עבור הצעירים שבינינו נראה שמדובר באיזה טרנד אופנתי עכשווי, אבל אם בודקים היטב רואים שכבר במשך עשורים רבים, מדענים, בריאותנים ומומחי מזון מנסים להגדיר עבורנו - מה הוא מזון בריא? את התשובות שלהם אנחנו מקבלים בדמות מחקרים ופרסומים בכתבי עט ומגזינים, והם נגישים לכלל הציבור. מה שכן חדש בתחום המזון הבריא זה המודעות.
בעשור האחרון ישנה עליה מתמדת וקבועה במודעות למה שאנחנו מכניסים לפה. אנחנו רוצים מזון בריא יותר, טבעי יותר, טרי יותר וכן מזון שאינו כולל מוצרים מן החי, ואנחנו מעדיפים שיכינו אותו עבורנו. זו גם הסיבה שבעטייה ניתן לראות יותר ויותר מסעדות בריאות ברחבי ישראל. כבר לא צריך לנסוע עד לאיזה קיבוץ קטן בצפון כדי לאכול נכון, לא צריך להרחיק עד לארצות הברית כדי לקחת חלק בסדנאות בריאות וגם לא צריך לטוס להודו כדי לאכול אוכל צמחוני. יש לנו כאן הכול מהכול, ובהישג יד.
 
יש חנויות טבע, יש מדפים ייעודיים למוצרי טבע ברשתות השיווק הגדולות, יש רופאים שנרתמים למשימה, אלפי ספרי בישול חדשים וספרות מדעית, תכניות טלוויזיה שמוקדשות למאכלי בריאות ומחנכות לאכילה בריאה, יש שינויים מרחיקי לכת בתפריט המוגש לילדינו בבתי הספר והגנים, בתי מלון שמגישים מנות בריאות וכפי שכבר ציינו קודם – יש גם לא מעט מסעדות בריאות. בנוסף, גם אם נקלעתם בטעות למסעדה "רגילה" לחלוטין, עדיין תוכלו למצוא בתפריט שלה מבחר מנות נוטפות בריאות על טהרת הירקות, הדגנים והקטניות. 
 
טרנד זה בטוח לא, זה לא יעבור עם הזמן. אנחנו קוראים לזה מהפכה. ומהפכה לא מתרחשת ללא מנהיגים ומכתיבי דעה. מפורסמים כגון ביל קלינטון, נטלי פורטמן, שלומי סרנגה, אסף אמדורסקי, סרינה וויליאמס, אלק בלודווין, פמלה אנדרסון, ראסל ברנד, אלן דג'נרס, מיקי חיימוביץ', ג'ניפר לופז, בראד פיט, עוז זהבי, עידן חביב או מוריסיי, הפכו את חייהם לבריאים יותר והם גאים לשתף ולעורר בנו השראה.
 
 
מה הטעם?
גם כמות הבדיחות והעקיצות שטבעונים, צמחונים וחובבי בריאות נאלצו לשמוע עד לא מזמן ירדה משמעותית. ואם אתם תוהים מה הסיבות לכך אז אפשר לציין לפחות סיבה אחת: הטעם. יהיה זה נכון להגיד שעד לפני כמה שנים המבחר הקולינרי שעמד לרשותם של צמחונים, טבעונים וחובבי בריאות היה דל וסבל מטעם תפל. אבל בזמן האחרון, עם כניסתם של חומרי גלם חדשים, עם השתכללות המטבח הבריא ועם הרבה ניסויים קולינריים חדשים ומוצלחים של שפים ושפיות מקצועיים וטבחים חובבנים – יש טעם לעבור לאורח חיים בריא, יש הרבה מאוד טעם לאוכל, לחומרי הגלם ולמנות.
 
לא רק עניין של טעם!
אבל המעבר לאורח חיים בריא הוא לא רק עניין של טעם, עבור לא מעט אנשים זה עניין של חיים ומוות. מחלות קטלניות כמו סכרת, לחץ דם, כולסטרול גבוה, צליאק, השמנת יתר, קרוהן או רגישות לחלב, מושפעות באופן ישיר מהתפריט היומי שלנו. וניתן למנוע אותן מראש או לרפא אותן בעזרת מעבר לתפריט בריא יותר.
 
עידו בסט, מבעלי רשת מסעדות הבריאות 'ליב': "את המסעדה פתחנו לפני כעשור ברגע שזיהינו שיש ביקוש למסעדות בריאות. אצלנו במטבח לא תמצאו: חומרים משמרים, מזון מעובד, אבקות, שמן או מונוסודיום גלוטמט. רק מזון בריא שמוכן מחומרי גלם טריים וטבעיים. מה שמדהים הוא שיש לנו לקוחות שהגיעו עם בעיות רפואיות כמו לחץ דם וסכרת, ואחרי שהם עברו לתפריט בריא, הם חזרו עם תוצאות בדיקות הרבה יותר טובות".
כמו ברשת "ליב" שנחשבת לחלוצה בתחום, כך גם מסעדות בריאות נוספות שנפתחו לאחרונה במרכז הארץ גם הן מציעות לנו תפריטים בריאותיים ומודולריים שמתאימים לכל אחד ואחת: יש מנות שמתאימות לטבעונים, אחרות שמתאימות לצמחוניים, מנות נוספות שמתאימות לחולי צליאק ואחרות נטולות כל עקבות של חלב. 
 
מהפכת הבריאות כבר התחילה והיא נמצאת בכל מקום. השינוי שמתחולל אמנם מתחיל בתפריט שלנו, אבל הוא מחלחל והופך עד מהרה לדרך חיים, לתפיסת עולם. וכפי שניתן לראות ממסעדות הבריאות שנפתחות בזמן האחרון כמו פטריות אחי הגשם – לא רק שזה לא עובר, זה מתגבר...
 
שיהיה לבריאות!