגליה. "הפלבונואידים נחשבים כמספקי הגנה למספר מערכות בגוף, הוא מוסיף, כולל במיוחד על כלי הדם והשפעה אנטי דלקתית כוללת".

 

החוקרים בדקו את הקשר של שישה פלבונואידים עיקריים שנפוצים בתזונה האמריקאית ואת הקשר שלהם לסיכוי לשבץ אסכמי, שבץ המתרחש כתוצאה מחסימת כלי דם הגורם לחוסר באספקת דם לרקמת המוח.

 

אחרי ניתוח של הנתונים מצאו פרופ' קאסידי ועמיתיו כי נשים שאכלו כמויות גדולות של הדרים, במיוחד תפוזים ואשכוליות, היו בסיכון הנמוך ב - 19% לשבץ מוחי מאשר נשים שצרכו את אותם הדרים בכמויות מינימליות.

 

במהלך המחקר החוקרים ביקשו מהנשים וגברים להגדיל את צריכת פירות ההדר שלהם. "במיוחד אנחנו ממליצים על אכילת תפוזים ואשכוליות כפירות טריים", אומר פרופ' קאסידי, "ולא כמיץ שנקנה בבקבוקים בגלל תכולת הסוכר הגבוהה של מיצי פירות מסחריים".

 

בנוסף ציינו החוקרים כי דרוש מחקר נוסף בכדי להבין טוב יותר מדוע מגנים אותם פלבונואידים על מערכות הגוף.

ויטמין המשפיע הסמוי

"זהו לא המחקר הראשון שמראה את יתרונותיה הבריאותיים של האשכולית וגם של התפוז", אומרת בר- לב, " כ- 150 גר של אשכולית מספקת לגוף 100% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C, על פי המלצות הצריכה התזונתיות של רשות המזון והתזונה האמריקאי".

 

קיימים יותר מ- 20 מחקרים אשר הראו כבר בעבר כי ויטמין  C מונע נזק של רדיקלים חופשיים, שהוא קשור בהפחתת מצבים דלקתיים ומועיל לקידום בריאות הלב וכלי הדם.

 

"על פי ההמלצות לצריכה יומית, אשר נקבעו מחדש בשנת 2000 על ידי רשות המזון והתזונה לנשים האמריקאית, מומלץ לצרוך כ 75מ"ג ויטמין C ביום ולגברים 90 מ"ג", ממליצה בר לב, "ההמלצה הזאת מתבססת בעיקר על מניעה של מחלות וקידום בריאות במצבים שונים, לדוגמא כאשר מדובר בילדים, או נוער, נשים בהריון או אפילו כאשר מתייחסים לאנשים מעשנים ההמלצות משתנות. ההמלצה, למשל למעשנים היא 125 מ"ג לגברים ו  110 מ"ג ויטמין C ביום לנשים".

 

לא רק פרי הדר

גם המחקר הזה, מבקשת בר –לב להפנות את תשומת לבנו, וגם מחקרים נוספים רבים מחזקים את הקשר שבין בריאות טובה לפירות וירקות. "במחקר האחרון שפורסם מתיחסים החוקרים בעיקר לאשכוליות ותפוזים, אולם אם נבדוק את הנתונים, נראה שלמשל בכוס ברוקולי, אפילו מבושל, יש יותר ויטמין C, מבאשכולית או בתפוז, וכך גם בכוס של תותים", אומר בר לב.

 

אז איפה יש ויטמין C  בכמות שתעזור לבריאות שלכם

  • כוס מיץ תפוזים, טרי, שנסחט במקום יכיל כ 93 מ"ג ויטמין C
  • תפוז אחד בינוני – 70 מ"ג של ויטמין C
  • אשכולית בינונית – כ 80 מ"ג
  • תות שדה  טרי – כוס, 85 מ"ג
  • חצי כוס פלפל אדום קצוץ  -  95 מ"ג ויטמין
  • כוס של ברוקולי מבושל - 100 מ"ג ויטמין C,