הדיילי מייל מפרסם היום שגווינת פאלטרו (40) לא נותנת לילדים שלה, אפל בת ה-8 ומוזס בן ה-6, לאכול פחמימות ובעיקר לחם, פסטה ואורז.

 

בידיעה נטען כי גווינת פאלטרו, חובבת דיאטות מושבעת בעצמה, שמנסה את כל הדיאטות החדשות שיוצאות לשוק והעבירה את רוב חייה הבוגרים באכילת ירקות והיצמדות למשטרי דיאטה קפדניים (כמו המקרוביוטי וה-(raw food , לא מצליחה להבחין בין האובססיה הפרטית שלה לרזון, לאימהות נכונה, וכתוצאה מכך, פוגעת בילדיה.

 

גווינת פאלטרו, הפכה בשנים האחרונות לשם דבר בכל הנוגע לאכילה נכונה, או ליתר דיוק, אכילה נכונה - לפי דעתה (כלומר, דיאטות מטורפות שנעות בין תזונה על בסיס ירקות בלבד ועד לעיסה מוגברת של כל דבר שנכנס לפה). בספטמבר 2008 פאלטרו השיקה בלוג בשם GOOP ובו היא ממליצה מדי שבוע על מגוון של דברים, החל ממתכונים דיאטטיים, פעילויות מהנות ועד קולקציות לבוש.

 

הבלוג הפך לתופעה חוצה יבשות, עם עשרות אלפי נרשמים לניוזלטר השבועי, ויותר מ-70 אלף חברי פייסבוק, אך זכה לקיתונות של לעג משלל גורמים נחשבים יותר או פחות, וביניהם מגזין וניטי פייר, e-online, Daily Mirror ועוד.

 

למרות שזכתה באוסקר על תפקידה בסרט "שייקפסיר מאוהב" בשנת 1999, בחירות הסרטים של פאלטרו בשנים האחרונות נעו בין תמוהות לפשוט לא מוצלחות, והבלוג מינף אותה מחדש כאושייה תרבותית וגורו של מזון. היא הוציאה שני ספרי מתכונים, האחד "My Father's Daughter: Delicious, Easy Recipes Celebrating Family & Togetherness" והשני "Notes From My Kitchen Table".

 

בימים אלו, גווינת' פאלטרו מקדמת את ספרה החדש, "It's All God" שיצא לאור באפריל, ואף הקדישה פרק שלם לנושא ה"דגנים", ולסקפטיות הכללית שלה כלפיהם. לפי פאלטרו, כל מומחה, תזונאי או דיאטן בו נתקלה במהלך המחקר לספר, טען שגלוטן מעיק על המערכת של רוב בני האדם, עד כדי אלרגיה של ממש.

 

גווינת' פאלטרו - אחת הנשים היחידות שיכולות ללבוש לבן אחרי גיל 40

צילום: shutterstock

 

בנוסף, אומרת גווינת פאלטרו, כי כל בני משפחתה - כלומר בעלה, כריס מרטין (סולן "קולדפליי"), היא ושני ילדיה - "כנראה רגישים לגלוטן" ולכן היא מונעת מהם את המזון המדובר, למרות שלעתים הם בהחלט חשים תחושת רעב שנגרמת כתוצאה מהימנעות של הפחמימות המדוברות.

 

ענת תבור, דיאטנית קלינית מעמותת עתיד, המתמחה בתזונת ילדים, מבהירה כי לא ניתן לגדול ולהתפתח ללא פחמימות. "אנחנו חייבים פחמימות בשביל לגדול, בכל הגילאים, אבל בעיקר בילדות. פחמימות מייצרות אנרגיה בקלות רבה יותר מאשר חלבונים ושומנים, והגוף יצטרף להתאמץ הרבה יותר כדי לייצר את האנרגיה הדרושה לו, ללא פחמימות".

 

יותר מכך, היא מבהירה כי ההצהרה שרוב בני האדם רגישים לגלוטן, די מופרכת. "בני אדם הם אוכלי כל. הגוף שלנו בנוי לאכול מגוון רחב של מוצרי מזון. אם הטענה של פאלטרו היתה נכונה, רוב האנשים בעולם היו חולים. כמובן שיש אנשים שרגישים לגלוטן, אבל הם ממש לא הרוב המכריע".

 

עם זאת, מבהירה תבור, כי לא ניתן להבין מהכתבה האם גווינת' פאלטרו באמת מונעת מילדיה פחמימות על כל סוגיהן, או רק בצקים כמו לחם, פסטה ואורז. "אי אפשר לדעת מהתיאור בכתבה מה הילדים כן אוכלים. יכול להיות שהם אוכלים קוואקר, גרנולה, קטניות, עדשים, שעועית ועוד מגוון מזונות שיש בהם פחמימות, ופאלטרו פשוט מקפידה איתם על תפריט ללא בצקים. אם כך הדבר, זה ממש לא מסוכן לבריאות".

 

ובכל זאת, איפה עובר הגבול בין חינוך לאכילה נכונה ובין העברת האישיוז הפרטיים של כל אחד מאיתנו לדור הבא?

 

תבור מבהירה כי ההתעסקות האובססיבית בכל הנוגע לאוכל, מכניסה לילדים מחשבות לראש, שלא היו עולות שם, אם אימם לא היתה עוסקת בנושא. "ברגע שמתעסקים, בכל דבר, בצורה אובססיבית, הילדים מתחילים לפתח מחשבות שיכולות לגרום להם בעתיד, לפגיעה בחיים הנורמלים. ברגע שיש דיבור בלתי פוסק בבית על משקל, רזון, ומאכלים מסוימים, הילדים מתחילים להתייחס לגוף שלהם בשיפוטיות שלא היתה קיימת שם קודם ועלולה להוביל בהמשך הדרך להפרעות אכילה ובעיות של דימוי עצמי".