כידוע לכולם, פסח הוא חג המצות, הגורמות לרובינו לבעיות עיכול, מאחר ואכילת מצות יוצרת יציאות קשות, כואבות ויבשות.

 

מה זה עצירות, איך כדאי להתמודד איתה, מה יש לרפואה ולרפואה האלטרנטיבית להציע, ואיך אפשר כמעט תמיד, לפתור את הבעייה באמצעות שינוי הרגלי התנהגות ותזונה?

 

עצירות מוגדרת כ"אי מתן יציאה או כיציאה לא שלמה למשך שבוע ימים". למרות שיש האומרים כי גם יציאה אחת פעם בשמונה ימים עדיין לא תכנס להגדרות העצירות.

 

עם זאת, ולמרות ההגדרה הרפואית של עצירות - אם לא נוח לכם עם מספר ודרך היציאות שלכם, וגם אם רפואית, הבעיה שלכם אינה מוגדרת כעצירות, כדאי וחשוב לדעת מה הגורמים לאי מתן יציאה קלה וכיצד ניתן להקל עליכם.

 

ישנם מספר גורמים לעצירות פסח:

 

גורמים אורגניים

חסימות מעי למשל, מחלות מסוימות הקשורות במערכת העיכול וגורמים אחרים הקשורים בתזונה ו/או בפעילות גופנית חסרה. להלן פירוט:

 

  • לחץ או מצב רגשי כלל או לקראת החג בפרט (אירוח, ניקיון, בישול להרבה אנשים, בני משפחה שנמצאים זמן רב בסביבה, החמות...)
  • תרופות שונות (למשל תרופות פיסכיאטריות או אונקולוגיות למיניהן), נטילת ברזל למניעת אנמיה.
  • תזונה לקוייה דלה בסיבים תזונתיים. בפסח הרגלי התזונה שלנו, גם אם הם נכונים בדרך כלל, עלולים להשתבש עקב מגוון פיתויים של מאכלים ומתוקים. גם המצות הרגילות עצמן הן דלות בסיבים אלו.
  • מיעוט פעילות גופנית - בחופשת הפסח ובחג עצמו משתבש סדר היום הקבוע שלנו והשגרה משתנה. אנשים שנוהגים לעסוק בפעילות גופנית יפספסו בדרך כלל אימונים ואדם  שנוהג להיות פעיל לרוב ימצא עצמו יושב בארוחות במקום בתנועה.

 

אז מה כדאי לעשות?

 

1. פעילות גופנית - לא מדובר רק בפעילות גופנית של ממש, גם פעילות כמו הליכה מהחנייה למשרד, ירידה ועלייה במדרגות וכו' יכולות לעזור. ספיציפית בפסח נסו לטייל ולהיות בתנועה בימים המאפשרים זאת. שטפו כלים במקום לשבת מול השולחן, נסו להיות בתנועה ופחות במנוחה (הגוררת גם אכילה מיותרת לעיתים), פעילות מאומצת יותר מזה כמובן רק תועיל. הפעילות הגופנית יוצרת תנועתיות במערכת העיכול (פריסטלטיקה) ולכן יוצרת יציאות תכופות יותר.

 

2. שעון ביולוגי - נסו ליצור מצב בו הגוף מורגל לתת יציאה בזמנים קבועים, למשל בכל בוקר. אם תצליחו ליצור הרגל ולהיות קשובים לשעון הביולוגי שלכם, אולי תצליחו להקל על חלק מהחסימות ומההפרעות. בפסח, מאחר וסדר היום מעט שונה מאשר בשגרה - הישיבה בשעות קבועות בשירותים תסייע בהרגעת העיכול וביציאות סדירות.

 

3. תזונה - להלן "עשרת הגדולים" והמומלצים בתזונה להקלה בעצירות:

 

  • סיבים תזונתיים- סיבים תזונתיים הינם סופחים נוזלים ובכך מרחיבים את נפח הצואה. עיבוי הצואה וריכוכה על ידי הנוזלים תגרום ליציאות קלות ותכופות יותר. ניתן לצרוך את הסיבים כתוסף תזונה קנוי ומדוד או מתוך בתזונה עצמה (בחירה במצות מקמח מלא, אכילת סלט על בסיס ירקות טריים או יוגורט ביו). משרד הבריאות ממליץ על 30 גרם סיבים תזונתיים ליום בתפריט היומי.
  • שזיפים (או שתייתם כמיץ) - יוכלו להקל על העצירות אם תשתו או תאכלו באופן יומיומי ומסודר.
  • אבטיח - עונת הקיץ מיד תתחיל וגם פירות כדוגמת אבטיח, העשירים הליקופן, בסיבים ובנוזלים יוכלו מאוד לעזור.
  • עגבנייה - ידועה כמסייעת בהקלה בעצירת. היא עשירה בליקופן ובסיבים העוזרים ליצור פריסטלטיקה ותנועתיות במעי ולקדם את היציאות. גם לילדים הסובלים מבעיית העצירות העגבנייה כרסק תקל ביותר.
  • שמן זית - הוספת כפית שמן זית ביום תיצור מצב של "החלקה" של הצואה במערכת העיכול ותרכך את הצואה.
  • פרוביוטיקה עם FOS – בכמוסה, או באבקה- החיידקים הטובים שבפרוביוטיקה יתנו תמיכה למערכת העיכול ויצרו הקלה ביציאות על ידי איזון פנימי של החיידקים במעי. הFOS הינם למעשה סיבים תזונתיים ייחודיים המזינים את החיידקים הפרוביוטיקה ומאפשרים ייעול הפעולה שלהם על ידי התרבותם ושיגשוגם של החיידקים הטובים. ניתן לצרוך פרוביוטיקה על ידי נטילת כמוסות או באבקה. אכילת יוגורטים ביו יכילו גם הם כמות מסויימת (אולם קטנה יותר) של חיידקים טובים כאלו.
  • נוזלים - אחת הסיבות ליציאות קשות ומעטות היא מיעוט נוזלים. 8-10 כוסות מים (אפשר כל שתייה אבל מים העדיפים מהכל) יקלו מאוד על הבעייה. ריכוך הצואה על ידי הנוזלים יאפשרו מעבר חלק יותר של הצואה במעי ובחולחולת (פתח יציאת הצואה).
  • ירקות ופירות ככלל - יהוו מקור יעיל לנוזלים ולסיבים ולכן מומלץ לשלבם בכל ארוחה. טריים או מבושלים (הסיבים אינם נהרסים בבישול או בחימום ככלל). חג הפסח הוא חג הירקות והפירות ולכן יש כעת הזדמנות להתחיל או להתמיד בהרגלי האכילה שלהם.
  • חליטות תה וצמחים - כגון שומר (היעיל גם בהפחתת גזים), אלוה (שורש האלוורה יעיל כמרכך הצואה) יוכלו גם הם להקל על העצירות בדרך עדינה וטבעית. לאחר ארוחת חג כבדה חליטות אלו יתרמו גם בהרגשת הקלה במליאות ויהוו משקה בריא ומופחת קלוריות שיתלווה לקינוח.
  • הטיפ העשירי יהיה דווקא מה לא לעשות - לא מומלץ בכלל, ובטח לפני התייעצות עם רופא או רוקח, הן בילדים והן במבוגרים להשתמש במשלשלים (עלי סנה, תה משלשל, תרופות לקסטיביות משלשלות, שמנים אוראליים) כל אלו הינם יעילים באופן זמני בלבד. לטווח הרחוק שימוש במשלשלים הינו ממכר את הגוף על ידי יצרת הרגל לקוי של המעי והפיכתו "לעצלן", מייבש אותו על ידי יציאות מימיות מדי, יוצר איבוד של ויטמינים ומינראלים חיוניים ויוצר איבוד משקל זמני המונע מאיבוד נוזלים לא בריא ולא מאיבוד מסת שומן בתהליך מסודר ומפוקח. לפני שימוש בלקסטיבים נא התייעצו עם רופא.

 

שימו לב- מניתי "רשימת" הוראות והמלצות אולם חשוב להבין כי כל ההמלצות למעשה עומדות במסגרת הרעיון העיקרי של הטיפול והמניעה בעצירויות שהוא מורכב משלשה גורמים עיקריים:

 

  • ריכוך הצואה (הפיכת הצואה לרכה יותר).
  • ליכוך הצואה (הכוונה להעניק לה לחות על ידי נוזלים בצורה אוסמוטית).
  • תנועתיות במערכת העיכול (פריסטלטיקה-גירוי דופן המעי לתנועה והורדת המזון במורד המערכת).

 

הערה לגבי תינוקות וילדים:

לגבי ילדים - כדאי מאוד לדעת שתופעת העצירות נפוצה אצל ילדים בעיקר מסיבות רגשיות ותזונתיות ולאו דווקא בגלל תזונתם ולכן הרגלים נכונים ודגשים מתאימים יוכלו מאוד לקל בדרך כלל עליהם בטרם משתמשים בתרופות.

 

תינוקות נוטים לסבול מעצירות בשל הברזל אותו משרד הבריאות ממליץ ליטול מגיל 4 חודשים ועד גיל שנה ולכן יש לשקול ראשית, ובהתייעצות עם רוקח או רופא החלפת סוג הברזל.