כשהתחלתי לרוץ לפני ארבע שנים וחצי לא טרחתי לקנות נעלי ריצה מתאימות לעניין. הנחתי שמאחר שאני מתאמנת על הליכון, אוכל להסתפק בנעליים שקניתי כמה חודשים לפני כן באאוטלט של חברה ידועה בארה"ב שנבחרו בקפידה בשל המחיר הנמוך, צבען וצורתן. עד היום איני יודעת מה היה ייעודן של נעלי הספורט, אבל הן בוודאי לא נועדו לריצה.

רק כמה חודשים לאחר מכן, כשקיבלתי נעלי ריצה של אותה החברה, הבנתי את חשיבות הנעל המתאימה. חוויית הריצה השתנתה לחלוטין: הפסקתי לחוש את הברכיים ורגליי היו קלות יותר. מאז עברו יותר משלוש שנים ואני עדיין מתאמנת עם אותו הזוג. אז איך אדע אם הגיע הזמן להחליפו? ואיך בכלל בוחרים נעלי ספורט מבין כל המבחר המוצע לנו בחנויות ספורט כיום?

עוד באון לייף

איזו כף רגל יש לכם?

כיום, ברוב החנויות המקצועיות, מציבים משטח שבוחן את כפות הרגליים שלנו ואת אופן המדרך שלהן. בדרך כלל לאנשים בעלי קשת גבוהה ממליצים המומחים לקנות נעלי ספורט יציבות שימנעו פרונציה (קריסה של כף הרגל פנימה בשלב הנחיתה על הקרקע); לבעלי קשת נמוכה ממליצים על נעלי בקרת תנועה; ולבעלי קשת נורמלית עד גבוהה שנוטים להעמיס משקל יתר על העקב, ממליצים על נעלי שיכוך זעזועים, שלא תומכות בכף הרגל, אך מספקות בלימת זעזועים. ואולם כשנשאלת השאלה אם נעליים מותאמות מסייעות למנוע פציעות, התשובה לכך היא כל כך מעורפלת עד כי הסברה הזו נחשבת למיתוס.

5 להיטים ב-  40% הנחה

נעלי הספורט הטובות בעולם במבצע חסר תקדים, רק בדיוטי פרי. 40% הנחה על חמישה דגמים מיוחדים מבית אדידס, אסיקס, סאקוני, ריבוק וניו באלאנס

 

דוגמה לכך שהנושא שנוי במחלוקת נמצא בדוגמת שני המחקרים הבאים: בשנת 2010 פורסם מחקר בכתב העת האמריקאי לרפואת ספורט, מחקר שנעשה בקרב חיילים: חלקם קיבלו נעלי ספורט רגילות וחלקם מותאמות (לעיקום כף הרגל). במחקר לא נמצא כל מתאם בין שימוש בנעליים מותאמות אישית לבין מניעת פציעות ספורט. המחקר אף מצא כי שיעור הפציעות היה אפילו גבוה יותר בקרב החיילים שקיבלו נעליים מותאמות.

במחקר נוסף שנערך באותה השנה נבדקו 81 רצות מנוסות למרחקים ארוכים, שסווגו בהתאם למבנה כפות רגליהן. חצי מהן קיבלו נעליים מותאמות אישית. בתום תוכנית אימונים שנמשכה 23 שבועות לקראת חצי מרתון התברר כי רצות שהשתמשו בנעליים מותאמות נחשפו יותר לפציעות. כמובן שניתן למצוא מחקרים סותרים גם מהכיוון השני.

אל תרוצו אחרי כל טרנד

צחי נחום, מומחה לפיזיולגיה של המאמץ ברשת מועדוני הכושר גו אקטיב, סבור כי נעל טובה יכולה למנוע פציעות. "כיום התפתחה גישה שלפיה יש הגורסים שצריך לרוץ יחפים. יכול להיות שבעבר זה היה כך, אבל התפתחנו מאז ואנחנו רגילים לנעליים. נעלי ספורט מצוידות בבולמי זעזועים, ובלימת הזעזועים עובדת. בישראל לא נרוץ יחפים כי זו מדינה חמה והקרקע לוהטת וזה בלתי אפשרי. כדאי לרוץ עם נעליים קלות יותר ועם בולמי זעזועים. אני מאמין שזה נכון וזה עוזר. חשוב שהנעל תהיה מחוררת ומבד נושם ומאוורר".

עם זאת, נחום מסכים כי לא תמיד התאמה אישית יכולה לעזור. "תחום המדרסים, למשל, גם הוא מאוד שנוי במחלוקת. לא הוכח במחקרים שמדרסים שמסייעים לתקן מדרך לא טוב מונעים פציעות ומשפרים ביצועים. ואולם יש אנשים שמשתמשים במדרסים וטוענים כי זה שיפר פלאים את מצבם. המגמה בעולם הפיזיותרפיה היא שזה לא מביא לשיפור משמעותי, אבל יכול להיות שהם פועלים כמו פלצבו".

כן מדרסים, לא מדרסים - העיקר הספורט (צילום: shutterstock)

אם כך, מהי הדרך הנכונה לבחור נעל ספורט שתתאים לצרכינו? לדברי נחום, "ברבות מחנויות הספורט המוכרים לא באמת מבינים בספורט. הם דוחפים נעליים לפי מותג שהם נדרשים לקדם מבלי להתייחס ללקוחות. יש אנשים שקונים לפי היופי מבלי להתייחס לדגם.

"כשבא אלי מישהו להתייעץ לגבי הנעל המתאימה אני שואל קודם כל מהו הספורט, באיזו תדירות הוא נעשה, על אילו משטחים – כביש, אספלט, חול. אם רצים, למשל, על שבילי חצץ וחול יש לרכוש נעל חסומה שלא נתפסות בה אבנים וכדומה. כמו כן, בנעל 'אוף רואד' יש מן פס מגן מגומי קשיח, כך שאם את נתקעת באבן היא לא מפרקת את הנעל".

שאלות נוספות שיש לברר, על פי נחום, הן איך אנחנו אוהבות את הנעל - קשה או כפפתית? למה אנחנו רגילות? כמו כן, גם למשקל שלנו יש חשיבות. אם מדובר באדם כבד מהרגיל צריך להביא זאת בחשבון. כיום יש גם נעליים שמיועדות לכפות רגליים רחבות יותר ויש לשים לב לכך.

הכי יקר לא אומר שזה הכי טוב

"רכישת נעל היא כמו חתונה", מחדד נחום, "אם נעל לא נוחה ביום הקנייה, סביר שהיא תהיה לא נוחה גם בהמשך. אין להתייחס אליה כמו אל נעלי עור שאולי לוחצות ולא נכון בפעמים הראשונות, אך מתרחבות בהמשך. הנעל חייבת להיות נוחה כבר בחנות. צריך לשים לב גם שהנעל תהיה טיפה גדולה ולא לוחצת. בזמן מאמץ הרגל מתרחבת ואם היא לוחצת על הבוהן זה עלול לפגוע בציפורן ולהכאיב. צריך לראות שיש מקום כשאני מכופף חצי בוהן. כדאי לרכוש חצי מידה מעל הרגיל".

נחום מסביר כי יש נטייה לחשוב שהנעל היקרה ביותר תהיה גם הטובה ביותר, אבל לא תמיד היא תהיה טובה לצרכן הספציפי. "לכל חברה יש את הפטנט שלה להתאים את הנעל - הנעל המתקנת לפי האג'נדה של החברה: עקב קשיח, רך, קשה מבפנים וכדומה. אין מותג שאפשר להגיד עליו שהוא לא איכותי. לכולם יש נעליים טובות ולכל חברה יש את  השיטה שלה לבלימת זעזועים. אם יש מודל שנוח לכם במיוחד, שווה להמשיך אתו גם כשיוצאת גרסה חדשה של הדגם. לרצים, כדאי להחליף נעל פעם בשנה, או כל 800-1000 ק"מ. רק שימו לב שלפעמים התרגלתם לנעל שחוקה ותהיה לכם תחושה מוזרה עם הנעל החדשה. זה בסדר, מתרגלים אליה".

איזה ספורט אתם עושים?

מלבד התאמה לכף הרגל, כיום כמעט לכל סוג ספורט קיימת נעל ספורט שהותאמה לו במיוחד. נעלי ריצה יהיו לעולם חצאיות, בכדי לאפשר חופש תנועה באזור הקרסול. הן בעלות בולמי זעזועים בעקב ובחלק הקדמי של הנעל ומותאמות למשטחים שונים. סולייתן גסה יותר והן עשויות מיותר רשת ופחות עור – חלק מהדגמים אף עשויים מבד – כדי לאפשר נשימה מרבית של כף הרגל והפחתת משקל הנעל. נעלי ריצה יכולות להתאים גם להליכה, אך לא להפך. הסולייה של נעלי הליכה היא שטוחה יותר וחלקן עשויות מעור.

למשחק כדורסל נדרשות נעליים גבוהות בעלות כריות אוויר וקפיצים לשיכוך פגיעות, והן בעלות סולייה חיצונית אחידה שמתאימה לפרקט. נעלי כדורגל לעומת זאת מאופיינות בסוליות עם פקקים להתאמה לריצה על הדשא.

עבור המתאמנים במכון הכושר נדרשות נעלי קרוס טריינינג שמתאימות למגוון סוגי ספורט ודומות בעיקר לנעלי ריצה. סוליית הנעל רחבה יותר מזו של נעלי הריצה, כדי ליצור מגע רחב ויציב עם הקרקע בזמן פעילות, והתאמה לאימון של אירובי ומשקולות בחדר כושר. עבור נעליים אירוביות יש להצטייד בנעליים גבוהות יחסית. אם אתן בעניין של ריקודי היפ הופ למשל, הצטיידו בנעליים בעלות נקודות פיווט בכרית כף הרגל הקדמית שמסייעת בסיבובים.

בספטמבר השנה פרסמו חוקרים מאוני' פן בארה"ב מאגר מידע מקוון, בו סווגו ותיייגו דגמי נעליים ממותגות מכל העולם. החוקרים בדקו כ-30 דגמי נעליים ודירגו כל דגם על פי כוח הגרירה שלו על גבי משטח דשא. אם תכננתם לרוץ/לשחק כדורגל/להתאמן על דשא - מאגר המידע הזה עשוי לעזור לכם בבחירה הנכונה.

הנקודות החשובות ברכישת נעלי ספורט*

1. יש להגדיר את המטרה לשמה רוכשים את הנעליים - ריצה בחדר כושר או כביש, ריצה בשטח או בחוף הים, טניס, כדורעף או פעילות בחדר הכושר. לכל אחת מהפעילויות יש נעליים ייעודיות המותאמות לסוג המשטח עליו מתרחשת הפעילות, ובולם זעזועים ייעודי המותאם לרמת העומס המופעל על כף הרגל בעת הפעילות. התאמת נעלי ספורט נכונה ומקצועית מגבירה את הנוחות ומקטינה את הסיכון לפציעות.

2. יש לרכוש נעליים ממותג מוכר וידוע, בעלות בולמי זעזועים. תפקידה של נעל הספורט הוא לשכך את הזעזועים ולשמור על שלד הגוף.

3. יש לבדוק את ההתאמה של הנעל לכף הרגל ולהתאים אותה למבנה כף הרגל ותנועת כף הרגל במהלך הליכה וריצה

4. יש להקפיד על רכישת נעל במידה מתאימה - שתי כפות הרגליים אינן זהות וצריך לזכור כי במהלך פעילות גופנית יש זרימה מוגברת של דם אל עבר כף הרגל ולכן יש לרכוש נעליים הגדולות בחצי מידה מקצה הבוהן בכף הרגל הגדולה יותר.

5. כיום חברות נעליים רבות מציעות מידות רוחב וחשוב לנצל יתרון זה, במיוחד לבעלי כף רגל רחבה.

6. יש לבדוק כי גפת הנעל עשויה מחומרים מאווררים וגמישים.

7. יש לנסות את הנעליים בחנות, ללכת ואף לרוץ אתן על הליכון כמה דקות, במידה שיש אפשרות כזו בחנות. זכרו כי נעל ריצה אמורה להיות נוחה מהרגע הראשון.

8. להעדיף לרכוש את הנעליים בחנויות מקצועיות, שבהן אפשר לקבל התאמה אישית של הנעל לכף הרגל

* באדיבות רועי אבידור, מבעלי אבידור מרכזים לבריאות כף הרגל ויבואן אסיקס בישראל