לקום בשש בבוקר, לחתל, להכין סנדוויצ'ים, לארגן את הילדים לגן, לחשוב על כל פרט ופרט בחייהם של ארבעה ילדים שהבאתי לעולם – ובנוסף להיות חברה בלהקה מצליחה, ללמד תלמידים מוזיקה, להופיע בארץ ובעולם ועוד אינספור מטלות על הדרך. נשמע מתיש? בהחלט, אבל גם מספק מאוד.

 

עוד באון לייף: 

 

על אף היותי אם לארבעה, אני לא מצליחה לדמיין את חיי סובבים אך ורק סביב הנושא הזה של גידול ילדים. לאורך כל הדרך אני תמיד חושבת 'רגע, מה איתי ועם רצונותיי? ההתפתחות האישית? בשביל מה השקעתי שנים בלימודים והעצמה אישית?'. כיום אני יכולה להעיד בבטחון - זה הכל עניין של סדרי עדיפויות.

 

כאשר בני הבכור נועם שואל אותי "אמא, את מתכוננת להופעה?", בעודו מסתכל עליי מתארגנת, הוא אומר לי במילים אחרות "כיף לך שאת עוסקת במה שאת אוהבת", ובפניו הצעירות מופיע מבט של גאווה. זאת הדוגמה שלי עבורם.

 

בשמונה השנים האחרונות הבאתי ארבעה ילדים לעולם: נועם בן השמונה, יובל בת השש ותאומים בני שנה וארבעה חודשים. אירועי ההריונות והלידות תמיד היו במקביל לעשייה ועבודה מרובה. שעתיים אחרי הלידה של יובל הודיעו לי שעברתי פלייליסט בגלגלצ עם השיר "ניגון". שמעתי את השיר מתנגן בבית החולים וישר רציתי לצאת החוצה בדילוגים ולצעוק "ילדתי בת ושיר!".

 

 

לפני כשלוש שנים הצטרפתי ללהקה מדהימה ששינתה את חיי מקצה לקצה, להקת

Yes ma'am! הכוללת שש נשים מדהימות, כל אחת מרקע שונה וכולן נשים חזקות, מוכשרות, שיודעות מה הן רוצות ושמות את רצונותיהן במרכז. להיות חלק גם ממשפחה כזאת נותן תשוקה להמשך עשייה והגשמת החלום.

 

"אז איך את מסתדרת, מי שומר לך על הילדים?" שואלים אותי ברוב ההופעות, ואני עונה - נשים שאפתניות שמעוניינות להגשים את עצמן זקוקות יותר מכל לתמיכה, ולמזלי הגדול, בורכתי בתמיכה כזו, הן מבעלי והן מהמשפחות שלנו.

 

אני נזכרת בשיחה שבה רינה הבסיסטית ומנהלת ההרכב התקשרה לבקש ממני להצטרף ללהקה: ברקע בכי של שני ילדיי, ארוחת ערב, צעצועים מכל עבר ורעש של מים זורמים – אבל רינה, שטרם ילדה, אינה מכירה את הסיטואציה. "היי מיטל, אני מקימה להקת בנות, מעוניינת להצטרף?". לא היססתי לענות, "נשמע מעניין, ברור שכן!".

 

זכיתי לראות את הרעיון קורם עור וגידים, החל מחזון ופגישות בחדרי חדרים על קונספט ללהקה, לבוש, מיתוג, בחירת שירים ומקומות להופיע בהם, ועד השלב שבו החלום פשוט התממש. בהרכב חברות נעה סגל על התופים, קרן קורקוס שרה ומנגנת על גיטרה, רוני מרקביץ' על גיטרה חשמלית, דנה אילון המנגנת על קלידים, רינה שוגל על הבס, ואני מיטל הוכמן שרה, כולן כמובן עושות גם קולות רקע. כיום הלהקה עובדת ללא הפסקה בפסטיבלים, אירועי בוטיק, אירועי עיריות והפקות שונות ומגוונות.

 

יס מאם

עם בנות להקת Yes Ma'am! על הבמה. צילום: רוני הלר

 

ההופעה הראשונה שלי בהרכב חקוקה היטב בזכרוני. המופע התקיים בבית מלון בטבריה מול פסיכולגים שהרשו לעצמם להשיל שכבות, להשתטות, לשמוח וליהנות. חששנו מההופעה הזו מאוד, בכל זאת הופעה ראשונה שלנו יחד, אך החוויה הייתה נעימה וקסומה, וברגעי קסם הצלחנו לרגש אותם ולהוציא מהם אושר צרוף.

 

באותו רגע ידעתי שעשיתי את ההימור הנכון, עם כל הקשיים שליוו את החזרות. לא פשוט להשאיר ילדים בבית ולנסוע כל הדרך מחצור באשדוד לחדרי חזרות אפלוליים ומפוקפקים בדרום ת"א. אבל ברגע שראיתי את האושר העצום בעיני הקהל, היה לי ברור שמוזיקה היא הייעוד שלי בחיים, ומזלי הגדול שלא הייתי צריכה לוותר עליו.

 

לפני כשנה וארבעה חודשים השתתפנו בפסטיבל "סוף הקיץ" בתיאטרון ירושלים. הייתי אז לקראת סופו של ההיריון השלישי, כשבבטני משתוללים זוג תאומים משועממים. באיזשהו שלב הסתכלתי למטה אל רגליי וראיתי שהן התמלאו בבצקות של חודש תשיעי, והבנתי שכנראה הגיע הרגע לגשת לבית החולים. כל אותו שבוע לפני ההופעה חששתי שאלד ולא אוכל להופיע. התאומים כנראה הרגישו את הלחץ, והבינו שהם צריכים לחכות עוד טיפה. בכל פעם שהתקשרתי למישהי מחברות הלהקה, הן היו עונות בפאניקה "את יולדת?!". אבל שרדתי את ההופעה, ויום למחרת שובביי המשועממים, מאור וגל, יצאו החוצה לנשום קצת אוויר. עם כל המוזיקה שהם שמעו דרך דפנות הרחם, אני בטוחה שהם ייצאו מוזיקליים להפליא.

 

מיטל הוכמן

הרגעים בהם האמהות והאמנות נפגשות הם לפעמים בלתי נשכחים. מיטל הוכמן, צילום: אביעד פוקס

 

השילוב בין אמהות וקריירה נוגע בכל אישה שרוצה להגשים את עצמה. לעיתים קרובות הוא מתנגש בנקודות רגישות כמו זמינות, יכולת ומצפון. כדי להיות אישה פעילה ומצליחה בעלת קריירה אומנותית מטלטלת, אמא לארבעה, אשת איש וכמובן לפני הכל אישה כשלעצמה, את צריכה להיות בכושר טוב, לדעת לרוץ מהר, להתרוצץ ממקום למקום ועדיין לא לקבל זעזועים ולעקם קרסול - הרי מותר רק "לשבור רגל" (לפחות ככה אומרים). אבל גם ברגע בו הפכנו לאמהות אין לנו סיבה להפסיק לחלום. אמא שמקדישה זמן לדברים שהיא אוהבת היא אמא מאושרת, וכך גם ילדיה. 

 

Yes Ma'am הן שישייה נשית שמבצעת מהלהיטים הגדולים של הבלוז והרוק של שנות ה-50 וה60, בהצדעה לנשים החזקות של פעם כפי שגם הן מציירות את עצמן כיום.

מיטל הוכמן, סולנית הלהקה, תשתתף בפסטיבל הבלוז ה-4 של תל אביב שמתקיים בסוף השבוע (11-14/1) ותופיע עם להקתה במוצ"ש, 14/1 בתיאטרון תמונע בתל אביב.