לכל משפחה המאכלים המסורתיים שלה לחג. שולחן החג עשיר בטעמים המסמלים ברכה, מזל ושפע לשנה החדשה שתהיה מתוקה עם מגוון חגיגי של טעמים, ריחות וצבעים של תבלינים ועשבי תיבול מיוחדים שהופכים לחלק מזיכרונות הילדות.

 

מעבר לטעמים, לתבלינים יש גם תפקיד פונקציונאלי לא פחות חשוב– לסייע למערכת העיכול לספוג את כמויות המזון הגדול שאוכלים בזמן קצר ולשפר את העיכול ובנוסף גם ללוות את החג בצמחים מרגיעים שישפרו את מצב הרוח.

 

כמה אפשרויות לתיבול המסורת:

אכילת תפוח בדבש 

מנהג זה ניתן לעבות על ידי הוספת תבלינים לדבש וקבלת ערך מוסף ממנו. למשל' ניתן להוסיף כפית קצח כתוש לשליש כוס דבש, לערבב ולהשתמש בדבש כרגיל.

מה הרווחנו?  זהו צמח בריא מזין מאוד, שומר על הלב, מסייע לנשימה ועיכול, מגביר ריכוז וזיכרון ומטפל ברמות סוכר גבוהות בדם.

 

להוסיף תבלינים לדג. צילום: shutterstock

 

ראש דג

חיוני בשולחן החג מהיותו סמל ל'ראש' - ראשי תיבות של "לעשות רצון אבינו שבשמים". את הדג ניתן לעשות מתוק כמנהג אשכנז או מתובל.

המלצתנו להוסיף לדגים בחג ובשגרה את תבלין הסומק. סומק הוא תבלין בגוון חום/אדמדם, לפני הטחינה שלו הוא נראה כמו אשכול ענבים קטנים, פירותיו מופיעים בראש השנה ושמו בעברית אוג הבורסקאים. שמו של הסומק מקורו מהמילה סמאק בערבית, שמשמעה דגים, ואכן זהו תבלין הדגים והבשר, מוסיף להם טעם וריח אך גם בעל יכולת לרכך את הבשר.

 

הרימון

סמל לבריאות ושפע. נוגדי החמצון ברימון מונעים גם חימצון ושקיעה של כולסטרול בדפנות כלי הדם ונמצאים בעיקר במחיצות הפנימיות של הרימון ולכן כשמכינים מיץ, חשוב מאוד למחוץ אותן יחד עם הגרעינים. לאחר שנגמרת עונת הרימונים עברו לכוס יין יבש אחת ליום – שמכיל גם נוגדי חמצון המגנים מטרשת.

 

עשיר בנוגדי חימצון. צילום: shutterstock

 

חריף זה בריא

לא רק בראש השנה גם בכל השנה מומלץ מאוד לאכול חריף על בסיס קבוע, את החריפות ניתן להשיג על ידי הוספת פפריקה חריפה למאכלים ו/או תערובות המכילות חריפות כמו סחוג, עריסה, פלפל צ'ומה ועוד.

מה הרווחנו? תמיכה במערכת החיסון, תמיכה במערכת העצבים, תמיכה בכלי הדם שיפור העיכול ושמירה מתמדת על תאי הריר שנמצאים במעי. בניגוד למה שמקובל חריפות תסייע בסופו של דבר לכיבי עיכול (אולקוס) למרות שבהתחלה צריך לצרוך מעט ולסבול מעט כאבים עד שצמיחת תאי הריר תתחדש והכיב יחזור לאיתנו.

 

סיוע לעיכול

הקטנת השפעת ה"צונמי" של האוכל - בכל מנה ממנות החג הוסיפו תבלינים המסייעים לעיכול.       

למשל, לאנטיפסטי הוסיפו עשבי תיבול, לבשר הוסיפו תבלינים חמים כמו: קינמון, הל, ג'ינג'ר, פלפל שחור, פלפל אנגלי ו/או את תערובת הבהרט המתאימה לבשר וגם לאורז שלידו.

למרקים הוסיפו כורכום, כמון, זרעי כוסברה, זרעי קימל וזאת כדי ליהנות מיכולתם להרפות את השריר החלק בדופן המעי. לעוגיות הוסיפו אניס, מחלב, ציפורן שהופכים כל קינוח לחגיגת טעמים, אבל יש להם גם תרומה בריאותית.

 

משפחה מאוחדת 

אירוח המשפחה כרוך לעיתים גם בעליית מפלס המתח. הכינו מבעוד מועד חליטות מרגיעות בבית מלואיזה, לימונית, מליסה, עלי פסיפלורה, קמומיל או טיליה. הכינו בסוף הארוחה קנקן חליטה לכולם, המשיכו את המנהג הזה כל השנה לשגרת רוגע.

 

לאתר חוות דרך התבלינים