בעוד חודש בדיוק ימלאו 20 שנה למותה בטרם עת של הנסיכה דיאנה, ומשום מה, האובססיה של העם הבריטי כלפיה פשוט מסרבת לדעוך. השערוריה התורנית שגורמת לנסיכה מוויילס להתהפך בקברה סוערת סביב קלטות וידאו בנות 25 שנים, אשר מכונות קלטות "חיי המין" של דיאנה.

 

עוד באון לייף:

 

ערוץ 4 הבריטי, הנחשב לערוץ ציבורי ומקצועי במדינה, רכש את הזכויות לקלטות שצולמו ב-1992/3 בארמון קנסינגטון, במהלכן הנסיכה דיאנה מדברת בפתיחות על חיי המין שלה עם הנסיך צ'ארלס. אל מול השחקן פיטר סטלן היא דנה בפרטים אינטימיים מחדר המיטות הממלכתי – דבר שכמובן לא נשמע ולא נברא באצולה הבריטית הנוקשה.

 

נראה שמישהו עבד קשה מאוד כדי להשתיק את אותן קלטות רגישות ונפיצות במשך 25 שנה, אך לפי דיווחים מהממלכה, בקרוב הן ישודרו לראשונה וייחשפו בפני ההמונים. הערוץ מתכנן להפוך אותן לחלק מרכזי בסרט דוקומנטרי באורך מלא בהפקתו – "דיאנה: במילותיה שלה". הסרט עתיד לעלות לשידור בתחילת החודש הבא. לדברי הערוץ, הקלטות הללו מהוות "מסמך היסטורי ארכיוני חשוב".

 

הנסיכה דיאנה

 

בין 21 השעות שמצולמות בקלטות הללו, אשר צולמו במהלך אימוני קול שעברה עם פיטר סטלן במשך 16 חודשים כדי להתגבר על ביישנותה וקשייה לדבר בפני הציבור, ישנם גם חלקים בהם הנסיכה דיברה בפתיחות יוצאת דופן על הצד המיני של מערכת היחסים המלכותית. כעת הערוץ רכש זכויות לשימוש בהן, אולם מפיקיו מסרבים לחשוף האם הסרט אכן יכלול את החלקים בהם הנסיכה דיאנה מספרת על חייה המין שלה.

 

חלקים בודדים מתוך הקלטות שודרו ב-2004 על ידי הרשת האמריקאית NBC, בהם דיאנה מספרת על יחסי המין בינה לבין בעלה – "זה היה מוזר, מאוד מוזר. אבל היתה מערכת יחסים מינית, היא אכן היתה, ואז נעלמה בערך לפני 7 שנים". באותם חלקים היא גם דיברה על המאהבת של צ'ארלס, קמילה (כיום אשתו השניה), ועל כך שידעה שהוא פוגש אותה. "אני זוכרת שאמרתי לבעלי, 'למה, למה האישה הזו בתמונה?', והוא ענה, 'ובכן, אני מסרב להיות הנסיך היחידי מוויילס שלמעולם לא היתה לו מאהבת'. אותה חשיפה עוררה שערוריה כל כך רמה, שרשת ה-BBC גנזה תוכניות לסרט דוקומנטרי שיכלול חלקים נוספים מהקלטות ב-2007.

 

נקודה קריטית ביותר בדיון סביב הקלטות הללו היא שאם היתה בין החיים, דיאנה לא היתה נותנת לקלטות הללו להגיע לשידור הציבורי. לפני השידור המוגבל ב-NBC ב-2004, השחקן שצולם משוחח עם הנסיכה אמר כי היא מעולם לא התכוונה שהשיחות המתועדות הללו ייחשפו להמונים. מקור מחצר המלוכה צוטט באותה תקופה באומרו, "לא משנה איך יוצרי הסרט והמפרסמים יציגו זאת, זה עדיין יעורר זעם בקרב ילדיה של הנסיכה מוויילס והנסיך צ'ארלס".

 

הנסיכה דיאנה והנסיך צ'ארלס

הנסיכה דיאנה והנסיך צ'ארלס ב-1995. צילום: רויטרס

 

כאמור, התירוץ של ערוץ 4 לשידור הקלטות כיום הוא ש"מדובר במסמך היסטורי וארכיוני חשוב שיש לנו מזל לקבל גישה אליו". עוד אמרה דוברת הערוץ כי החלקים שייחשפו בסרט לא נחשפו בשידורי רשת NBC ומעולם לא שודרו בשום ערוץ. "כל מה שאנו משדרים יובא בהקשר בזהירות, ייכנס למסגרת ההיסטורית ונתך על ידי המרואיינים כולל אלו הקרובים ביותר לנסיכה".

 

נראה שהאובססיה הבריטית חסרת הגבולות לבני המלוכה עומדת לחצות עוד קו אדום. אין ספק שיש משהו מסקרן מאוד בלחשוף את הצד האינטימי ביותר של מערכות היחסים המלכותיות, ובלראות את אחת מאותם בני אצולה נחשפת כאחת האדם. אך עם החשיפה הזו, ערוץ 4 דורך בצורה גסה בזכויות המשפחה המלכותית לפרטיות, כל זאת בשם סקרנות בלתי נלאית וצהובה אימים כלפיהם. ערך עיתונאי היסטורי? לא ממש,.רייטינג? בטח שכן. לא הגיע הזמן לתת לנסיכה דיאנה לנוח בשלום על משכבה, ולהניח לדברים שהאישה הנחבאת אל הכלים והנבגדת הזו רצתה לשמור לעצמה?