אוכל תמיד היה נושא מדובר, אבל בשנים האחרונות הבישול וההנאה ממנו הפכו לאחד הנושאים הכי חמים באינטרנט, בטלוויזיה, בהמוני ספרי בישול ועל ידי מיליוני מבשלים ומבשלות ברחבי העולם.אבל כיוון שהדרישות שלנו משתנות, שאלות על עתיד התחום עולות כל הזמן: אוכל בריא הוא טרנד? האם הצמחונות וטבעונות הן תופעות חולפות? האם מה שהיה מוכר כאוכל מנחם יישאר כזה גם בעתיד?

 

עוד ב-Onlife:

 

 

אחד השינויים שהתרחשו לאחרונה הוא עליית מדרגה במודעות הצרכנית שלנו, אנחנו כבר לא קונים כל דבר, אלא בודקים בדקדקנות האם יש ערך תזונתי למזון אותו אנו עתידים לאכול או לקנות והאם מדובר בסתם קלוריות ריקות. חברת srg  האמריקנית לייעוץ אסטרטגי, הצליחה לגבש מספר מגמות מזון שצפויות לשנות לנו את פני הצלחה השנה, אחרי שאספו מידע משפים, קובעי מדיניות בתחום המזון, מרכולים ובתי ספר. לתחזיות שלהם מצטרף השף מאיר דנון, המנהל המקצועי של בית הספר הגבוה לקולינאריה, "בישולים".

 

 

המגמות שישנו לנו את הצלחת:

 

1. מצרכי בישול ייחודיים: גם בסופרמרקטים

 

בזמן של האטה כלכלית, רבים מעדיפים לתכנן מראש את הקניות ובכך למנוע הוצאות מיותרות.  זאת בשילוב כניסה של בשלנים חדשים למטבח בעקבות הפופלריות של תכניות טלוויזיה וספרי בישול מובילים לשוק גדל והולך של מוצרי בישול ואפייה ייחודיים שעתידים לכבוש את המדפים במרכול השכונתי. מאחר שרוב האנשים קונים את המצרכים שלהם בסופר ולא בחנויות ייעודיות לאפייה ובישול, הרשתות, אני מאוד מקווה, יספקו את הצורך הזה ויתנו מענה לבשלנים החדשים", אומר השף דנון. " כך נוכל לראות יותר ויותר מוצרי מזון ייחודיים לצד החלב והקוטג'".

 

מנה קטנה ומפנקת בחמש דקות: ביצים ממולאות

מתכון קלאסי, מהיר ומשגע לביצים קשות עם טוויסט. חמש דקות של התעסקות שמצריכה בעיקר ערבוב של חומרים, ויש לכם מנה ראשונה משובחת. רק תיזהרו לא לאכול יותר מדי

לכתבה המלאה

כמו כן עולה הדרישה למוצרי מזון קפואים איכותיים, "למרות שבזמן האטה כלכלית", צופים המומחים, "לא אוגרים בבית 5 אריזות פסטה, עדיין יש צורך לאכסן אוכל איכותי כדי להימנע מנסיעות מיותרות למרכול".

 

 

 

 

דרישה לחומרים איכותיים

 

2. המטבח הפופולארי: האסייתי

 

המזון המנחם אותו הכרנו במשך שנים עומד להשתנות: מזונות עם טעמים אקזוטיים וייחודיים יכבשו את המטבחים.זאת עתידה להיות שנתו של המטבח האסייתי. מנות מתאילנד וקוריאה ישתלטו על הצלחת. גם השף דנון מצטרף לתחזית. "אני שומע מסביבי", הוא מספר, "על יותר ויותר מטבחים שמכניסים מנות ווייטנאמיות, אסיאתיות וקוראניות. אין לי ספק שגל המטבחים האקזוטיים ימשיך לגדול ולתפוס מקום של כבוד השנה.מדובר בטעמים חדשים, מיוחדים, שצפויים כך נדמה לכבוש את עולם הקולינריה בסערה."

 

3. בשר, האם הצמחונות תכבוש גם את המסעדות?

 

מחירי הבשר, הזיהום שגורם ייצורו ותנאי המחייה של בעלי החיים גרמו לרבים להשאיר את הבשר מאחור ולחפש תחליפים הומניים וידידותיים לסביבה.בעוד ששף דנון סקפטי לגבי צמחונות, ומאמין שמדובר בתופעה חולפת, שלא תשפיע על המסעדות בישראל, בארה"ב מזיזים את הבשר ונותנים את מרכז הצלחת לירקות.

 

 

"הבשר הופך לחומר יקר ומזהם", אומרים המומחים האמריקניים, "ולכן נראה מנות אחרות מחומרי גלם איכותיים אחרים כמו טופו וקטניות. הירקות יהפכו למנה העיקרית.""הישראלים לא יוותרו על בשר", אומר שף דנון, "אלה המנות הכי פופולאריות במסעדות. אני רואה מסביבי חברים שהפכו לצמחונים או טבעונים, אבל עדיין אני לא סבור שמדובר במספרים גדולים והבשר ימשיך להיות המנה העיקרית".

 

4. פאסט פוד בריא

 

יותר ויותר דוכני מזון מהיר בריא צצים בעולם, גם בישראל.דוכני מזון המציעות אוכל אחר, המוגדר כבריא, ימשיכו להופיע ולהציע אלטרנטיבה לצ'יפס ולהמבורגר.רשת מזון כמו" Pret a Manger", שהתחילה את דרכה באנגליה ולאחרונה החלה לפתוח סניפים גם בארה"ב היא דוגמא לרשת של מזון שמתמחה במזון טרי שאינו מכיל חומרים משמרים, ומצליחה לפרוץ את גבולות מדינתה. יש כמובן עוד דוגמאות אחרות."האוכל הבריא נכנס גם למסעדות", מציין שף דנון, "יש הרבה ירקות חדשים שמהווים חומר גלם חדש".

 

 

5. צלחות מתכווצות

 

השפים העולמיים צופים שהצלחות עומדות להתכווץ, אבל שף דנון צופה בתופעה הזאת כבר שנים, "מה שהתחיל לפני עשור כצלחות ענק במסעדות קטן לממדים ראויים. אולם בניגוד לעולם אצלנו מתגבש סגנון אכילה ייחודי. כיום אפשר לראות שאנשים מזמינים יותר מנות ראשונות וחולקים אותם מאשר סגנון הארוחה העולמי המוכר של מנה ראשונה, שנייה וקינוח או מנה עיקרית בלבד, שנהוג במדינות אחרות".

 

"בגלל שהתפיסה הישראלית היא שבאים למסעדה ליהנות ופחות לספק רעב, ניתן למצוא מנות ראשונות שכבר מראש מותאמות לחלוקה.אני מאמין שבארץ הצלחת אולי תקטן אבל לא ברמה קיצונית".

 

6. אוכל מותאם לכל סועד

 

צמחונים, אוכלי בשר, טבעונים, רגשי גלוטן, אוכלי כשר: כולם מוזמנים.אף סועד לא יישאר בחוץ, חוזים השפים, התפריטים יתנו מענה לכל אחד מהסועדים. "אנחנו מאוד מפותחים בנושא הזה", אומר בגאווה שף דנון, אנחנו מאוד מושפעים מהשוק האמריקאי וטרנדים בתחום התזונה תופסים אצלנו מהר. כבר היום אפשר למצוא במסעדות מנות ייעודיות לקהלים שונים. אני מתקשה להאמין שמסעדות יוקרה יספקו תפריט שמורכב ממנות צמחוניות או נטולות גלוטן, אבל שילוב של מנות כאלה בתפריט כבר קיים".