חלב הוא אחד המשקאות העיקריים שמלווים אותנו ביום יום: אנחנו שותים קפה עם חלב, מוסיפים חלב לדגני הבוקר, משתמשים בחלב במגוון מתכונים ועוד. בשנים האחרונות הורחב שוק החלב באופן לא צפוי – לחלב הפרה הצטרפו מגוון סוגי "חלב" ממקורות צמחיים, ובראשם חלב הסויה. הסיבות לכך מגוונות: ראשית, מגמת הטבעונות ההולכת ומתגברת בישראל בשנים האחרונות ייצרה ביקוש עצום לחלב שאינו מן החי; שנית, הרבה מאד אנשים באוכלוסיה מגלים רגישות כלשהי ללקטוז ולפיכך צריכת חלב רגיל אינה מתאימה והם נאלצים למצוא לו חלופות; ושלישית, המטבח הכשר שאינו מאפשר צריכת חלב ובשר במקביל גילה את החלב הצמחי ומשתמש בו כפתרון פשוט שמאפשר לשתות קפה בצמוד או במרווח זמן קטן מארוחה שמכילה בשר.

 

ניפוץ המיתוסים על חלב סויה

על אף הנאמר לעיל, יש עדיין אנשים לא מעטים שחוששים מצריכת חלב סויה: יש מי שמפחד מהשפעותיו הבריאותיות (אחת הטענות הנפוצות כנגד חלב סויה היא שהוא מכיל את ההורמון הנשי אסטרוגן שעלול להזיק למערכת המין בנשים ובגברים ואף לגרום לסרטן), ויש כאלה שמסרבים לשתות אותו מהחשש שלא יהיה להם טעים.

חששות אלה אינם מוצדקים: ראשית, סויה אינה מכילה אסטרוגנים כי אם פיטו-אסטרוגנים, שהם המקבילה הצמחית לאסטרוגן. נמצא במחקרים שפיטו-אסטרוגנים יכולים דווקא להגן מפני סוגי סרטן מסוימים, ובנוסף, לא נמצא שצריכת סויה הגבירה את רמת ההורמונים בגוף. יתרונות נוספים של חלב סויה הם שהוא מכיל פחות קלוריות ופחות שומן מחלב פרה, וכן ויטמינים ומירלים חשובים לגוף. כמובן, שכמו עם כל סוג של מזון, מומלץ לצרוך סויה במידה.

 

בנוגע לטעם של הסויה – ראשית, מותגי מזון רבים בשוק מציעים היום חלב סויה, במגוון סוגים וטעמים – חלב סויה בטעם וניל, חלב סויה במתיקות מופחתת, חלב סויה מועשר ועוד. לפני שפוסלים את חלב הסויה מראש, מומלץ פשוט לטעום, ואפילו לנסות כמה סוגים שונים. יתכן שתמצאו סוג שמאד טעים לכם. שנית, כמעט כל סוג מזון או משקה אחד, חלב סויה הוא טעם נרכש. לא מן הנמנע שבניסיון הראשון או השני לא תאהבו את טעמו, אך כעבור כמה ימים תתרגלו וטעמו אף ימצא חן בעיניכם.

 

איך אפשר לשלב חלב סויה בתפריט?

ראשית, חלב סויה מהווה תחליף מושלם לכל מזון או משקה שאתם נוהגים לצרוך עם חלב פרה - בקפה, בשוקו, או בדגני הבוקר. שימו לב שחלב סויה יש לעתים נטייה "להתפרק" בתוך קפה בגלל הבדלי הטמפרטורה – ניתן להימנע מכך אם מחממים את החלב מראש, אם משתמשים במים חמימים ולא רותחים להכנת הקפה, או אם מוסיפים קודם את החלב לכוס ורק לאחר מכן את הקפה. ניתן להשתמש בחלב סויה גם באפייה ובבישול, באותה צורה בה משתמשים בחלב רגיל.

 

מתכון לחלב סויה ביתי
תופתעו לגלות שחלב סויה ניתן גם להכין בבית במקום לקנות. באופן זה ניתן לחסוך לא מעט כסף, וגם את החומרים התעשייתיים שמוסיפים לחלב. הנה מתכון בסיסי להכנת חלב סויה ביתי – מומלץ לנסות!

רכיבים:

  • 250 גרם פולי סויה
  • 1.5 ליטר מים

 

הכנה:

  • השרו את פולי הסויה במים למשך הלילה.
  • לאחר ההשריה, סננו את הפולים ממים ושטפו אותם היטב.
  • הכניסו את הפולים ואת המים למעבד מזון וטחנו היטב עד לקבלת תערובת חלקה וסמיכה.
  • רפדו קערה רחבה בבד גבינה/בד חיתול ושפכו על הבד את התערובת. 
  • סחטו את הבד היטב לתוך הקערה על מנת לסנן ממנו את נוזל הסויה.
  • הנוזל שמתקבל הוא חלב סויה!

 

לשאריות שנותרו בבד קוראים "אוקרה" וגם בהן ניתן להשתמש. תוכלו להכין מהן קציצות אוקרה, בורגר אוקרה או אפילו "בולונז" צמחי על בסיס אוקרה – יש מגוון מתכונים ברשת שניתן להיעזר בהם.