לו היו מקבצים אמש בחצר הגדולה של נווה אילן, ליד הווילה האלמותית והאימתנית של בית "האח הגדול" מתקשרים ומדיומים למיניהם לסיאנס, סביר להניח שרוחן של כמה דודות וסבתות פולניות היו עולות באוב. רגע לפני שיעלו חזרה השמימה, היו בוודאי מפצירות אותן דודות בצוות ההפקה העצום של התכנית: "שדכו מיד כל אישה רווקה בישראל, ואם לא - היאורה השליכוה".

 

עוד באון לייף: 

אסי עזר, אין הנחות סלב על התנהגות מגונה

לבר רפאלי יש את כל הזכות לחגוג כמו נסיכה

אליאב אוזון הוא גבר מתעלל

 

מה אתם צוחקים? זו אני שישבתי אמש וצפיתי בכמעט שלוש שעות ארוכות של תכנית פתיחת עונה "שלא נראתה כמותה מאז העונה הקודמת", ב- 15 דיירים בעלי אפיון גנרי, המרכיבים פאזל שאמור לשקף איזה שהוא מיקרוקוסמוס של פן מסוים בשבר הנוכחי בחברה הישראלית. וגרוע מכך, ישבתי וצפיתי ב- 15 סרטוני הכרות המכונים "כרטיסי ביקור" של הדיירים, כולם ערוכים בעריכה מגמתית ועם יד מכוונת היורה שאלות מביכות כמו "אז מתי בכית בגלל אהבה?"- "אמממ בוכה בתוך עשר שניות". בחיי שאני אידיוטית, פופקורן הכנתי אבל לא דאגתי לטישיו.

 

מיד נגיע כמובן לאותה יד מכוונת, שכל תפקידה בסך הכל הוא לעזור לנו הצופים הבוהים על אוטומט במסך, למתג באותן מגירות מוכרות של סטיגמה את הטיפוסים הנכנסים אל הבית בזה אחר זה, וחלילה שלא נתאמץ ונחשוב בכוחות עצמנו ומחוץ לקופסה. כמובן שכשמדובר ב"אח הגדול", אנחנו הצקצקנים שיושבים עם פיג'מה בסלון אוהבים לכנות את בני האדם כ"טיפוסים- הזויים". אולי מכיוון שמה שנעשה בסרטוני הפרומו הללו הוא לקמץ, לגמד ולשטח את המימד האנושי ולדלות מכל "טיפוס" איזו שהיא שריטה, לסחוט דמעה כמו לימון מיובש שיושב יותר מידי שעות במקרר. ולשכוח, כן, כולנו חייבים לשכוח שאותה דמות מאופרת היא בסך הכל בנאדם עם משפחה, עם רגשות, עם חלומות. אתם יודעים. בן אדם "הזוי" בדיוק כמונו.

 

עומר קינן. צילום: רועי ברקוביץ'

 

אבל נחזור רגע ליד המכוונת, שלו יכולתי הייתי מעיפה לה סטירה על סקסיזם ופולניות. והנה דוגמא נהדרת לעריכה מגמתית "מכוונת" שאותי הצליחה לעצבן במיוחד, ובלטה בסרטונים המקדימים אצל שתי הבנות תמר שילה ועומר קינן. שילה- שחקנית, מחזאית, מפלורנטין, מתנחלת במקור, כותבת מחזה על ההתנתקות ומקווה שלא תפגוש שמאלנים בבית האח, יושבת על פניו על הצד התל אביבי ההיפסטרי שאנחנו לא רגילים להכיר, או אולי ליתר דיוק אינה שייכת ל"תל אביביות" שאנחנו אוהבים לעקוץ. ומנגד, קינן מושבניקית לשעבר וברמנית תל אביבית בהווה, זכתה לסרטון של גברים מזילי ריר בבר, היא כמובן נשאלה על "חבר?" ו"למה נפרדתם?" המטופש שאינו משרת דבר בסרטון (בדיוק כפי ששאלו את קסניה, וקוקו האמנית ש"זקוקה שמישהו ישבור לה את הלב"). ברור כשמש כי המשפטים ?התחלתי לשים לב שיש למראה החיצוני שלי השפעה על הטיפים?, ?אני רווקה תל אביב שכל היום מפרפרים סביבה גברים לא מעניינים ועכשיו אני רוצה אהבה?, הגיעו מכיוון שאותה "יד מכוונת" גרמה לכך שיאמרו. "את מבינה?" בוודאי אמרו לה בצוות ההפקה גם אם באופן עקיף, "את צריכה לשבת על נישה, וברמנית כוסית זו הנישה שלך גם אם את חכמה- אף אחד לא צריך לדעת את זה בכרטיס הביקור שלך. תתלבשי על איזה חתיך ותהיו פאואר קאפל (מישהו אמר דנית ואליאב?), את החכמה נשאיר למתנחלות ולפעילה החברתית אור ('הגעתי ממשפחה פטריאכלית שהזכרים לא היו מפנים שולחן').

 

אור עושה קובות פמיניסטיות והיא בת 35 וכאמור חובה לזרוק לעברה את השאלה: "מה, את עוד לא נשואה?". הו הגנום היהודי פולני הזה עוד יהרוג את כולנו, אני אומרת לעצמי בשקט ובולעת עוד כפית מהיוגורט ביו (כי אני רווקה וכבר בת 38 וחסר לי סידן). אחר כך פלורי "מרוקאית שעובדת במשרד עורכי דין" נכנסת עם שמלת כלה. אני מגחכת כמו כולכם, ומפסיקה ברגע שהיא זוכה להערה דוחה מארז: "אם היא רוצה למצוא חתן, ככה היא לא תמצא אותו". נכון, היא לא תמצא אותו בבית האח, אבל היי מייקל חמוד וגילי מצחיק.

 

תמר שילה. צילום: רועי ברקוביץ'

 

אחרי כמעט שלוש שעות מתישות בהן התאפקתי לא לזפזפ ולערוך רישומים מדויקים כעיתונאית חוקרת, פתאום נחתה עליי ההארה: הכוכבת האמיתית של העונה הזאת כלל וכלל לא נמצאת בתוך  הבית. היא נמצאת מחוצה לו, ושמה קורין גדעון. ברשתות החברתיות לעגו לתלתליה, לסטיילינג המבוגר שמזכיר את "גריז", ולעובדה שהיא "אסיסטנטית" של ארז טל. כמובן שבכל חור רצו תהיות בנוגע לכמה אפסים הבדל יש בין שכרם של השניים. גדעון היא אולי האנטי תזה לכל מה שציפינו ממנחה של ריאליטי נוצץ בסדר גודל של "האח הגדול", ואני אומרת זאת (נכון לפרק פתיחת העונה) בהערכה מרובה. על פניו נדמה כי ליהקו לצד טל בחורה אנונימית יחסית כדי שלא תגנוב יותר מידי פוקוס.אסי עזר הוא כוכב גדול מידי, ארז טל- שעייפות החומר ניכרת בו היה זקוק ל"סיגל שחמון" שתסובב לו את הגלגל מחדש. אלא שעל אף הצקצוקים ברשת, גדעון טובה הרבה יותר מזה. עוד בזמן שהחליפה את לירון וייצמן בחופשת הלידה בתכניתו של גיא פינס, התבלטה גדעון בשנינותה ובאינטליגנציה החריפה כיאה לכתבת לשעבר לענייני משפט. כבר אז הבחנתי שיש בה משהו אחר (הראשונה לזהות?). היא מייצגת, לפחות בעיני, משהו פחות פלסטי יותר אמיתי, חד, חריף. קורין גדעון רק בת 23 אך שדה תקשורתית שעתידה מובטח. והנה בפתיחת הפרק ארז טל בדמותו כמנחה הקשוח שילח את גדעון במעין זלזול (מכוון טלוויזיונית) כפי שעשה לאסי עזר בעונות הקודמות אל בית האח, ואני שוב נאנחתי. אך היא הפתיעה, בחיי שהפתיעה. בניגוד לציפיות שהיו בעניין הליהוק, גדעון היא לא בר רפאלי ב"אקס פקטור" וטוב שכך. היא שובבה, חריפה ומתולתלת (ואלוהים עדי שאני אקרע מי שיעז להחליק לה את התלתלים במהלך העונה). היא לא רזה מידי, ואין כל כוונה להפוך אותה לפצצה טלוויזיונית, לסמל מין או כתואמת טל מן בעונה הראשונה של גלגל המזל. אתם תראו, היא עוד תכניס את ארז לכיס הקטן.

 

קורין גדעון וארז טל. צילום: רועי ברקוביץ'

 

בשורה התחתונה אין חדש תחת השמש, "לא נראה עוד בכל תולדות האח" , אולי רק עיצוב מושלם שכזה. היום בבוקר אחרי הקפה, אחרי לילה ללא שינה, אחרי שעצרו להם את הזמן ואחרי שהשמלות הנוצצות יאופסנו ביחד עם תוספות השיער והסיכות בקופסה מיוחדת, הו, אז נראה את פרצופה האמיתי של הווילה, או אולי של החברה הישראלית.