את אשטון קוצ'ר פגשתי לראשונה בשנת 2010 כשהגיע כאורח הכבוד לכנס אקספו ואני נשלחתי למשימה עיתונאית חשובה: לסקר את החזון העסקי שלו (כשכמובן המטרה העיקרית שלי היתה להשיג סלפי איתו). אחרי האכזבה שחוויתי בגיל 21 כשבזוקה ג'ו התגלה כעוד דוש סדרתי ששבר את ליבי, הבטיח שייקח אותי לירח ובסוף השאיר אותי על קרקע מוצקה רחוק משביל החלב, זה היה התיקון שלי. סוף סוף הצלחתי לגעת בכוכבים.

 

אשטון קוצ'ר נלחם למען ההורים

"אף פעם לא ראיתי עמדת החתלה בשירותי גברים" - קוצ'ר נלחם למען כל מי שמאמין בשיוויון בין גברים לנשים, ובעיקר בין אמא לאבא

אשטון קוצ'ר

לכתבה המלאה

קוצ'ר, על כל 188 הס"מ המסוקסים שלו, לא הגיע לכנס בכובע החתיך ההורס שליהג על עוד תפקיד טיפשי שעשה בקולנוע ודרש ממנו לחשוף את נפלאות גופו השרירי. הוא הגיע לשם כיזם, משקיע וביזנס מן חריף ודעתן, כזה שרוצה שתאהבו אותו ובעיקר תכבדו אותו בזכות כמה המוח שלו גדול, ולא כמה החיוך שלו ממיס. ואני מודה, היה קשה. למרות שמהפה שלו יצאו הרבה מאד מילים רציניות של אנשים שלרוב מסתובבים חנוטים בחליפות, ולא היה ספק שמדובר בגבר שיש לו יותר מגולה וחצי בקלבסה, כשהוא דיבר, כל מה שאני חשבתי עליו (וסביר להניח ש-90% מהאנשים שישבו באולם המלא), הייתה דמותו של מייקל קלסו החתיך אך הטמבל אותו קוצ'ר גילם ב"מופע שנות השבעים".

 

אשטון קוצ'ר מייקל קלסו

קוצ'ר כמייקל קלסו. חתיך מדי? צילום מסך מ"מופע שנות ה-70"

 

ממייקל קלסו ועד סטיב ג'ובס

קוצ'ר (39) נולד להורים מהמעמד הבינוני באייווה, ולמרות שהיה ברור מילדות שמדובר בבחור עם ראש על הכתפיים, הוא מצא את עצמו עובד בשלל עבודות בלתי זוהרות – בין היתר כשרת, עובד במפעל ופועל בניין. הוא אף הספיק להסתבך בפלילים כשפרץ עם בן דודו לתיכון בו למד במטרה לגנוב כסף, נתפס, ולכלך לעצמו את הביוגרפיה עם מאסר על תנאי לשלוש שנים ו-180 שעות של עבודות שירות.

 

כשהבין שסלפי עם הסוהרים על תקן היפות שלי זה קצת פחות הנישה שלו, קוצ'ר עשה שימוש במתנה שאלוהים נתן לו – החבילה המכובדת של הגנים המוצלחים שלו. אחרי שכבר התקבל ללימודי הנדסה ביוכימית באוניברסיטת אייווה, קוצ'ר התגלה על ידי סקאוטרית של סוכנות דוגמנות, ושרירי המוח עברו למצב של הולד בזמן ששרירי הבטן גויסו לשירות פעיל.  

 

אשטון קוצ'ר ודמי מור

והיתה גם פאזת כ"בוי טוי" של דמי מור. צילום: Shutterstock

 

כשמאס בלהיות יפה ולשתוק, החליט לוותר על השתיקה וניסה לפרוץ גם כשחקן. את הקליים טו פיים שלו ומה שלמעשה היה הרגע המכונן בחייו, קיבל ב-1998 כשלוהק לתפקיד מייקל קלסו בסדרה המצליחה "מופע שנות ה-70". הסדרה הזו לא רק סידרה לו את חשבון הבנק והקריירה, היא גם הוכיחה שיש דבר כזה גורל. על אותו סט הוא פגש את מילה קוניס, שבסדרה כיכבה כג'קי החברה הצמודה או האקסית המיתולוגית של קלסו, ומי שכמעט שני עשורים אחרי תהפוך להיות מיסיס קוצ'ר מספר 2 (אחרי דמי מור ממנה התגרש ב -20111). אבל לפלז'ר הזה נגיע בהמשך, אחרי שנסיים עם הביזנס.

 

עברו השנים, "מופע שנות השבעים" סיימה את דרכה, וקוצ'ר כיכב בעוד מגוון תפקידים שהמשיכו להציג אותו כטמבל חביב וחתיך אימים: הוא יצר, הפיק והנחה עבור MTV את תוכנית המתיחות המצליחה Punk'd, כיכב בסרטים מטופשים כמו "אחי איפה האוטו שלי" ו"ירח דבש מטורף", ולבסוף גם ירש את מקומו של צ'ארלי שין ב"שני גברים וחצי" כמולטי-מיליונר התמים להפליא וולדן שמידט.

 

 

כבר ב"שני גברים וחצי" היה ניכר שלקוצ'ר נמאס להשתעשע בתפקידים המטופשים ושהוא רוצה קצת יותר עומק. ממש כמו בחייו, הוא שיחק על התפקיד המתעתע של גאון כלכלי שנראה יותר מדי טוב מכדי שיאמינו שיש לו משהו בקופסא. קשה להאמין שמישהו זכה ככה בכל קופת הגנים. ב-2013 הוא כבר נכנס לתפקיד כסטיב ג'ובס בסרט האוטוביוגרפי על מקים אפל הגאון, וחתם סופית את הגולל, לפחות קולנועית, על התדמית המטומטמת שדבקה בו שנים.

 

"מניחים שאתה לא יודע על מה אתה מדבר, ואז פתאום - אתה כן"

על אף הניסיונות המוצלחים יותר ופחות בטלוויזיה ובקולנוע, קוצ'ר הבין שעם כמה שהוא יפה וחטוב, שרירי הבטן יהפכו לבסוף לכרס בירה, ואז כל מה שיהיה לו ליפול עליו הם שרירי העכוז שלו שהיו פעם חצופים ומתוחים. או אז הוא החליט להראות לעולם שהוא הרבה יותר מסתם פרצוף יפה - הוא פרצוף יפה עם מוח עסקי מבריק. כך נולד לו מודל 2.0 של אשטון קוצ'ר: קוצ'ר מלך הסטארט אפים.  

 

למרות חזון עסקי מבריק ויכולת לזהות מקילומטרים מיזמים וחברות עם פוטנציאל עוד בשלבים בהם היו רק זרעים קטנים של אנשים עם חלומות גדולים על אקזיט, בתור התחלה קוצ'ר עדיין נתפס מקסימום כפרצוף יפה לתפוס עליו טרמפ כדי לייצר באזז. "יש משהו הרפתקני בזה שאנשים מזלזלים באינטלקט שלך", אמר בעבר בראיון. "מניחים שאתה לא יודע על מה אתה מדבר, ואז פתאום, אתה כן. פתאום אתה שולף להם אינפורמציה שהם לא היו מצפים שתהיה לך".

 

למרות הנשמות הטובות שגיחכו וזלזלו, קוצ'ר התניע לעצמו לבד את המנוע וידע בדיוק לאן לכוון את הווייז העסקי שלו. כבר לפני יותר מעשור, קוצ'ר השקיע באפליקציות כמו פורסקוור וסקייפ וגזר עליהן קופונים של עשרות מיליוני דולרים. בסקייפ, לדוגמא, השקיע  לפי ההערכות קצת יותר מ-2 מיליון דולר, וב-2009 מכר את מניותיו למיקרוסופט תמורת 8 מיליון דולר. ב-2010 הוא הקים את קרן ההון סיכון A Grade יחד עם גיא עוזרי, מנהלה האישי שלמדונה, והמיליארדר רון בורקל, ואת האחות הקטנה והמוצלחת לא פחות Sound Ventures. מאז, קוצ'ר הספיק להגדיל את תיק ההשקעות שלו דרך הקרן באפליקציות רבות ומצליחות אחרות דוגמת ספוטיפיי, AirBnB, שאזם ואובר, והפך לגורו של ממש בעולם הסטארט אפים.

 

אשטון קוצ'ר כסטיב ג'ובס

קוצ'ר 2.0: מלך הסטארטאפים (בנעליו של סטיב ג'ובס). מתוך האינסטגרם של קוצ'ר

 

המוטו שמנחה את קוצ'ר בהשקעותיו פשוט משחשבתם. "אני מחפש חברות שפותרות בעיות בדרכים אינטליגנטיות, נטולות חיכוכים ובעיות", סיפר בראיון לניו יורק טיימס ב-2011. "אם נצליח לייצר יעילות בחיים היומיומיים שלנו, אולי נוכל לזרז את הדרך שלנו אל האושר. החברות שבסופו של דבר מגיעות להצלחה, הן אלו שרודפות אחרי האושר. אם אתה מוצא דרך לעזור לאנשים למצוא אהבה, בריאות או חברות, הדולר יבוא בעקבותיך".

 

ושלא תחשבו שמדובר פשוט במזל או בעובדה שאנשים פותחים את הארנקים שלהם רק כי מדובר באשטון קוצ'ר. אבא'לה יודע מה הוא עושה. מלבד היותו חובב טכנולוגיות וגאדג'טים מושבע, קוצ'ר גם שוחה היטב בחומר של עולם העסקים. לראייה, ב-2013 קוצ'ר נשכר על ידי חברת לנובו כמנהל מוצר ועזר לחברה לפתח את סדרת הטאבלטים Yoga Tablet, כשבמסגרת תפקידו היה נוכח בכל שלבי הפיתוח, ולא שימש על תקן פרזנטור.

 

חמלה הוא השורש האתי של אמריקה

מובן שעצם היותו סוג של אליל רשת, עם מיליוני עוקבים ברשתות החברתיות השונות (הוא היה הראשון שחצה את קו מיליון העוקבים בטוויטר), רק מוסיפה לכוח העצום של קוצ'ר. אבל, בניגוד לאושיות רשת רבות, הוא יודע בדיוק איך למנף את הווירטואלי לריאלי. מלבד הציוצים האישיים שלו בחשבונות הפרטיים, ב-2013 קוצ'ר ייסד את האתר המצליח APlus, המבוסס בעיקר על תוכן גולשים ומגדיר את עצמו כאתר מדיה דיגיטלי הבא לקדם את מה שהם מכנים "עיתונות חיובית, המתבססת על נרטיב משותף לאנושות ובאה לקדם את הטוב בעולם".

 

מלבד היותו יזם, משקיע וגורו עסקי, קוצ'ר הוא גם פילנתרופ ונשמה צדקת, כשאחד הנושאים הקרובים ביותר לליבו הוא סחר ועבדות מינית בנשים, ובפרט בילדות. הוא מרבה להשמיע את קולו בנושא, ואף עומד בראש הארגון "ת'ורן" אותו ייסד עם גרושתו דמי מור. "כחלק מהעבודה שלי נגד סחר הנשים, פגשתי ניצולות מרוסיה, מהודו, ממקסיקו, מניו יורק, מניו ג'רזי ומכל רחבי המדינה שלנו. ראיתי וידאו של ילדה בגיל של הבת שלי (3 – א.ל) נאנסת על ידי איש אמריקאי שהיה תייר מין בקמבודיה. והסביבה כל כך התאימה את הילדה הזו למצב הזה שלימדו אותה שהיא משתתפת במחזה", אמר בנאום בקונגרס האמריקני לפני חודש וחצי. כמובן שאחד הסנאטורים התבדח על חשבונו ואמר "אשטון, נראית טוב יותר בסרטים". קוצ'ר מצידו הפריח לעברו נשיקה.

 

 

גם על טראמפ יש לקוצ'ר הרבה מה להגיד. "אשתי הגיעה למדינה הזו על ויזה של מהגרת באמצע המלחמה הקרה! הדם שלי רותח כרגע!", קוצ'ר כתב בטוויטר בינואר כשהנשיא פרסם את מדיניות המהגרים הנוקשה שלו. "מעולם לא היינו אומה שנבנתה על פחד. חמלה, זהו השורש האתי של אמריקה. השוני שלנו הוא מהותי להישרדות שלנו".

 

כשהוא לא עסוק בלהציל את העולם, לככב בסרטים ולסגור את היום בתפילה קבליסטית להצלחת מיזם הסטארט אפ הבא שלו, הוא בעל אוהב למילה קוניס ההורסת לא פחות ממנו, לה נישא ב-2015, ואב השנה לשני יורשים מוצלחים במיוחד שהפיק המיזוג העסקי הכי מוצלח שלו: ווייאט הבכורה בת השלוש ודימיטרי בן החמישה חודשים.
 

אז תעשו לנו טובה. בפעם הבאה שאתם רואים את קוצ'ר, עצרו לרגע, הודו לאלוהים כי טוב, וזכרו שהגבר המסוקס הזה שגורם ללב שלכם לבקר בתחתונים הוא הרבה יותר מסך קוביותיו.