ההודעה על בואו של אדי איזרד לישראל אולי נראית הגיונית אחרי בואם של ענקי קומדיה כמו ג'רי סיינפלד ולואי סי.קיי אל ארץ הקודש, אבל אפילו את חובביו המושבעים, יש להודות, הדבר תפס די בהפתעה. איזרד, קומיקאי מצליח שחצה את הקווים והפך גם לכוכב הוליוודי מוכר (החל משוברי קופות דוגמת "אושן 12", דרך דרמות תקופתיות וכלה בפרויקטים כמו סדרת הטלוויזיה "הנובוריצ'ים" לצד מיני דרייבר) הוא שם מוכר בעולם הקומדיה והמשחק. אך בניגוד לסיינפלד וסי.קיי, בלי ספק הרבה פחות מוכר לישראלי הממוצע, ובעיקר - עשוי לזעזע מעט את קהל וועדי העובדים השמרני, בהנחה שאלה יגיעו בטעות לאולם ללא הכנה, עם נטייתו המלבבת לעלות לבמות מאופר ולבוש בשמלות ערב נוצצות.

 

כן, הכוכב הבריטי שידוע במונולוגים הקומיים השנונים, המפתיעים והקורעים מצחוק שלו, זה שעתיד למלא את אולם "היכל שלמה" בחמישי הקרוב, הוא גבר סטרייט גאה – אך כזה שאוהב ללבוש בגדי נשים לפחות באותה המידה שהוא אוהב נשים, שלא לומר לדבר על השילוב הזה בפני קהל. איזרד הרואה עצמו כטרנסג'נדר, מתהדר על גבי המסך והבמות גם בפנים הגבריים יותר של אישיותו, וגם באלו הנוצצים, קאמפיים ונשיים להפליא, וכך פורץ דרך גם עבור טרנסים סטרייטים, באומץ הייחודי והקול השנון והמצחיק באמת, שפיתח עם השנים.

 

לבוש להרוג מצחוק

אדוארד ג'ון איזרד נולד בפברואר 1962 כבן זקונים, במושבת עדן הבריטית אשר בתימן, שנה לפני נטישת הקולוניה ההיסטורית. בן לדורותי אלה, מיילדת ואחות, ולהרולד ג'ון, רואה חשבון שעבד במושבה המרוחקת עבור חברת הנפט הבריטית. שנותיו הראשונות עברו עליו דווקא באירלנד, ובגיל שש כבר איבד את אימו למחלת הסרטן ואת השנים הבאות העביר בנדודים בין פנימיות ברחבי הממלכה. כבר בגיל ארבע, מעיד איזרד, ידע כי הוא טרנסג'נדר.

 

אדי איזרד

 

בהמשך בגרותו החל להשתעשע בקומדיה כשהחל את ימיו באוניברסיטת שפילד, וכשפרש מלימודי החשבונאות, החל להתפרנס כאמן רחוב, בין היתר ברחובות קובנט גארדן הלונדוני, ובהמשך רחובות אמריקה הגדולה. לאחר שמיצב את עצמו במהלך שנות השמונים כקומיקאי ואמן, החל להופיע במועדונים של ממש בלונדון ופסטיבל הפרינג' של אדינבורו, ובתחילת הניינטיז החל לזכות בהכרת הקהל והמדיה.

 

"כשיצאתי לראשונה מהארון", סיפר בשיחה אחרת עם ואניטי פייר, "דיברתי על להיות טרנווסטיט, והמבקרים אמרו, 'האם זו בדיחה?'...אז חשבתי, בסדר, כדאי שאני אעוף על זה. אם אתה בחור ואתה לובש שמלה, באמת עדיף שתלך על זה עד הסוף, אחרת מה לעזאזל אתה עושה? הייתי צריך הרבה עבודה והרבה עזרה בתחום הזה, והיא הגיעה מאנשים אחרים".

 

החבר החסר של מונטי פייתון

בין השפעותיו העיקריות קבוצת מונטי פייתון המיתולוגית, וחבר הקבוצה ג'ון קליז אף התייחס אליו פעם כאל "הפייתון האבוד". הוא נודע במהלך השנים כמי שיכול להגיש את המופע שלו גם בשפות נוספות כצרפתית, רוסית, גרמנית - וכיאה למי שגדל בתימן, גם ערבית, למרות שהוא לא באמת דובר באופן מלא אף אחת מהשפות הללו.

 

איזרד הוא כותב שופע, מקורי ושנון במיוחד, השואב השראה בעיקר מעולמו הפנימי ושפתו העשירה. הוא מעיד כי "שום דבר מהחומר שלי לא כתוב ואני לא עושה חזרות על כלום. אני פשוט חושב על רעיון, אני ממשיך ממה שלא אמרתי בפעם האחרונה ופשוט מאלתר כמה שאני יכול בכל מופע".

 

אדי איזרד

 

פריצתו הגדולה של איזרד הגיעה כשזכה בפרס האמי על מופע הפריצה שלו לתודעה האמריקאית והעולמית, "לבוש להרוג", ששודר ברשת HBO הנחשבת והפופולרית בשנת 2000. מאז הוא צובר עוד ועוד אוהדים ברחבי העולם, בזכות המונולוגים החדים והמבריקים שהפך להיות מוכר כל כך בזכותם. ב-2010 ראה אור סרט תיעודי על חייו, " Believe: The Eddie Izzard Story ", בו נחשפת בין היתר מערכת היחסים האוהבת שלו עם אביו.

 

עקבים ואיפור כהכנה לעולם האמיתי

לפני כשנה, כשנרתם איזרד למען עמותת הצדקה הבריטית "Sport Relief" בקמפיין ייחודי בדרום אפריקה, במהלכו רץ 27 מרתונים במהלך 27 ימים לציון מניין השנים בהן היה גיבור האומה נלסון מנדלה שבוי, סיפר כי היציאה מהארון כטרנסג'נדר סייעה לו להתמודד עם כל מה שהחיים עשויים להציב בפניו, כולל סדרת המרתונים המאתגרת במיוחד. "יצאתי מהארון כטרנסג'נדר לפני שלושים שנה, וזה היה מורכב", כתב בטור מיוחד שפורסם בגארדיאן, "זה יישמע מוזר, אבל מאז אותה נקודה, הייתי מסוגל לעמוד בדברים קשים למדי. לצאת מהדלת עם עקבים ואיפור היה כל כך קשה שהייתי צריך להכין את המוח, להיות מסוגל לזה. אבל זה הכין אותי לכל יתר הדברים המסובכים שאי פעם עשיתי בחיי".

 

בראיון ל-BBC סביב אותו אירוע, סיפר: "חשבתי שזה נכון להיות כן לגבי זה. לספר למשפחה, חברים ואז לעולם, ואז הקריירה שלי המריאה. אני מציג את עצמי כגברי במידה וכנשי במידה. אני מציג את שניהם אבל אני בעניין של נשים. אני לא יודע למה, אלו הקלפים הגנטיים שקיבלתי. והרבה אנשים אמרו לי דברים מאוד נבזיים, תקפו אותי ברחובות, אבל שילכו לעזאזל. כי זה אמיתי, זה תמיד היה כאן, אז בוא ניתן לאמת לצאת לאור, במקום לרוץ ולהתחבא", סיכם. את המרתונים, אגב, השלים איזרד בהצלחה, לאחר יום הפסקה שלקח לפני שני המרוצים האחרונים. כי כנראה שאחרי ששרדת את רחובות קמדן בלילה, על עקבים, בשיא הנש, באמת שהכל קטן עליך.