בניגוד למה שהיה ידוע עד עכשיו, ועדה מיוחדת בארצות הברית שינתה את ההמלצות לנטילת תוספי תזונה של סידן וויטמין D לנשים בגיל המעבר, וזאת על סמך קרוב ל 20 מחקרים שונים שנערכו לאחרונה.

 

עוד ב- Onlife:

 

 

הוועדה ממליצה לנשים לאחר גיל המעבר לא לקחת מינונים נמוכים של תוספי סידן וויטמין D, שהיו מומלצים עד עכשיו במטרה למנוע שברים בעצמות, שכן אין מספיק עדויות מחקריות שתוספים אלה אכן יכולים לעזור. מצד שני, המחקרים מצביעים על קשר בין תוספים אלה להגדלת הסיכון לחלות באבנים בכליות וללקות בהתקפי לב. הועדה מבקשת לציין בנוסף שיש עדויות מחקריות כי במינונים גבוהים יותר קיימים יתרונות בריאותיים.  

 

הוועדה מתייחסת במסקנותיה לרמות הוויטמינים הנספגים בגוף מתזונה, אורח חיים, פעילות גופנית ומתוספים שונים.

 

תוספי תזונה שעלולים להזיק

אחת המסקנות החדשות של כוח המשימה המיוחד שהוקם על מנת לבדוק סוגיה זו היא שלנטילת 400 יחידות בינלאומיות של ויטמין D בשילוב 1000 מילגרם של תוסף סידן אין כלל השפעה על הסיכון לחלות באוסטאופורוזיס.

 

על פי הנתונים, 55% מכלל האוכלוסיה שמעל גיל 50 בארצות הברית סובלת ממחלת אוסטאופורוזיס ברמות שונות, אולם לא מדובר רק במחלה שתוקפת מבוגרים: על פי אותם נתונים, בין 30 ל 40 אחוזים מנשים מעל גיל 25 עשויות לסבול מאוסטאופורוזיס.

 

בנוסף ציינה הוועדה כי המחקר הקיים אינו מספיק על מנת להעריך את הסיכונים או היתרונות שבנטילת ויטמין D למניעת סוגי סרטן שונים.

 

המלצות אלה הן בניגוד למה שמומלץ כבר שנים על ידי אנשי המקצוע בקהילה הרפואית העולמית, ולכן לאחר פרסום מסקנות כוח המשימה המיוחד פתחה הועדה את הדיון ופנתה לקבלת הערות מהקהילה העולמית. בסיום איסוף ההערות והתייחסות אליהם צפויה הועדה להוציא המלצות תזונה חדשות לנשים.

 

ויטמין D וסידן - כמה בריא לנו לקחת? (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

 

 

"מזה זמן מה כבר ברור שמינון נמוך יחסית של התוספים הללו מגביר את הסיכון לתופעות לוואי, אומרת לויס סילביניה, מהמרכז לאוסטאופורוזיס, בבית הספר לרפואה שבאונברסיטת מיאמי שבארצות הברית. אולם חשוב לזכור, "שההמלצות מדברות על נשים בגיל המעבר ועל מינונים נמוכים של התוספים."

 

המכון הלאומי לרפואה בארצות הברית ממליץ כיום על 600-800 יחידות בינלאומיות (IU) של ויטמין D מדי יום ו 700-1300 מילגרם של סידן, בהתאם לגיל. אולם המלצה זו עתידה להשתנות בעקבות מסקנות הועדה האמריקאית המיוחדת.

 

"מזונות רבים כיום מעושרים בסידן ובוויטמין D, אומרת הילה בכור ,דיאטנית קלינית, אם נוסיף לכך את העובדה שישראל עשירה באור שמש המעורר ייצור של ויטמין D, יכול להיות שבניגוד למדינות מסוימות בארצות הברית בישראל אין צורך להגדיל מינונים של התוספים הללו. אני ממליצה שכל אישה תבדוק את הנושא באופן אישי אצל איש מקצוע ותפעל על פי המלצה שמתאימה לה, בהתאם לסגנון חייה, התזונה שלה ופעילות גופנית."

 

 

סידן וויטמין D חיוניים לנו

"גם סידן וגם ויטמין D חיוניים לחיזוק, שימור והגנה של מערכות שונות בגוף", מסבירה בכור, "סידן ממלא תפקיד חשוב בפעילות תקינה של השרירים, מסייע לתפקוד תקין של מערכת העצבים, חיוני לשמירת וחיזוק העצמות והשיניים וחיוני בספיגת ויטמין B12.

 

"נשים בוגרות עם רמות ויטמינים טובות סובלות מפחות נפילות, שברים, ומחלות שונות.

רמות נמוכות של ויטמינים בגוף מקושרות עם מחלות כרוניות שונות כמו יתר לחץ דם, מחלות לב, זיהומים, בעיות אוטואימוניות ויש המקשרים גם לסוגים שונים של מחלת הסרטן."

 

מזונות רבים כיום מעושרים באופן מלאכותי בשני התוספים הללו אבל מסתבר שלעיתים זה לא מספיק, "נשים בוגרות רבות לא מקבלות מספיק סידן בתזונה שלהן.וכתוצאה מכך יש להן שתי אפשרויות, ההמלצה הראשונה שלי היא לשנות את פריטי המזון שלהם כדי לכלול יותר מזונות העשירים בסידן בכל יום. ויש לנו כיום לא מעט מאכלים שבהם נוספו ויטמינים כמו למשל יוגורט ומוצרי חלב, דגני בוקר מיץ תפוזים, ועוד."

 

אל תפסיקו עם תזונה בריאה של מוצרי חלב וירקות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

 

 

"במידה והן לא מגיעות למינונים הנדרשים אפשר בהחלט להשתמש בתוספים כדי להגיע לרמות הגבוהות המומלצות. כאשר אנחנו מדברים על סידן - 1,000 עד 1,200 מיליגרם ליום, זאת הרמה שכיום מומלצת למבוגרים, אולי בעקבות ההודעה האחרונה מארצות הברית ההמלצות ישתנו, אולם כרגע עדיין אין שינוי."

 

בניגוד לסידן, כאשר מתייחסים לוויטמין D, זה כבר יותר מסובך, "ויטמין D ניתן לקבל ממזון ומחשיפה לשמש", מזכירה בכור, אולם לא קל לקבל 600-800 IU של ויטמין D ממקורות מזון מדי יום. 

 

"בשביל לספק לעצמנו כמות רצויה של ויטמיןD  מהמזון, צריך לאכול הרבה סלמון כל יום. אולם בישראל שלא כמו במדינות אחרות, רובנו חשופים לשמש לא מעט, מומלץ לבדוק את רמת הוויטמין בגוף לפני נטילת תוסף."

 

סלמון הוא מקור מצוין לוויטמין D (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

 

המלצות משרד הבריאות הישראלי

על פי המלצות התזונה של משרד הבריאות,  בישראל ממליצים, עדיין על רמות של 1200 מ"ג סידן ביום ועל רמות שבין 800-1000 יחידות בינלאומיות של ויטמין D ליום - למבוגרים.

 

מזונות שונים המכילים כמות גדולה יחסית של סידן :

  • מוצרי חלב
  • ירקות ירוקים כמו ברוקולי, תרד, כרוב, במיה,
  • קטניות כמו חומוס, סויה ושעועית
  • טחינה, אגוזים ושקדים, זרעי פישתן, שומשום
  • מאכלים ים ודגים

 

מזונות שונים המכילים כמות גדולה יחסית של ויטמין D:

  • סלמון
  • טונה
  • דגים נוספים כמו סרדינים והרינג
  • ביצים
  • פטריות שאטקי ושמפניון