מצחיק אותי לחשוב שכמעט כל חי צומח או דומם בלשון נקבה, מספח לעצמו בגאון את התואר "הדרה". יש שעשו במילה הזו שימוש נאות והפכוה ל"האדרה", קפד ראשו החלף ראשיתו והרי לך עדר. עדר כבשים נוהר כחסר דעה להוקיע מן השורש תופעה, בה מדירים נשים מהמרחב הציבורי.

 

עוד ב-onlife:

 

האמת? הייתי בטוחה שהטרנד הזה יחלוף לו במהרה, כמעט כמו טרנד ה"בוהם שיק" שאוזכר במגזין אופנה פג תוקף. אך מסתבר שנשים ומעמדן הנחות, מעולם לא עזבו את כוכב הלכת שלנו והן מספקות כותרות ראשיות בכל עיתון שמכבד את עצמו (מישהו אמר משהו על הדרה?). הוסיפו לזה התעסקות שגרתית בסוגיות נשים שונות והרי לכם מרחב ציבורי מפוצץ במודעות נשית מתחשבת ומכבדת.

 

הדרת נשים – הדבר הבא?

לא מכבר אף נקלעתי בטעות למדורת שבט גברית שזממה לסלק את משטר הנשים מעל אדמת הקודש. אותה חבורה מסוקסת אף טענה כי הגבר מקופח ומעמדו נושק לזה של גרגר עפר מצוי, בעוד ארגוני הנשים חולשים על כל מטר רבוע בגלקסיה.

 

משמעותם של הדברים היא שפער המעמדות האותנטי, זה שמשפיל ומדיר, הפך בחלוף השנים לתמונה בשחור לבן, אם כי בכל חברה מתוקנת קיימים אי אלו פערים שאינם על רקע מין הילוד בלבד ובאנושות כמו באנושות, שוויון הוא אינו מדע מדויק (עיין ערך ילדים מתקוטטים).

 

ששש... כאן לא משמיעים נשים (צילום: shutterstock)

 

כך או כך, הדרת נשים מהמרחב הציבורי עדיין תופסת מקום של כבוד והנה אנו עדים  ל"דבר הבא" בקטגוריה זו. מדובר בתחנת רדיו תורנית ספרדית העונה לשם "קול ברמה" שמסרבת למרות תקנות החוק לצרף נשים למרחב הרדיופוני שלה. במבט ראשוני הרי שמדובר בהדרה ממדרגה ראשונה ולא יעלה על הדעת כי במאה הנוכחית, ידירו נשים ברגל גסה משידורי התחנה למורת רוחם ולעיצבון ליבם של אזרחי מדינת ישראל ומאזיני התחנה האומללים המאזינים "בכפיה" לשידורי התחנה, המספקת ברובה תוכן תורני ואקטואליה חרדית.

 

 

המגמה בתקשורת הכללית היא להסתיר כמה שפחות ולפרסם כמה שיותר

כאשת תקשורת חרדית, זכיתי להכיר מקרוב ואף להוות חלק מכובד מענף מפותח המייצר למאות אלפי צרכניו, תקשורת חרדית ודתית התואמת את הערכים והתכנים עליהם מתבסס המגזר החרדי והדתי.

 

כאשר מזכירים את המונח "מגזר" הרי שלא תמיד זוכרים שמדובר בכמות אדירה של אנשים המהווים חלק גדול מאוכלוסיית ארצנו וכמו בני אנוש, צורכים את אותם דברים שצורך האזרח הישראלי המצוי אם כי בהתאמה ורגישות לאופיו ולאורח חייו. מיותר לציין כי מעובדה זו נהנים נותני השירותים והחברות המפרסמות השונות מהמגזר הכללי.

 

אותו "מגזר" הקים לעצמו במהלך השנים גופי תקשורת המותאמים בתוכנם ובאופיים לאורח החיים של המאזין החרדי והדתי. בל נשכח כי המגמה בתקשורת הכללית היא להסתיר כמה שפחות ולפרסם כמה שיותר, דבר הגורם לאנשי המגזר להדיר אוזנם ועיניהם מתכנים אלו ולפתח לעצמם גופי תקשורת המכבדים את המטרה לשמה הוקמו.

 

הסוד מאחורי התקשורת החרדית והדתית

בתוך ה"מגזר" קיימים תתי מגזרים המחולקים לזרמים שונים ונכנסים לשתי קטגוריות עיקריות: חרדים ודתיים. החרדים מחולקים לזרמים שונים החל מזרמי חסידות מגוונים דרך חרדים ספרדים וליטאים. במקביל, הדתיים - דתיים לאומיים, נחשבים כמחמירים פחות ורובם אף צורכים תקשורת כללית.

 

בשל נתונים אלו, פועלות היום שלוש תחנות רדיו המשדרות מכוח הזיכיון של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ומספקות למאזיניהם תוכן דתי, יהודי, חרדי וערכי.

 

 

"קול ברמה" נחשבת לקיצונית ומחמירה אך מתהדרת ברייטינג מרשים

להלן בריף תקשורת חרדית/דתית: תחנת הרדיו "קול ברמה", מיועדת למגזר התורני ספרדי ובתרגום חופשי מותאמת באופן מושלם למאזיניה, הדורשים תוכן תורני ללא שירת נשים או שילוב נשים במערכת העלייה לשידור. זאת, מזכות הבחירה החופשית ורצונם הכנה של מאזיני התחנה. יש לציין כי תחנת הרדיו "קול ברמה" נחשבת קיצונית ומחמירה בשידוריה ולמרות זאת מתהדרת באחוזי האזנה מרשימים בהשוואה לתחנות הרדיו האזוריות המשדרות באותן אזורי קליטה.

 

לא מתאים לכם? תחליפו תחנה (צילום: shuterstock)

 

"קול חי" – לא משמיעה שירת נשים אבל נותנת כבוד לאישה החרדית

בשונה ובמקביל, פועלת תחנת הרדיו החרדית הוותיקה "קול חי", המיועדת למגזר החרדי (החסידי והליטאי). התחנה אינה משמיעה שירת נשים אך נותנת מקום של כבוד לאישה החרדית באמצעות רצועת נשים המשודרת בכל יום ומכילה תכנים המיועדים לצריכה של האישה החרדית החל מכתבות מגזין דרך צרכנות, קולינריה ועוד. בהזדמנות זו אציין כי יצא לי לשדר בתחנה את רצועת הנשים במשך תקופה ממושכת – חוויתי בה תקשורת חרדית במיטבה, כזו המעצימה נשים ומספקת להן תוכן מעודכן ומרתק המכבד את מהותן כנשים חרדיות וכנשים בכלל.

 

"גלי ישראל" – נותנת מענה לכולם: שירת נשים ורצועת "מהדרין"

בנוסף, מתהדר הציבור החרדי והדתי לאומי בתחנת הרדיו "גלי ישראל" המהווה חלופה הולמת לכלי התקשורת הקיימים ומספקת מענה מושלם למאזינה הצורכים תוכן יהודי ציוני וערכי.

 

בניגוד ל"קול ברמה" ול"קול חי", מצליחה התחנה לאחד את כל המגזרים ולתת מענה הולם למגזר החרדי והדתי כאחד, כאשר יום השידורים נפתח בתוכניות אקטואליה נושכות ו"אחרות" לצד רצועות מוזיקה ישראלית במיטבה לרבות שירת נשים. בהמשך, משדרת התחנה רצועת "מהדרין", בה משודרים תכנים המותאמים למגזר החרדי וללא שירת נשים.

 

אחתום בריף גופי תקשורת זה בהערה חשובה ובציון העובדה שגופי התקשורת הנ"ל מורשים ופתוחים להאזנה לכל דורש, על פי בחירתו האישית והעדפותיו הוא, ללא קשר להגדרות, לזרמים ולתתי המגזרים הרשומים בשורות אלו. מכאן, הרי ש"הדרת הנשים" מהמרחב הרדיופוני כפי שעושה תחנת הרדיו "קול ברמה", אינה רלוונטית.

 

אלו היו 60 שניות (נו טוב, אולי קצת יותר) על "תקשורת מדירה".