בתחילת החודש התרחש אירוע היסטורי: אבבא, אחת מלהקות הפופ האהובות ביותר בכל הזמנים, התאחדה להופעה בהרכב מלא לראשונה מזה 34 שנים. כן, אבבא התאחדו וכנראה שלא שמעתם על זה. איך יכול להיות שאירוע כזה חמק מהרדאר הציבורי, מבלי לעורר קמצוץ מהעניין או ההתרגשות התואמים את גודלו?

עוד באון לייף:

בליל יום ראשון ה-5.6 הגיעו כל ארבעת החברים של הלהקה השוודית למסיבה פרטית בבית מלון בשטוקהולם, והופיעו יחדיו לראשונה מאז פירוקם ב-1982. בלי להקה מלווה, בלי הפקות מיוחדות, כמעט בלי הכנה מראש. הם ציינו 50 שנות חברות בין שני חברי הלהקה בני אנדרסון וביורן אלבאוס ושילבו סיפורים על החברות וציטוטים משיריהם. הערב נגמר בדמעות התרגשות של חברי אבבא ובהשתפכות של המעריצים על הלהקה שהיתה וככל הנראה לעולם לא תשוב - שכן המעריצים האדוקים יודעים כבר שנים, שאותו אירוע היסטורי הוא ככל הנראה הדבר הכי קרוב לאיחוד ממשי של הלהקה האגדית שהעולם ייראה. שמועה אורבנית אומרת שהם כבר ויתרו על סכום אסטרונומי של מיליארד דולר בעבור איחוד.

אבבא מתאחדים ב-2016

כך נראה הדבר הכי קרוב לאיחוד של אבבא, ב-5.6.16. צילום מסך Youtube

בשקט בשקט, כמעט בסוד

ובכל זאת, מעטים טרחו להזכיר או לדבר על אותו הערב. ובעצם, למה זה כל כך מתמיה? ובכן, בכל פעם שצצה שמועה על איחוד של הספייס גירלס, שהתקמבקו להופעה בהרכב מלא רק לפני שנים ספורות, מדורי המוזיקה מתמלאים בכתבות וההתרגשות שוצפת את הרשתות. כך גם עם דסטניז צ'יילד, גאנז אנד רוזס ואפילו היי פייב. תאמינו או לא, השבוע אפילו אטרף הודיעו על איחוד שזכה ליותר התייחסות מזה של אבבא. לא מוזר?

באופן טבעי, פרק הזמן בו הלהקה לא היתה פעילה הוא פקטור קריטי באירועים האלה. "הלהקה שלא הופיעה יחד __ שנים" הוא משפט שתמיד יככב בכתבות מהסוג הזה ויגביר את חשיבות המעמד. במקרה של אבבא מדובר בנתון מדהים של יותר משלושה עשורים בלי שום הופעה לשם מילוי הכיסים של חברי הלהקה.

כמובן שהבאזז סביב איחודים כמו הנ"ל מתודלק היטב בידי מערכות יחסי הציבור, שרוצות לנצל את האירועים ה"נדירים" הללו כדי לסחוט מהקהל כמה שיותר כסף במכה, וליצור הד מחודש סביב הלהקה. אבל הפעם, נראה שלא נעשה המאמץ הקלוש ביותר כדי להפוך את אותה הופעה ראשונה מזה 34 שנה לאירוע תקשורתי, והידיעות שכן התייחסו לאירוע עלו כמעט במקרה, בדיעבד. מה שהופך את התשובה לתהייה שלנו לדי ברורה: חברי אבבא פשוט לא רצו שנדע שהם מתאחדים.

אז מה בעצם גורם לאחת מלהקות הפופ הכי אהובות ורווחיות אי פעם להתרחק מאור הזרקורים כמו ערפדים מהשמש? נראה שזה נעוץ בסיפורה של כוכבת הלהקה, שעם התרחקותה מהבמות הפכה לדמות כמעט מיתית – אנייטה פלטסקוג.

אנייטה פלטסקוג בשיא ההצלחה של אבבא

אפופת מיסתורין. פלטסקוג בקליפ של "Dancing Queen"

מי רצח את אנייטה פלטסקוג?

אבבא התפרקו בשיא הצלחתם, בלי הודעה רשמית ובעיצומה של עבודה על אלבום אחרון שמעולם לא הושלמה. הסיבה העיקרית לכך היא גירושיהם המקבילים של שני הזוגות שהרכיבו את הלהקה – אנייטה פלטסקוג וביורן אולבאוס ב-1980, אנני פריד לינגסטד ובני אנדרסון שנה אחרי כן. מיטיבי הלכת ייזכרו כעת בסיפור כמעט זהה – הסיפור של פליטווד מאק, שדווקא הצליחו להתגבר על גירושים כפולים בלהקה ולתעל אותם באופן מופלא ליצירת אלבום המופת "Rumors", ולהצלחה כה רחבה שהשיגה להם תהילת עולם כאחת הלהקות הכי אהובות אי פעם. אגב, גם הם התאחדו בשנים האחרונות לסיבוב הופעות רב תהודה, מהרווחיים ביותר שנראו.

אך במקרה של אבבא, הגירושים קרעו את הלהקה מבפנים. הם פגעו בארבעה כל כך אנושות, שנראה שחזרתם לבמות לא מתאפשרת עד הלום ולו רק בגינם. אלא שהחוקרים לעומק יידעו לשים את האצבע על סיבה נוספת. שמה אנייטה פלטסקוג, זמרת שב-2016 הינה ההפך הגמור מכוכבת הפופ שהיתה לפני 30 שנה, ולגמרי מבחירה.

פליטווד מאק

הצליחו איפה שאבבא נכשלו. פליטווד מאק מאוחדים ב-2009, צילום: ויקיפדיה

פלטסקוג נולדה ב-1950 בשוודיה. היא למדה לנגן על פסנתר ושרה במקהלת הכנסייה, ואת השיר הראשון שלה כתבה עוד בגיל 6. בגיל 15 היא כבר עזבה את בית הספר כדי להתמקד בקריירה המוזיקלית. ניכר שמגיל צעיר מאוד כבר היתה לה כוונה ברורה להיות זמרת מצליחה, ומהר מאוד היא גם השיגה אותה – ב-1968 היא הוציאה את אלבום הבכורה שלה שהגיע לראש המצעדים בשוודיה. בעיצומה של הצלחתה העצמאית כזמרת היא פגשה לראשונה את ביורן אלבאוס. תוך שנתיים הם כבר היו נשואים ועמוק בעבודה המשותפת על אבבא.

בתקופת פעילותה, אבבא הוציאה שמונה אלבומים ועשרות שירים הפכו ללהיטים ברחבי העולם. זה התחיל עם הזכייה באירוויזיון ב-1974 עם "Waterloo", והמשיך בהצלחה מסחררת עם שירים כמו "Mamma Mia", "Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)", "Dancing Queen", "The Winner Takes it All", "Voulez-Vous" ועוד ועוד. קשה להאמין שאת כל זה הם עשו תוך קצת יותר מ-10 שנים. אנייטה הגשימה את חלום הילדות שלה כבר בגיל 24, לצד בעלה וחבריה הקרובים ומעל ומעבר לכל הציפיות. במקביל היא גם הפכה לאמא ללינדה ולפיטר-כריסטיאן, שני ילדיה מביורן.

אלא שעשר שנות החסד של אבבא גבו מחיר כבד מחבריה, או לפחות מחלקם. כשאלבאוס ופלטסקוג הודיעו על גירושיהם ב-1979, הם התעקשו שנפרדו בידידות, אולם תוך כמה ימים ביורן נצפה כבר עם חברה חדשה (מה הביג דיל? תשאלו את קלווין האריס על טיילור סוויפט). בשנים שחלפו, אנייטה הודתה שהפרידה בלבלה אותה ושהיא פנתה לייעוץ, ושלוש השנים הבאות כ"אבבא" היו קשות מנשוא.

"היתה לי מנת יתר של תהילה. אני רוצה שיניחו לי לנפשי"

באותן שנים בין הגירושין לפירוק, פלטסקוג הוצפה בתחושות מורכבות. כאמא חד הורית היא נאלצה לבלות זמן הרחק מילדיה, והודתה שחשה לא מעט אשמה. התהילה התנגשה עם הערכים המסורתיים והפרטיים שלה, ועוררה חרדות שלא צפו קודם לכן. אחת מהן היתה פוביה מנסיעות, שנוצרה בעקבות טראומה מטיסה בעת סערה עם הלהקה. מהר מאוד כל צורת נסיעה הפכה למייסרת עבורה.

זוהי אחת הסיבות להתבצרותה הקיצונית של הזמרת: כיום, בגיל 66, פלטסקוג גרה בחווה ענקית ומבודדת על אי בשם אקרו שקרוב לשטוקהולם. היא רווקה, מתגוררת עם שני כלבים ונמנעת מקרבת בני אדם – למעט בתה לינדה בת ה-43 שמתגוררת בסמוך יחד עם שותפה ושלושת ילדיה. "הכלבים נותנים לבני האדם כל כך הרבה אהבה וחברה", היא אמרה בראיון על שותפיה לחיים. "הם לגמרי כנים ואת יכולה פשוט להיות עצמך בחברתם. הם יודעים אם את עצובה או חולה, לפעמים רק באמצעות מבט, והם תמיד ינחמו אותך".

אנייטה פלטסקוג בת 66

כך היא נראית בימינו, בהופעה פומבית נדירה. צילום: Reuters

אולם נראה שיותר מכל, אלה המעריצים שמפחידים אותה. בסמוך לפירוק הלהקה הזמרת סיפרה כי חיה בתחושה שצרחות ההערצה נבעו משנאה ולא מהערכה, וסבלה מחלומות בהקיץ בהם המעריצים התנפלו עליה וכילו אותה. ב-2006, אחרי שהוציאה את אלבום קאמבק מצליח, פלטסקוג ניסתה לחזור לתודעה והגיעה לפרימיירה השוודית של המחזמר המבוסס על שירי אבבא "מאמא מיה", אך כשמעריץ ניסה להצטלם איתה היא הניפה את ידיה כלפיו באימה.

אפשר היה לצפות שאחרי כל כך הרבה שנים, שאת מרביתן בילתה הרחק מהעין הציבורית, פלטסקוג תמצא דרך להתמודד עם הפחדים הללו. אלא שגם בשנים האחרונות ניכר שחרדת הקהל שלה לא פחתה, אולי משום שהזמרת מעולם לא ממש התמודדה איתה, אלא פשוט ברחה ממנה לעולם משלה. "אני לא מעוניינת להופיע במגזינים, בטלוויזיה או בעיתונות בכלל", היא אמרה בראיון ב-2013. "הרבה אנשים חושבים שזו גישה, שאני רוצה ליצור מיסתורין סביבי. אבל אני באמת ובתמים לא רוצה את זה. היתה לי מנת יתר. אני רוצה שיניחו לי לנפשי".

ובכל זאת, הקריירה המוזיקלית שלה לא נעצרה. בשנות ה-80 פלטסקוג הוציאה כמה וכמה אלבומי סולו, תחילה באנגלית ובהמשך גם בשוודית. ב-2004, אחרי הפסקה של כ-15 שנים והיעלמות מהעין הציבורית, היא זכתה להצלחה עם אלבום קאברים שכלל את השיר המוכר "If I Thought You'd Ever Change Your Mind". אלבומה האחרון יצא ב-2013, ולפי דיווחים אין לה כוונות כרגע לשוב ולשיר.

מערכות היחסים הרומנטיות שניהלה אחרי הנישואין עם ביורן הן פרק בפני עצמן. למרות הניתוק מהאנושות היו לה לא מעט מאהבים נוספים אחרי אלבאוס, רבים מהם על בסיס לא לגמרי אתי: היא יצאה עם הפסיכיאטר שלה, עם בלש שחקר איומי חטיפה על ילדיה, ועם מעריץ אובססיבי שעקב אחריה במשך שנתיים שלמות והטריד אותה בביתה – איתו החלה לצאת רק אחרי שהגישה נגדו תלונה במשטרה. "תשומת הלב שהוא העניק לי היתה אינטנסיבית מאוד", היא סיפרה על הסטוקר. "בשלב מסוים הרגשתי שאני לא יכולה להתנגד אליו יותר, רציתי להכיר אותו", אולם כעבור שנתיים הם נפרדו, הוא גורש משוודיה בהיותו הולנדי ואחרי כמה שנים נעצר בסמוך לביתה. זמן קצר לפני אותה מערכת יחסים מפוקפקת אמה התאבדה בקפיצה מהקומה השישית, מבלי שאנייטה עצמה תודה בכך שמדובר בהתאבדות ולא בתאונה, ובשנה שאחריה אביה מת. הסטוקר שלה הגיח לחייה בשעה בה לא יכלה להתמודד לבדה עם המשבר.

אנייטה פלטסקוג

פלטסקוג באחד מרגעיה האחרונים של אבבא - בקליפ של "The Winner Takes it All"

כל אלו הן רק עוד דוגמאות לאופן בו נדמה שפלטסקוג בוחרת להתמודד (או לא) עם הטראומה שנוצרה אצלה ביום בו אבבא החלה לגסוס, וחלום נעוריה שהוגשם במנות יתר, כדבריה, נזנח אי שם מאחור. נדמה שפלטסקוג מנסה לחיות את חייה כאילו אבבא והצלחתה ההיסטרית מעולם לא התקיימה. וזה עובד לה, מעבר לעובדה שעד היום היא מתקיימת על הכספים שהרוויחה בזכות הלהקה, ולא צריכה לעבוד יום בחייה – מה שהופך את הניתוק שלה מהאנושות ומהעולם שמחוץ לחוותה למושלם.

כל עוד אנייטה פלטסקוג בוחרת להמשיך ולברוח מהמציאות, ומהתהילה שעדיין מחכה לה, ברור לכולם שאיחוד אמיתי של אבבא לא יתאפשר.  גם זה שכבר התרחש נדמה כחלום שהיה או לא היה בבועה שלה, בלי שום קשר למציאות או למעריצים שעד היום מחכים למלכה המרקדת שתשוב לרקוד עימם על הרחבה. מה, חשבתם שהיא אי פעם תשנה את דעתה?