מחקר  חדש מאוניברסיטת לונג איילנד, LIU, בארצות הברית מגלה כי לאורגנו, תבלין הפיצה הידוע, יש השפעה חיובית בטיפול בתאים סרטניים. המחקר העדכני הזה מחזק את הידיעה הרווחת כי תבלינים בריאים ומומלצים מאוד למאכל.

 

Onlife -  עוד ב

 

"אנחנו יודעים שלצמח אורגנו יש יתרונות אנטי בקטריאליים ותכונות אנטי דלקתיות", אומר ד"ר ספרייה בוודאקר, פרופסור לפרמקולוגיה שניהל את המחקר, "אולם ההשפעה שנראתה במחקר על תאים סרטניים מעלה את התבלין למעמד של סופר תבלין, כמו הכורכום".

 

לדבריו, בעבר כבר הוכח במחקר כי אכילת פיצה עשויה לצמצם את הסיכון לחלות בסרטן, אולם אז ייחסו את ההשפעה בעיקר לליקופן שיש ברוטב עגבניות. עכשיו בודקים אם למעשה היה זה  דווקא אורגנו שאחראי להורדת שיעורי המחלה.

 

אורגנו (צילום: Shutterstock)

 

"אורגנו נחשב, עוד לפני המחקר האחרון, לאחד מעשבי התיבול הבריאים שיש." אומרת הילה לניר, דיאטנית קלינית המתמחת בהקניית הרגלי אכילה נכונים. "הוא מספק לגוף מגוון של ויטמנים ומינרלים כמו סידן, חומצה פולית, ברזל, מגנזיום, אשלגן, ויטמין A, ויטמין B6, ויטמין C, ויטמין E, ויטמין K ויש בו גם מעט נתרן. כמו כן הוא ידוע כבעל תכונות אנטי דלקתיות וכעת גם כמועיל נגד תאים סרטניים. בהחלט מומלץ לשלבו, טרי, בסלטים, מאפים, פסטות וכמובן בפיצה".

בזיליקום (צילום: Shutterstock)

 

בזילקום – לא רק פסטו

אבל האורגנו לא לבד. לצדו נצבים עשבי תיבול נוספים. כך למשל, הריחן -  בזיליקום שידוע כבעל תכונות אנטי דלקתיות, אנטי בקטריאליות ותורם לבריאות הלב וכלי הדם.

 

"זהו עשב ארומטי פופלארי במיוחד", אומרת לניר, "כפית של ריחן טרי מהווה מקור טוב של ויטמין K החיוני לקרישת דם, ברזל, סידן, ויטמין A, מנגן מגנזיום, אשלגן וויטמין C. מחקרים שונים הראו כי הבזילקום ייחודי בגלל שני מרכיבים עיקריים, פלבנואידים ושמנים נדיפים אותם הוא מכיל".

 

היא מסבירה כי הפלבנואידים הם מרכיבים פעילים שיש בתוך בזילקום ומספקים הגנה ברמה התאית. את התכונה האנטי בקטריאלית שלו משייכים המחקרים לאותם שמנים נדיפים שיש בתוך בזיליקום שעל פי המחקר יעילים כנגד חיידקים רבים, כמו חיידקי ליסטריה ועוד.

 

בנוסף, מחקר מקיף נעשה סביב יכולותו של בזיליקום להקל על סימפטומים בריאותיים של אנשים עם דלקות מפרקים, בגלל התכונות האנטי דלקתיות שלו. "בזילקום הוא מקור טוב גם למגנזיום, אשר משפיע על השרירים וכלי הדם, משפר את זרימת הדם ומפחית את הסיכון למחלות לב", מסכמת לניר.

 

מרווה (צילום: Shutterstock)

 

מרווה – הזיה של עשב תיבול

מרווה שנחשבת לצמח "פחות איטלקי" מהשניים הקודמים, היא בעלת תכונות נוגדות חימצון, היא מספקת חומרים מזינים שונים כגון: סידן, נחושת, חומצה פולית, מגנזיום, מנגן, תיאמין, ויטמין A, ויטמין B6, ויטמין C, ויטמין E, ויטמין K. לסוגים שונים של מרווה נמצאו במחקרים שונים השפעות על תאים סרטניים. במחקרים שונים נמצא כי המרווה מועילה בהפרעות שינה, בעלת אפקט מרגיע על מערכת העצבים, כאבי שרירים והתכוצויות.

 

אולם לצד כל אלה, מרווה היא בעלת תכונה ייחודית של השפעה על תפקוד המוח. במחקר יוצא דופן שפורסם בסוף מרץ האחרון בכתב העת Nature, חוקרים מאוניברסיטת צפון קרוליינה בצ'אפל היל, Scripps Research Foundation  חשפו הצצה ראשונה להשפעתו של רכיב בתוך מרווה על חלבונים מסויימים המכונים קולטנים, במוח ובגוף. המחקר נתמך ומומן על ידי המכון הלאומי לבריאות בארה"ב. הממצאים של המחקר עשויים להאיץ את הפיתוח של תרופות חדשות לטיפול בהתמכרות, דיכאון, חרדה, כאב כרוני ומצבים רבים אחרים

 

"לצמח מרווה יש יכולות יוצאות דופן", אומר ד"ר בריאן רוט, אחד החוקרים, "מרווה מקיימת אינטראקציה עם קולטן אחד במוח האנושי, ובעלת השפעה דומה לשל סם הזיות טבעי. הגילוי שלנו, על דרך ואופן החיבור לאותו קולטן, יעזור לנו לפתח גם תרופות שיחסמו את הקולטן במוח וכך נוכל לטפל במספר מחלות קשות הכוללות כאבים כרוניים, התמכרות לקוקאין ועוד".

 

בפרסום תוצאות המחקר נחשף כי השימוש במרווה בקרב בני הנוער והמבוגרים עלה ב - 5% בשנה האחרונה, וזאת מנתונים של המכון הלאומי לשימוש בסמים בארצות הברית.