אומרים שהעיניים הם הראי לנפש האדם, אולם העור שלנו משקף בצורה ברורה הרבה יותר את מצבנו הנפשי, ההורמונלי והבריאותי. פיגמנטציה היא מונח רחב היקף הכולל הופעת פיגמנטים בצורה של כתמים בצבעים, גדלים ומרקמים שונים על העור, וכולל בתוכו גם כתמי שמש, כתמי כבד, נמשים כהים, וכתמי עור על שטחי עור גדולים הנגרמים בשל חוסר איזון בגוף.

 

השינויים נגרמים לעור בעקבות שינויים בחומצות האמינו המצויות ומרכיבות את התאים, חומצת האמינו טירוזין, הנמצאת בתוך התא הופכת לחומר אחר, הנקרא מלנין, כאשר מתרחש גירוי חיצוני או פנימי המשפיע על העור.

 

עוד ב-Onlife:

 

"פיגמנטציה בפנים היא במרבית המקרים התופעה שמטרידה נשים רבות", מסבירה דפנה קינקס, מנהלת תחום הדרכה בקליניק ישראל, "כתמים במצח, לחיים, אזור השפם, שפתיים, ולסת אולם כתמי פיגמנטציה מופיעים גם באזורים אחרים בגוף, כמו בבתי השחי, המפשעה, בחזה ובגב. נשים אומנם סובלות יותר מהיוצרות השינויים על העור אבל חשוב לדעת שלא מדובר בתופעה נשית בלבד".

 

השינויים הללו במבנה תאי העור עשויים לגרום לא רק להשתנות צבע העור, אלה גם לשינוי צבע השיער והריסים. מחקר חדש שפורסם לפני מספר ימים בכתב העת הביולוגי FASEB חושף אפשרות פורצת דרך לטיפול בהצטברות ולחץ מי החמצן שבזקיק השיער, מה שגורם לשינוי צבע השיער לצבע אפור. החוקרים מצאו שטיפול יעיל גם במצבים של הופעת כתמי צבע לבן, על העור, המכונים: ויטיליגו. המחקר נעשה על ידי המכון להפרעות בפיגמנט בגרמניה בשיתוף המרכז לעור ומדעים באונברסיטת ברדפורד באנגליה ומעלה לראשונה את האפשרות שטיפול ביולוגי שפועל על שורש הבעיה עשוי לגרום לשינוי.

 

"מדובר בחדשות מרגשות", אומר ד"רג'ראלד וייסמן, עורך כתב העת, "ויטיליגו היא אומנם בעיה קוסמטית אבל היא בעלת השפעות חברתיות ורגשיות עצומות על אנשים ברחבי העולם, פיתוח טיפול יעיל עשוי לשפר באופן קיצוני את חייהם".

 

כאמור, לשינויים ולהופעת כתמי פיגמנטציה יש לא מעט סיבות, אלה הן שש הסיבות השכיחות ביותר:

 

תשכחו מהסרטן

לקרני השמש השפעה הרסנית וחסרת התקדים על העור, העיניים, המערכת החיסונית ואפילו הציפורניים. איך זה קורה? לחצו כאן כדי לגלות 

 

 

חשיפה לשמש

אחת הסיבות השכיחות ביותר לשינוי צבע עורי היא חשיפה לקרני השמש, אולם חשוב לזכור באותה נשימה שמדובר באפשרות אחת מני רבות. "צבעו של העור נקבע ע"י צירוף של צבענים שמיוצרים בתוך העור עצמו וגם ע"י הצבע הטבעי של השכבות העליונות של העור" מסבירה קינקס, "בלי פיגמנטציה בעור, צבעו יהיה לבן חיוור בשילוב עם גוון ורוד קל המשתנה כתוצאה מזרימת הדם".

 

"צבען העור העיקרי הוא המלנין, צבעו של המלנין הוא חום כהה והמלנין מיוצר בתאים מיוחדים ששמם מלונציטים שמפוזרים בין כל התאים האחרים שנמצאים בשכבת העור העליונה שכבה ששמה אפידרמיס. בזמן שהעור חשוף לקרני השמש מתרחש ייצור מוגבר של מלנין, מה שגורם כאמור לשינוי בצבע". וכך כתמים הנוצרים מהשמש יהיו בעלי צבע כהה  ויופיעו בעיקר במקומות בגוף החשופים לקרני השמש, כלומר עור הפנים, המחשוף, הזרועות, הציפורניים והקרקפת.

 

 

כיום כבר ידועה ההשפעה שחשיפה לקרני השמש גורמת להזדקנות העור, אולם לאחרונה פורסם מחקר שדווקא מעודד חשיפה לשמש וטוען שחשיפה לקרני הזהב גורמת לירידה בלחץ דם, מפחיתה את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי שהם למעשה הגורם מספר אחד למוות בכל רחבי בעולם. בנוסף טוען המחקר שחשיפה לשמש דווקא מאריכה חיים.

 

המחקר, שבוצע על ידי אוניברסיטת אדינבורו שבסקוטלנד לקח בחשבון את הסיכונים שיש בחשיפה לקרני השמש וטוען כי היתרונות עולים בהרבה על הסיכון להתפתחות סרטן עור. העבודה הזאת הוצגה לאחרונה בכינוס העולמי של מומחי העור בעיר אדינבורו ומהווה התחלתו של תהליך מחקרי שעשוי לשנות את ההנחיות לחשיפה לשמש. "מחלות הלב וכלי הדם גורמים למקרי מוות הרבה יותר מאשר אלו מסרטן העור", אומר ד"ר ריצ'רד ולר, מרצה בכיר ברפואת העור, "אנחנו מתכוננים עכשיו להמשיך במחקר ולאשר את ההנחה שאור השמש מפחית את שיעור התמותה מכל סיבה."

 

שינויים הורמונליים

שינויים הורמונליים עשויים אף הם לגרום לשינוי ולפיגמנטציה. כאשר מתרחש שינוי ברמות האסטרוגן בגוף בזמנים שונים בחיים, כמו למשל בזמן שאנו נוטלות גלולות או בזמן הריון כמו גם בגיל המעבר, השינוי עשוי לבוא לידי ביטוי בהופעת כתמים על גבי העור.

 

הריון, לעומת זאת, הוא מצב שבו תתכן האפשרות שאומנם בעקבות השינויים ההורמונליים בגוף יופיעו כתמי פיגמנטציה אולם במרבית המקרים כתמים אלה עשויים להעלם באופן חלקי או מלא לאחר הלידה.

 

בעיות בבלוטת התריס

כמו השינויים ההורמונליים כך גם השפעתם של שינויים איזוניים אחרים, כמו למשל שינוי באיזון בבלוטת התריס ושינויים בעקבות מחלות אוטואימוניות שונות. ויטיליגו, הוא מצב שבו מופיעים כתמים לבנים על העור במגוון אזורים כמו גם על העפעפיים והשיער.

 

אחד ההסברים להופעת הכתמים הלבנים הוא מחלה אוטואימונית שבה מערכת החיסון של הגוף הורסת את מרכיבי התא, מה שגורם לשינוי הצבע. הסבר אחר, תורשה, אפשרות נוספת מחלות של בלוטת התריס.

 

הוויטיליגו משפיעה על כולם, גברים ונשים בעלי כל סוגי גוון העור בשלב מוקדם יחסית של החיים, 10 עד 30 , אולם הוויטיליגו בולטת במיוחד אצל אנשים בעלי גוון עור כהה.

 

 

חשיפה לחומרים פעילים שונים בטיפולים, קרמים ותרופות.

סכנה נוספת העשויה לגרום להופעת פיגמנטציה היא חשיפה לחומרים שונים אשר עשויים לגרום לגירוי העור ופגיעה בו, כך טיפולים בחומרים פעילים כמו קילוף עור, פילינג כימי וטיפולים קוסמטיים אחרים המהווים פגיעה במרקם העדין של העור.

 

טיפול שבסופו יש אדמומיות בעור, מצב שעשוי להעיד על פגיעה בתאים ודלקת, עשוי להשאיר אחריו כתמי פגמנטציה, כך גם בשימוש בקרמים או בתרופות להם השפעה על תאי העור, תופעת לוואי מוכרת וידועה היא גירוי עורי שעשוי להשאר ככתם.

 

טראומה לעור

כתמי פיגמנטציה עשויים להופיע גם לאחר חבלה או טראומה. כך למשל במקרים של כויות, מכות ושטפי דם. במקרים מסוימים העור הפגוע לא יוכל להחלים והכתם עשוי להשאר.

 

אי אפשר לברוח מגנטיקה

לעיתים לא משנה עד כמה ניזהר ונשמר קיימת נטייה תורשתית להיווצרות שינוי צבע עוריים. למרות שקיים מחקר ענף בתחום הפיגמנטציה בשל הכסף הגדול שיש לצידו, עדיין לא מעט סיבות לא ידועות. אולם, ברור שנטייה גנטית משחקת תפקיד חשוב בהיווצרות כתמי העור.

 

עם כל האמור, חשוב לזכור כי למרות שפיגמנטציה כשלעצמה אינה מסוכנת ולמעשה מדובר בשינוי אסתטי בלבד שבעיקר מהווה קושי חברתי ואי נעימות, חשוב עד מאוד לגשת לרופא עור ולאבחן את השינויים העוריים, ולשלול בעיות בריאותיות כגון מלנומה או מחלות עור אחרות. לכן, כאשר מופיע כתם חדש, כאשר משתנה בצורה בגודל או במרקם נקודה קיימת, בעור ו/או בציפורניים, אבחון רפואי מתאים, הכרחי.