עוד לא הספקנו לומר "דראקאריס!" וכבר חלפה עברה לה מחצית העונה השביעית והלפני-אחרונה של "משחקי הכס" – עונה שיותר מאי פעם עומדת בסימן שלטון נשי. עם חזרתה של דאינריז טארגאריין מהגולה לאדמות ווסטרוז, בשבוע שעבר הצופים זכו סוף סוף לפרק מופתי שהדגים היטב את איכויותיה הקולנועיות של הסדרה, ואיפשר את התרחשותם של כמה רגעים להם ציפו מלווי הסדרה זמן רב – בהובלתן של נשות ווסטרוז.

 

אמיליה קלארק עומדת להשתלט על המסך

אל תתנו למבט התמים להטעות אתכם - מאחורי החיוך הרחב של כוכבת "משחקי הכס" מסתתר הכוח שהופך את דיאנריז לאישה הכי חזקה על המסך

לכתבה המלאה

כמובן, לאורך השנים הסדרה זכתה גם לביקורת רבה מצד חוגים פמיניסטיים, על כמה וכמה סצנות בעייתיות בלשון המעטה מבחינה נשית שחזרו לאורך העונות: סצנות בתי הזונות שמילאו את עונותיה הראשונות, התקיפה המינית של סרסיי על ידי אחיה על ארון הקבורה של בנם המת, סצנת ההתעללות הקשה באדיבותו של המלך הדושבג ג'ופרי, ואיך לא, האונס האכזרי שעברה שוב ושוב סאנסה מידיו של ראמזי בולטון החולני, אם למנות כמה מהרגעים היותר קשים לצפייה בסדרה עד כה.

 

אלא שגורלם של גברים ב"משחקי הכס", אם נודה על האמת, לא שפר עליהם יותר משל הנשים. אם נספור את מניין מעשי הזוועה והגופות, נראה שבסך הכל, בעולם הפנטזיה הימי-בניימי באווירתה של הסדרה, הסיכוי שלא לאבד ראש או לעבור מן העולם במסגרת זוועה אחרת אינו מזהיר פנים עבור דמויות גבריות ונשיות כאחד. למעשה, מרבית הנספים באימה עד כה היו גברים, אם עוסקים בחשבון. נכון שלמין הגברי יש ייצוג מוגבר כאן מראש, אבל זה גם סוג של שוויון – במיוחד אם לוקחים בחשבון את מאזן הכוחות והגירל פאוור השולט כרגע בווסטרוז.

 

הנשים החזקות של משחקי הכס

 

פנטסיה פמיניסטית מהזן הכואב

 

במקביל, אי אפשר להתעלם מהעובדה שעם השנים הלכו והפכו הנשים בקאסט לדמויות מפתח עמוקות, עגולות, מעוררת תדהמה או אימה, אהבה ושנאה, ושברגעים אלו הן גם מאלכסות היטב את מפת הכוחות המהותית יותר של ווסטרוז. בראשן כמובן דאינריז, מי שהפכה לסמל הסדרה, וכיום נאבקת בפועל ולא רק אוספת צבאות צעצוע כפי שעשתה בשנים האחרונות בדרכה למאבק על הכס תחת שורה של תארים – בהם יורשת הכתר החוקית לפחות לפי לשון החוק היבש. אך מעבר לדאינריז, היקום של "משחקי הכס" אוכלס למראשיתו בדמויות נשיות חזקות וייחודיות.

 

בעונה זו, לאחר שלא מעט טובים (ורעים) איבדו את ראשם ושאר איברים, כבר נדמה כי מרבית עמדות הכוח המהותיות בסולם הכאוס נמצאות בידיים נשים לחלוטין: ציר האירועים המרכזי כרגע מלווה את דאינריז, העושה את דרכה הבלתי נמנעת למפגש ענקיות ולקרב מול המלכה הנוכחית והקטלנית בזכות עצמה, סרסיי לאניסטר, שכיום הינה מסוכנת מאי פעם לאחר שאיבדה כמעט כל דבר שיקר לה. בין השתיים עומד לו זקוף וגאה קאדר דמויות מרשים, מכובד ומגוון של נשים חזקות, שונות כל אחת, שעושות את "משחקי הכס" למה שהיא. רגע לפני שמסתיימת לנו בלי לשים לב העונה, הנה החשובות ביותר והזכורות ביותר שבהן,  שעדיין חיות כדי לספר את הסיפור (טוב, רובן).

 

 

אריה סטארק

הראשונה ברשימה היא גם הצעירה שבדמויות, אריה סטארק,שהחלה את דרכה כאחת מילדי סטארק, והופרדה מלהקת הזאבים במהרה בדרכה למסע משל עצמה, הזוי ומקריפ לא מעט פעמים. הנסיכה אריה סטארק היא בתם השלישית של לורד אדארד סטארק ואשתו קייטלין, אללה ירחמם. מסעותיה הובילו אותה תחילה להפוך לבת לוויה בלתי צפויה של "הכלב", אחד האנשים ברשימה המפורסמת שהפכה אותה לאיניגו מונטויה הנשית החדשה. בהמשך היא התאמנה להפוך לאיש ללא פנים, או ילדה ללא שם, ורכשה יכולות מרשימות בחרב, כמו גם בהתנקשות ובשימוש מלחיץ בפנים של אנשים אחרים. פיזית.

 

אריה, בכיכובה של מייסי וויליאמס, נשרטה ככל הנראה באופן העמוק ביותר מקרב אחייה המתאחדים. כעת, לאחר שובה המיוחל לביתה, טירת ווינטרפל, לצד אחותה ואחיה המקריפ עוד יותר בראן, שעבר מטמורפוזה משונה משל עצמו, נותר רק לראות כיצד תרתום אריה את נסיונה העשיר והרצחני להשלמת הרשימה, שהדמות המשמעותית ביותר בה שטרם טופלה היא לא אחרת מאשר סרסיי בכבודה ובעצמה.

 

אריה סטארק

 

סאנסה סטארק

אחותה הבכורה של אריה, סאנסה סטארק המגולמת על ידי סופי טרנר, עשתה דרך ארוכה במהלך 7 העונות. בימיה הראשונים היא הצטיירה כדמות נאיבית בואכה מעיקה, נלעגת בעיני אריה ובעיני הצופים, שמראש היו בצידה של האחות הקטנה והטום בוי, המתלהבת מגינוני גבירות, בתחילה אף מג'ופרי האיום. אולם במרוצת השנים, סאנסה התפתחה והשתנתה לכדי מנהיגה צעירה ולמודת סבל, מכמה וכמה סוגים.

 

לאחר שהייתה מטרה להתעללות מצד ג'ופרי, ובהמשך לליטלפינגר שמכר אותה לידי ראמזי בולטון המופרע אף יותר מג'ופרי, ולאחר שאולצה להנשא לגמד טיריון (על אף שנהג בה בכבוד כמו ג'נטלמן), שרידי תפיסת העולם הנאיבית של סאנסה כמו חוסלו כליל. בימים אלו היא שליטת הצפון, בהעדרו של אחיה, והיא נאבקת להשמיע את קולה, גם כשזה אומר לצאת כבת סטארק "מלאה" נגד מלך הצפון הנוכחי, אחיה למחצה, הממזר הכריזמטי בעל עיני הפאפי, ג'ון סנואו.

 

סנסה סטארק

 

דאינריז טארגאריין 

דאינריז, או בקצרה דאני, המגולמת על ידי אמיליה קלארק שמנייתה עולה בהוליווד בימים אלו, היא בקלות הדמות בעלת התארים המרובים ביותר במשחקי הכס: דאינריז פרי-סער לבית טארגאריין, הראשונה לשמה, הבלתי-נשרפת, המלכה שמעבר לים, המלכה הכסופה, אם הדרקונים, שוברת השלשלאות ועוד ועוד. וחלאס עם לקרוא לה "חאליסי" כשם פרטי – זה כמו לקרוא לאליזבת מלכת אנגליה בשם הפרטי "מלכה". שם: דאינריז; תואר בדות'ראקית: חאליסי.

 

מי שהייתה צעירה תמימה ששימשה לאחיה מטבע עובר לסוחר (כלומר עד שחטף כתר זהב מותך בראש בתהליך הסרסור שלה), צמחה למושיעת ווסטרוז, משחררת עבדים, המבקשת שלא להחריב ולהרוס את הממלכות בהן היא שולטת בדרכה אל הכס. זה לא קל לעמוד בפיתוי כשיש לרשותך שלושה (טוב, לגבי זה נראה השבוע) דרקונים בוגרים שהם מטוסי קרב מטילי אימה לכל דבר. העונה סופסוף נגלה האם כמו תושבי אסוס והארצות האחרות שמעבר לים, תזכה להפוך דאינריז למלכה הנבחרת גם של אנשי ווסטרוז, שלא בדיוק ידועים באהבה גורפת למונארכית השלטת הנוכחית.

 

דאינריז טארגאריין

 

סרסיי לאניסטר

סרסיי לאניסטר היא אולי האישה השנואה ביותר בווסטרוז, אבל היא גם אחת הדמויות המלאות, המרתקות, הבלתי צפויות והמרשימות ביותר שיצאו מבין דפי הספרים ובהמשך הסדרה הטלוויזיונית. רגע גילוי העריות שלה עם אחיה,ג'יימי, המתגלה על ידי בראן בתחילת הסדרה בעת ביקורם בווינטרול, וההשלכה שלו מחלון מגדל לאחר הגילוי, היה למעשה האירוע המחולל של כל האירועים כולם.

 

סרסיי צמחה תחת כנפו של אביה טייווין הנוקשה והאכזר, אך כעת, כמלכה, לאחר שאיבדה את כל ילדיה זהובי השיער ולא מעט מכבודה העצמי לאורך הדרך, היא מתגלה כשליטה אכזרית ומתוחכמת לא פחות ואולי אף יותר מאביה. הדבר היחיד שמחזיק אותה כרגע בחיים הוא הרצון להבעיר את מה שנותר מאויביה - ועושה רושם שהתמזל מזלנו והאש שלה אכן תפגוש בכוחותיה של דאני, סופסוף, במהרה בימינו אנו.

 

סרסיי לאניסטר

 

יארה גרייג'וי

אחותו הלסבית של ת'יאון גרייג'וי היא מהנשים הבולטות בעונות האחרונות. עד למסע הרציחות המשפחתי העדכני, לאחר שאביה הוסר משלטון איי הברזל בהם שולטת המשפחה באופן היסטורי, הייתה זו יארה שבעצם הובילה כמנהיגת הבית את אנשיה, שודדי ים, האונסים ובוזזים את המקומות שאתרע מזלם להיקלע בנתיבם. מעבר לוייב הלסבי הלוהט שניצת בינה לבין דאני, יארה שימשה עד כה כאחת המנהיגות החזקות ביותר בווסטרוז. כעת נותר לראות האם וכיצד תצא משבי דודנה, ותחזור לסייע בתכנית העל של דאינריז בדרך לשלטון.

 

יארה גרייג'וי

 

בריאן מטארת'

את האבירה בריאן מהאי טארת', המקבלת כקווסט הירואי מקת'לין סטארקלפני מותה את המשימה להגן על בנותיה ולסייע להן לשוב לווינטרפל, מגלמת השחקנית גוונדולין כריסטי בדמות נשית פורצת דרך בפשטותה, שהפכה לאחת הדמויות הנשיות האהובות עד להשלמת משימתה בתחילת עונה זו. בתו היחידה של הלורד סלווין טארת' בחרה בחיי אבירות על פני חיים בחצר האריסטוקרטיה כגבירה, וסצנות הקרב שלה זכורות היטב, בין היתר מול "הכלב" הידוע לשמצה, אולם דווקא אריה הקטנה הייתה זו שלאחרונה לימדה את האבירה המנוסה דבר או שניים בחרב.

 

בריאן מטארת'

 

מליסנדרה

הלילה ארוך ומלא אימה, ואין אישה בווסטרוז שיודעת זאת טוב יותר מהכוהנת האדומה מליסנדרה. אשת ימינו של הטוען למלוכה, סטאניס בארתיאון, שעבר גם הוא זה מכבר לעולם שכולו טוב, המריצה כעת דווקא את ג'ון סנואו, לו סייעה כזכור לשוב מן המתים ושאינו מכיר לה חיבה על כך (בין היתר כי שרפה את בתו של סטאניס, ילדה בשם שירין, באחד מהטקסים שלה).

 

מליסנדרה היא למעשה יישות קדומה ואנושית הרבה פחות משמרמז עורה המתוח של השחקנית קאריס ואן האוטן המגלמת אותה, המעוררת יחס אמביוולנטי מאוד מהצופים והדמויות האחרות כאחד. בעונה זו היא מנסה לחבר את חלקי הפאזל החיים, שהם ג'ון ודאני, כחלק מתכנית העל המסתורית של אל האור אותו ועבורו היא עובדת. כוהנת אדומה נוספת שהבליחה אך לרגע קצר הייתה אניה בוקשטיין שלנו.

 

מליסנדרה

 

אולנה טיירל 

המטריארך הגדולה של בית טיירל, אולנה החריפה וזריזת המחשבה, שנטלה את השלטון לאחר מותו של בנה מייס, היא אובדן טרי וכבד עבור חובבי הסדרה. ליידי טיירל, שזכתה למשחק משובח של השחקנית השייקספירית הוותיקה דיים דיאנה ריג, הייתה לאחת השנונות והמשעשעות ביותר מנשות ווסטרוז שבשלטון לאורך הדרך, עד שידה הארוכה של סרסיי השיגה אותה אחרי שערקה סופית לשורותיה של דאינריז, וחסרונה יורגש עד מאוד. כצוואה, הותירה ממש לאחרונה לסרסיי את הידיעה המענגת שהיא היא העומדת מאחורי הרעלתו של ג'ופרי יימח שמו, והזכירה לנו כי ורדים יכולים לגרום לנו להנאה מיופיים, כן, אבל גם לדמם.

 

אולנה טיירל

 

איפה ישנן עוד נשים

 

ואי אפשר בלי קריצה ונפנוף לשלום גם לכמה מהדמויות הנשיות הזכורות לטוב, שבדומה לליידי אולנה, למרבה הצער, לא שרדו את הדרך הארוכה והמפותלת: מקתלין סטארק, המטריארך הזכורה לטוב של בית סטארק שקיפדה את חייה בחתונה האדומה הידועה לשמצה, עד מרג'רי טיירל שנשרפה חיה בספט הגדול על ידי סרסיי יחד עם מרבית שרידי ביתה ומוסד הדת בווסטרוז במכה אחת. מייגריט הפראית אדומת השיער, אהובתו של ג'ון שהפליאה בחץ וקשת וטבעה את הקאצ'פרייז "אתה לא יודע כלום ג'ון סנואו", עד לשיי הפילגש האקזוטית של טיריון שבגדה בו עם אביו והביאה לרצח של טייוויין בידיו של בנו שלו. ממיסאנדיי, יד ימינה והסירי הפרטית של דאינריז וסיפור אהבתה לתולע-אפור המסורס, ועד לגילי, בת לוויתו של סאם טארלי טוב הלב, אלריה סנד ובנותיה "נחשיות החול" - ועוד רבות וטובות, שקצרה היריעה מלספר בשבחן. כפי שאמר פעם ואריז לטיריון, ההיסטוריה של ווסטרוז אולי לא תזכיר את כולכן - אבל אנחנו לא נשכח.