כולם חולמים על חילוף חומרים כזה שיגרום לגוף שלנו להיות במיטבו. אבל העובדה היא שרבים מאיתנו לא נהנים מחילוף חומרים אופטימלי. לדברי הילה לאור, דיאטנית קלינית המתמקדת בהקניית הרגלי תזונה בריאה, "חילוף החומרים בגוף מאט את הקצב ככל שגילנו עולה. מגיל שלושים בערך, חילוף החומרים הממוצע של אדם יורד בין 5% ל 10% לעשור".

 

עוד ב- Onlife

 

לאור מסבירה: "מדובר על פירוק של חומרים אורגניים מורכבים תוך שחרור אנרגיה הדרושה לתהליכים אחרים ובנייה של חומרים מורכבים אחרים, שיוצרים את הרקמות והאיברים. החומרים שמתפרקים בתהליך כוללים את יסודות המזון, פחמימות, חלבונים, שומנים". היא מוסיפה כי מחקרים הראו כי אצל אנשים אשר מבצעים פעילות גופנית לאורך כל חייהם, הירידה קטנה הרבה יותר, רק 1%עד 2% לאורך כל שנות הבגרות, כמובן במידה ויש המשך בביצוע הפעילות.

 

"הגישה הנטורופתית בוחנת את קצב חילוף החומרים בכמה מישורים", אומרת מיטל הלוי, נטורופתית, "חילוף החומרים מושפע ממתח, מצבי סטרס גורמים להאטה בקצב חילוף החומרים".

 

לדבריה, מצב של מתח קבוע מוביל את הגוף שלנו למצב של התגוננות ובכך למעשה יש האטה בקצב חילוף חומרים במטרה לשמר את הקלוריות למועד מאוחר יותר. "גם עצירות יכולה להעיד על קצב איטי", היא מוסיפה, "על כן, חשוב לאכול מזונות לחיזוק חילוף החומרים". 

מזונות לחילוף חומרים מוצלח  - הרשימה הלא שלמה

"יש מזונות שמסייעים להגביר את חילוף החומרים של גברים ונשים", אומרת לאור, "ישנם מאכלים המתאימים ביותר במיוחד עבור נשים. אם המטרה היא לשרוף יותר שומן ולהגביר את חילוף החומרים חשוב לאכול תזונה בריאה ומאוזנת. 

 

תפוחים ואגסים. עשירים בוויטמינים וסיבים תזונתיים, "נשים שאוכלות 3 תפוחי עץ או אגסים קטנים מידי יום מגבירות את קצב חילוף החומרים בגופן", מסבירה לאור, "בגלל ששניהם מכילים פקטין, שהוא סיב תזונתי מסיס, חד סוכר המסייע בהורדת הסוכר בדם ומונע את הצורך לאכול בין ארוחות. הוא גם מזרז את פעילות מערכת העיכול". ה - FDA האמריקאי פרסם כי כמות הסיבים התזונתיים שבאגס גבוהה יותר מכמות הסיבים בתפוח, כך שאכילת אגס משביעה יותר.

 

ביצים. הביצה מסייעת להשגת תחושת שובע, והיא חלבון אידאלי להגברת חילוף החומרים. "נשים שאוכלות ביצה ושתי פרוסות לחם לארוחת בוקר יצרכו פחות מזון במשך השעות העוקבות וזאת בהשוואה לנשים שיעדיפו לאכול ארוחת בוקר של לחם ללא ביצה".

 

אשכולית. "האשכולית מכילה חומר בשם נירנגנין, שהוא חומר נוגד חמצון טבעי המונע ניוון של תאי הגוף. חומר זה נמצא במחקרים רפואיים כמעורר פעילות הכבד, ובכך עוזר לניקוי השומנים המצטברים בו. הוא נמצא גם כמסייע באיזון רמות הסוכר בדם. חשוב לשים לב כי אשכוליות פוגעות בפעילותן של תרופות שונות ועל כן חושב להתייעץ עם איש מקצוע לפני שמעלים את צריכת האשכוליות", אומרת לאור.

 

קינמון. רבע כפית קינמון ביום מורידה את רמות הסוכר בדם, מה שמוביל לכך שפחות שומן מאוחסן בגוף ."לקינמון תכונות טובות רבות", אומרת הלוי, "אני ממליצה לפזר את התבלין על דייסה או סלט פירות או גרנולה כתחליף להמתקה".

 

מזונות מותססים. כמו למשל מיסו, קוטג' או יוגורט. "מדובר במזון שעברה התססה, כלומר שהוא כבר עבר פירוק חלקי על ידי חיידקים. במצב זה למערכת העיכול קל יותר ומהר יותר להמשיך את תהליך הפירוק".

 

סויה וטופו. "למרות הבעייתיות המסוימת של חלבון הסויה לגוף הנשי, בסויה יש חלבון אשר גורם לדיכוי תאבון, באופן טבעי. אז למרות שאני לא ממליצה לצרוך מוצרי סויה ללא הבחנה, מומלץ לשלב אותם בתפריט, מדי פעם", מסבירה הלוי.

 

אגוזים. "למרות שרבים חושבים כי הם משמינים, הם למעשה זריקת מרץ לחילוף חומרים. מחקרים הראו כי אנשים אשר צורכים אגוזים בין ארוחות ממריצים את חילוף החומרים בגופם בכ- 11%, בזמן מנוחה", מסבירה לאור.

 

פפאיה. מערכת העיכול תודה לכם כאשר תאכלו פפאיה. "הפפאיה עשירה בסיבים תזונתיים אשר גורמים לעבודה טובה יותר של מערכת העיכול, ליצאות תכופות ולחילוף חומרים מוגבר", מסבירה הלוי, "אולם כשמדובר במזון עשיר בסיבים תזונתיים חשוב מאוד לשתות הרבה נוזלים, כדי למנוע פגיעה בגוף. הפפאיה מכילה גם אנזימים אשר עוזרים בפירוק המזון במערכת העיכול ובכך מונעת גזים ועוזרת בתהליכי הספיגה והעיכול", מסבירה לאור.

 

תה ירוק, חליטות קמומיל ושומר ושזיפים מיובשים. כל אלה מונעים יצרת גזים, שתייה או אכילה שלהם עשויה להפחית את הסימפטומים באופן משמעותי ולמנוע תחושת נפיחות. "לשזיפים תכונה נוספת", מוסיפה הלוי, "הם מנקים את מערכת העיכול ועוזרים לפעילות טובה שלה".

 

יוגורט טבעי בעל אחוזי שומן נמוכים, 1.5%-3% שומן. "בגלל תכולת הסידן", מסבירה לאור, "הוכח כי יוגורט יעיל לשריפת שומן, במיוחד אצל אנשים הסובלים מחוסר סידן שאצלם משתחרר הורמון, בעקבות החסך, הגורם לאגירת שומן, בנוסף החיידקים הטובים, המצויים ביוגורט יעילים ומועילים לתפקוד מערכת העיכול".

 

מים. לצד העובדה שהתייבשות מתורגמת לא פעם על ידנו כרעב ובעצם שתיית מים אפשר למנוע אכילה מיותרת, "חוקרים מגרמניה מצאו כי אם שותים מים קרים חילוף החומרים מואץ במטרה להתאים את הטמפרטורה לטמפרטורת גוף", מספרת לאור. 

 

טיפים להגברת חילוף חומרים

 ארוחות קטנות ותכופות : שמירה על רמת סוכר יציבה בדם תספק אנרגיה מתמשכת, 5 ארוחות קטנות במשך היום יאיצו את חילוף החומרים.

 

הקפדה על שעות שינה: מחקרים הראו כי העדר שעות שינה עשוי להגביר את תחושת התיאבון ולשבש את קצב חילוף החומרים. הקפידו על שבע שעות שינה כל לילה.

 

אימוץ פעילויות מרגיעות: כמו הקשבה למוסיקה, טיול בטבע, מדיטציה, כשאפשר מנוחה קצרה, ניתוק מהמולת הסביבה והמצאות בשקט, תסייע לחילוף חומרים.

 

פעילות גופנית: על פי המלצות ארגוני הבריאות מומלץ לעשות פעילות גופנית של חצי שעה עד שעה מינימום שלוש פעמים בשבוע. חפשו דרכים יצרתיות להגברת הפעילות, טיולים עם הכלב או החתול, חניה מרוחקת, עלייה במדרגות, ספונג'ה.

 

בירור רפואי כולל של בלוטת התריס, דכאון, מחלות אחרות. מחלות, תרופות ותהליכים פנימיים עלולים להשפיע על קצב חילוף החומרים ולהוביל לעלייה במשקל.