במהלך החודשים הקרובים עתיד האיחוד האירופאי להחליט על גורלן של שקיות הניילון. ההחלטה אמורה לכלול איסור על חלוקת שקיות חינם בכל מדינות האיחוד האירופאי כמו שכבר קורה באיטליה, או לאפשר מכירה שלהן, כמו באנגליה.

 

עוד ב- Onlife

להחלטה קדמה התייעצות ציבורית של כמעט שנה, שנועדה לבחון את האפשרויות השונות לצמצום השימוש בשקיות ניילון. במשך שנים רבות מחפשים באיחוד הארופאי פיתרון הולם לשקיות הפלסטיק, לצד הנתונים על הפגיעה הסביבתית בעקבות השימוש בהן, נפתחו הליכים משפטיים כנגד המהלך לאור האיום על אלפי מקומות עבודה ברחבי אירופה.

 

"אנחנו משתמשים בהם כמה דקות ואז השקיות מהוות גורם המזהם את הסביבה במשך עשרות שנים", אמר ראש הנציבות האירופית לאיכות הסביבה, יאנוש פוטוצ'ניק.

 

על פי נתוני האיחוד האירופאי, האזרח הממוצע במדינות אירופה צורך כ- 500 שקיות ניילון בשנה, ברובן נעשה שימוש רק פעם אחת. הנפח הכולל של שקיות פלסטיק שיוצר באירופה בשנת 2008 היה 3.4 מיליון טון, שזה שווה למשקל של מעל 2 מיליון מכוניות.

 

אוקיאנוס של שקיות פלסטיק

במאמר שמתפרסם בימים אלה נחשפים, שוב, הנתונים על כמויות הפלסטיק אשר מגיעים למימי האוקינוסים. גיורא פרוסקורסקי, חוקר מאוניברסיטת וושינגטון גילה כי הרוח דוחפת את חלקיקי הפלסטיק אל מתחת לפני השטח, "זה אומר שהנתונים שהיו עד היום על כמות פסולת הפלסטיק באוקינוסים הייתה קטנה בהרבה מהנתונים האמיתיים", אומר פרוסקורסקי, "שכן הפסולת מצוייה בשכבות השונות של קרקעיות האוקינוס".

 

יש מדינות האירופה שאסרו כבר מזמן את השימוש בשקיות פלסטיק חד פעמיות, ויש מקומות בהם ניתן לקנות שקיות מתכלות. אולם כולם מחפשים פתרונות חלופיים. כמו שקיות נייר למשל.

 

"שקיות הניילון אומנם מזהמות", אומר כריס טראומבר, פעיל איכות סביבה מאנגליה, "אולם גם הפקת שקיות נייר כרוכה בזיהום, וגם הכנת תיק כותנה. כדי לפצות על ההפקה והתחבורה של שקית נייר יש צורך להשתמש בה לפחות 3 פעמים, בתיק כותנה לפחות 131 פעמים, וזה עוד לפני שמכניסים למשוואה את אריזות הפלסטיק השונות. כך שאין ספק שלא מדובר בפתרון חד משמעי, קל או פשוט".

 

אגב, לפי נתוני המשרד לאיכות הסביבה בישראל נצרכות מדי שנה כ- 2 מיליארד (!) שקיות פלסטיק חד פעמיות. בדיון ציבורי שנערך ביוני 2008 הועלו שתי גישות לצמצום השימוש בשקיות, ממש כמו באירופה, איסור שימוש או גביית תשלום.

החלופות העדיפות

שקיות "אסיף"- פיתוח ישראלי של שתי נשים מהצפון. שקיות בד המיועדות לאיסוף הירקות והפירות בסופר, במקום שקיות פלסטיק. שקיות הבד יכולות לשאת עד 4 ק"ג, ניתן לאפסן אותן במקרר עם הירקות, ניתנות לכביסה ובעלות שרוך לסגירה.

 

 

שקיות להורים ולילדים. שקיות רב פעמיות עם ידיות להורים ולילדים, מאפשר חווית קניות התורמת לאיכות הסביבה משותפת יחד עם חינוך לצרכנות.

 

 

תיקי בד. יש סוגים רבים של תיקי בד, גדלים וצבעים. יש את אלה עם הלוגו של החנות, שבדרך כלל עולות מעט ויש מיובאות מחומרים ממוחזרים. וכמובן המוקש- לזכור לקחת איתכם לקניות.

 

תיק על גלגלים. היום כבר אפשר למצוא בדוגמאות ועיצובים שסבתא אפילו לא חלמה. המוקש - סידור חכם של הקניות, לא לעבור בהתחלה בביצים ואחר כך במדף הקמח.

 

תיק קשיח המתיישב בתוך עגלת הקניות. תיקים עם גבולות קשיחים שמתיישבים בתוך עגלת הקניות, ניתן להשיג בכל מיני צבעים. אחר כך מתיישבים נהדר בתוך הבגאז' של האוטו.

 

 

תיק צידנית. עושים את הקניות והמצרכים נכנסים ישר לקירור. גם יעיל וגם מאפשר לעשות תוכניות נוספות בדרך חזרה מהקניות.

 

 ארגז פלסטיק מתקפל. סוגים שונים של ארגזי פלסטיק שמתקפלים לעובי ספר ולא תופסים מקום כאשר הם אינם בשימוש. ניתן לקנות בחנויות לדברי בית. המוקש –  הארגזים האלה הם יחסית קטנים, כך שיש צורך בכמה. מצד שני, כשיש מעט מקום לא קונים מה שלא צריך.

 

ארגז. פשוט לבקש בקופה או אפילו לקחת בכניסה לסופר לפני שהתחלתם בקניות ארגז קרטון המשמש להובלת מוצרים שונים. ישנם ארגזים שנכנסים לעגלה, כך שאפילו לאוטו לא צריך לסחוב, ובמקום עשר שקיות מושכות את הידיים בדרך הביתה, נשיאת ארגז היא דרך קלה ופשוטה יותר.