קיץ פרושו מגוון רחב של דברים: חופש, כיף, ים, בריכה, אבטיח קר, אבל גם טמפרטורות גבוהות ושינויים בעור הפנים והגוף.

 

החום והלחות הישראלים גורמים לשינויים קיצוניים ודורשים מאתנו לשנות את הרגלי הטיפוח שנהוגים בתקופות הצוננות יותר של השנה. אדמומיות, כוויות, אקנה, קילופים, קשקשים, פטרת, פצעונים ופיגמנטציה הם חלק ממה שצפוי לנו בקיץ אם לא נקפיד לשמור ולהישמר.

 

אז מהם המקומות שאנחנו תמיד שוכחים לשים אליהם לב וחשוב במיוחד לשמור עליהם בקיץ:

 

1. קשקשים ושיער סדוק

לקרני השמש יש השפעה עצומה על השיער והקרקפת. שיער שרוף, יבש ונוטה להישבר, נגרם מחשיפה לשמש וחוסר תשומת לב מיוחדת לתקופה הזאת של השנה.

 

גם קשקשים צפויים להיווצר כאשר יש הזעה על הקרקפת המעורבת עם תחלופה מוגברת של תאים מתים וזיהום אוויר. לקשקשים יש השפעה לא רק הגיינית, הם גם עלולים ליצור פיצעונים כתוצאה מהגרד שמופיעים לא רק מתחת לשיער, אלא גם במצח ובעורף.

 

מה אפשר לעשות? לחבוש כובע, שמירה על היגיינת הקרקפת, שטיפת השיער לעיתים תכופות יותר ושימוש במסכה במידת הצורך.

 

2. כפות הרגליים - יובש, פטרת וסדקים

כפות הרגליים יוצאות מהנעליים הסגורות של החורף לסנדלים וכפכפים. השינוי הזה עלול לגרום לעור כפות הרגליים שלנו יובש וסדקים. גם שינויי הלחות הצפויים וההזעה עלולים לגרום לפטרת.

 

מה אפשר לעשות? לשמור על לחות, בדרכים שונות. קרמים, אמבטיות קרירות עם שמן ממריץ ובמידת הצורך קילוף עדין של העור היבש. כאשר יש היווצרות של פטריות, מומלץ לבקר איש מקצוע לשם בירור וטיפול.

 

אחת מהשפעות הקיץ על העור - חררה

 

3. עור הפנים - אדמומיות, אקנה ופיגמנטציה

אחד הדברים החשובים ביותר להישמר מהם בקיץ הם כתמי העור. הטמפרטורות הגבוהות בשילוב הלחות וקרינת השמש עשויים להגביר נטיה לפיגמנטציה, "במיוחד בקיץ, אומרת דפנה קינקס, מנהלת ההדרכה של קליניק ישראל, "מומלץ להגן על העור מפני הופעת כתמי פיגמנטציה שכן הסיבה השכיחה ביותר להופעתם היא חשיפה לשמש".

 

"צבע העור שלנו נקבע ע"י צירוף של צבענים שמיוצרים בתוך העור עצמו", מסבירה קינקס, "וגם ע"י הצבע הטבעי של השכבות העליונות של העור. בלי פיגמנטציה בעור, צבעו יהיה לבן חיוור בשילוב עם גוון ורוד קל המשתנה כתוצאה מזרימת הדם. צבען העור העיקרי הוא המלנין, צבעו של המלנין הוא חום כהה והמלנין מיוצר בתאים מיוחדים ששמם מלונציטים שמפוזרים בין כל התאים האחרים שנמצאים בשכבת העור העליונה שכבה ששמה אפידרמיס. בזמן שהעור חשוף לקרני השמש מתרחש ייצור מוגבר של מלנין וכך למעשה מתקבל השיזוף, כמות גדולה של מלנין יכולה גם להיווצר כתוצאה משינויים הורמונאליים".

 

אבל לא רק פיגמנטציה, גם החמרה של אקנה. החום, והלחות עלולים להגביר את סתימת הנקבוביות ולגרום לקומדונים, כלומר, לנקודות שחורות ולאקנה.

 

ריבוי פיצעונים ואפילו רק הופעתם מושפע מכמה גורמים, סתימת נקבוביות בעקבות הזעה היא אחת מהם. הטמפרטורות הגבוהות שגורמות לזיעה שמתערבבת עם הפרשת החלב של העור, האיפור ומקדם ההגנה מובילים לסתימת הנקבוביות וזיהום בעור שבא לידי ביטוי בצורה של דלקת, גירוי והחמרה במצב הפיצעונים. תזונה לקויה הנפוצה בימי החופש החמים תחמיר את המצב אפילו יותר.

 

מה אפשר לעשות? חבישת כובע והקפדה על ניקוי העור במוצרים עדינים ומותאמים לעור. האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה ממליצה על הסרת איפור ומריחת לחות לפני השינה. כמו כן, מומלץ להשתמש בקרמים המכילים הגנה מפני השמש, גם הם בהתאמה לסוג העור. 

 

בנוגע לאקנה מומלץ להקפיד על תזונה בריאה ונכונה, לשמור על ניקוי העור עם מוצרים ייעודים ולא לגרום לייבושו. להימנע במיוחד מפיצוץ פיצעונים או חיטוטים מיותרים שעשויים רק להחמיר את המצב. חשוב לדעת, שקיימים מוצרים רפואיים וקוסמטיים שנועדו לטפל באקנה אבל החשיפה לשמש במהלך השימוש בהם אסורה. 

 

4. ציפורניים וידיים יבשות

בקיץ הידיים שלנו נוטות להתייבש. גם כאן מדובר בשינויי טמפרטורה בשילוב לחות והזעה.

שימוש בקרם לחות לידיים ושימת דגש מיוחד לאזור הציפורן בכדי למנוע את התיבשותה עשויים להקל על התופעה.

 

מה אפשר לעשות? שטיפה של הידיים לעיתים תכופות, ותכופות הרבה יותר אם יש לך נטייה להזעה בכפות הידיים. השטיפה יכולה להיות משולבת עם סבון עדין ומים חמימים במטרה להסיר את השמנוניות של ההזעה ולמנוע ריח גוף ופצעונים. כדי להמנע משימוש במים חמים, על פי המלצת הקולג' האמרקאי לדרמטולוגיה, אשר עשויים לגרום ליובש וגירוי בעור.

 

עור סדוק ופטרת בכפות הרגליים

 

5. הופעת פיצעונים במקומות שונים בגוף - חררה

 פצעונים קטנטנים על העור (החררה) הנגרמים כתוצאה מהזעה, נוטים להופיע בקיץ. הם שכיחים במצבים בהם יש שילוב בין זיעה ולחות ובאים לידי ביטוי בגרד, לעיתים חמור ועור אדום ומגורה.

 

הקפדה על שגרת טיפוח ייעודית לתקופת הקיץ תשיג בעבורכן עור זוהר וגמיש, ופילינג גוף אשר יסיר את התאים המתים וינקה את הנקבוביות הסתומות כתוצאה מהזעה יגרמו לעור להרגיש טוב ולהיראות זוהר.

 

מה אפשר לעשות? שמירה על הגיינת גוף, מקלחות צוננות תכופות, שימוש במוצרי פילינג עדינים כמה פעמים בשבוע לשם ניקוי. במידה וכבר יש גרד ואודם בעור שלא נרגע אחרי מקלחת, יש צורך ביקור אצל רופא המשפחה. 

 

5 המלצות לקיץ זוהר ובריא:

1. הימנעו מאכילת מזון מטוגן, אכילת מזון שמן ומטוגן עשוי להוביל לתחושת עייפות, להאטת תהליך העיכול ובכך להשפיע על העור.

 

2. המעיטו בצריכת קפאין. קפאין המצוי בקפה, תה, משקאות מוגזים ושוקולד הוכח רבות כחומר משתן, מה שמוביל לאיבוד מים וליובש של העור.

 

3. העדיפו בגדים רפויים ונושמים על פני בגדים צמודים. הבגדים הצמודים מעכבים את זרימת הדם ועשויים להגביר את ההזעה .

 

4. הקפידו להישטף ביציאה מהים ומהבריכה. כלור ומי מלח עלולים לגרום לעור יובש וגירוי. שטיפה במים וניגוב במגבת עדינה ימנעו את זה.

 

5. הימנעו מחשיפה לשמש בין השעות 12 בצהריים ועד 16. קרני השמש לצד כל היתרונות משפיעות השפעה ניכרת על העור שלנו, החשיפה בשעות הקריטיות הללו עלולה לגרום לנזקים.