כולנו גדלנו על מושג המשפחה. אבא ואמא מכירים, מתחתנים ומביאים ילד. לסביבה זה נראה אך טבעי שכאשר אישה מגלה שהיא בהריון, בתום תשעה חודשים היא תחבוק בזרועותיה תינוק. במשוואה הרומנטית הזו אנחנו לא לוקחים בחשבון שמשהו עלול להשתבש בדרך, ושההריון הצעיר יסתיים בהפלה.

 

עוד ב-onlife

 

"בראש ובראשונה יש להבין שזהו אירוע טרגי וטראומטי מבחינה נפשית ופיזית גם אם ההריון הסתיים בשלב מוקדם", אומרת גילי אגר, פסיכולוגית קלינית מומחית, בעלת ניסיון קליני ומחקרי בטיפול בנשים שחוו אובדן הריון וקשיים להרות. "את המצב הנפשי לאחר אובדן הריון ניתן להגדיר בפשטות כאבל. נשים שחוו זאת מתארות תחושות קשות של עצב, כאב, בדידות, חרדה וכעס.

 

אל תגידו "הכל מלמעלה"

"רבות מהנשים האלה חשות שזהו עצב לא רק על אובדן העובר, אלא גם על אובדן הפנטזיה, התקווה והחלום. ישנו כאב על אובדן התמימות בנוגע להריון, ואותן נשים חשות שהן לעולם לא תוכלנה להתייחס להריון כאל תהליך חלק ופשוט ושהחרדה תעיב על ההריונות הבאים".

 

לדברי אגר, כדאי להימנע מאמירות כמו "תגידי תודה שהטבע עושה את שלו", "הכל מלמעלה", "מזל שלא נולד לך ילד חולה" או "טוב שזה קרה עכשיו ולא בעוד חודש". "המשפטים האלה מעבירים מסר שהאישה צריכה להודות או לשמוח על משהו, בעוד שמבחינתה קרה לה אסון", היא מסבירה.

 

"לנשים שחוו אובדן הריון קשה מאוד גם להתבשר על הריונות ולידות של אחרות וגם להימצא בסביבת נשים בהריון או שזה עתה ילדו. חשוב לתת לאישה לגיטימציה להימנע מאירועים וממפגשים עם נשים בהריון, גם אם הן בנות משפחה קרובות, מתוך הבנה שזה מצב זמני שילך וישתפר".

סטטיסטיקה עצובה

אובדן הריון צעיר הוא תופעה נפוצה יחסית. "מקובל לומר כי סביב השבוע השישי להריון מסתיימים כ-15% מכלל ההריונות בהפלה", אומר ד"ר דב בראון, מומחה במיילדות, גינקולוגיה ופריון. "השיעור יורד לכ-3% סביב שבוע 12, ולסיכון של כ-0.1% בלבד של מות עובר ברחם אימו סביב המועד המשוער של הלידה". 

 

"אנו מגדירים הפלה טבעית מוקדמת כמצב בו מפסיק ההריון להתפתח במהלך השליש הראשון להריון. מצב זה אינו נדיר, אך הסיכוי לאירוע כזה הולך ויורד ככל שגיל ההריון עולה וההריון עצמו מתפתח. בהתאם לגיל ההריון, תיתכן הסתמנות החל מחוסר התפתחות העובר ועד להפסקת דופק עוברי שנצפה כבר. כמו כן, ידוע כי ישנם הריונות רבים שאינם מתפתחים בצורה תקינה ונופלים בשלב כה מוקדם, אפילו טרם הופעת שק הריון בחלל הרחם. לעתים העדות היחידה במצבים אלה להריון שהיה ונפל היא בדיקת דם חיובית להריון - מה שמכונה 'הריון כימי'".

 

מאי תקינות גנטית ועד זיהומים

"במקרים רבים לא ניתן להצביע על סיבה ברורה להפלה טבעית מוקדמת, אך ברוב המקרים מדובר בעובר לא תקין מסיבות גנטיות. לעתים הסיכון מוגבר, למשל במקרים שבהם ידוע על פגם גנטי בהורים או בכניסה להריון בגיל מבוגר של האישה, ולעתים מדובר בהיארעות חד פעמית מקרית, שאינה טומנת בחובה סיכון מוגבר להפלה בעתיד.

 

"מעבר לסיבות הללו ישנן גם סיבות נוספות להפלות טבעיות, חלקן חד פעמיות - חשיפה לגורם חיצוני או פנימי כגון הקרנה במינון גבוה, זיהומים מסוימים וכו' - וחלקן עקב מצבים רפואיים קבועים אשר מעלים את הסיכון להפלות  גם בהריונות הבאים".

 

סוגי הפלות

הפלה טבעית מוקדמת יכולה להופיע במספר צורות. ד"ר בראון מפרט:

 

הפלה מאיימת: כל מצב שבו מופיע דימום במחצית הראשונה של ההיריון, בנוכחות צוואר רחם סגור, נכנס להגדרה של הפלה מאיימת. זוהי תלונה לא נדירה, המופיעה בכ-15-20% מכלל ההריונות. כמות הדימום יכולה להיות מינימלית, בצורה של הכתמה חומה-אדמדמה על התחתונית או הפד, ולחלופין יכולה להיות רבה עד כדי כמות וסתית ואף למעלה מכך. לעיתים ילווה הדימום גם בתחושת כאבים או התכווצויות של הרחם והבטן התחתונה. ברוב המקרים בהם הודגם כבר דופק עוברי בבדיקת אולטראסאונד ימשיך ההריון בצורה תקינה. עצם הדימום אינו מעלה את הסיכון להופעת מומים בעובר.

 

הפלה בלתי נמנעת: זהו מצב בו ההפלה תתרחש בזמן הקרוב. מדובר על הופעת דימום או ירידת מים (בשבועות מעט מאוחרים יותר – אך עדיין לפני גבול החיות של העובר), בנוכחות צוואר רחם פתוח. מצב זה מתגלה בבדיקת רופא נשים לאחר שהמטופלת פנתה עקב דימום, ירידת מים או כאבים ולחצים. במצב זה מומלץ לסיים את ההריון ולבצע ריקון של חלל הרחם מחשש להתפתחות דימום משמעותי או זיהום.

 

הפלה שלמה: הפלה ספונטנית שבה נפלטו ההריון ותוצריו מן הרחם בשלמותם, והרחם נותר ריק. המטופלת תפנה בד"כ עקב כאבים, התכווצות ודימום רב, מלווה בקרישי דם ותוצרי הריון. בבדיקתה כבר לא יהיה דימום פעיל והרחם יהיה ריק מתוכן, ולמעשה אין הכרח לבצע פעולה כלשהי לריקון חלל הרחם.

 

הפלה בלתי שלמה: במקרה זה מתרחשת הפלה ספונטנית, שבה חלק מן ההריון ותוצריו נפלטו מן הרחם וחלק עדיין ברחם או בצוואר הרחם. בדרך כלל המצב הזה יהיה מלווה בדימום חזק ובהתכווצויות, ויש לבצע ריקון מיידי של חלל הרחם מחשש לדימום רב.

 

הפלה מזוהמת: הפלה המתרחשת עקב תהליך זיהומי כלשהו. תהליך זה יכול לנבוע ממחלה זיהומית כללית של המטופלת או להיות משני לזיהום עולה מן הנרתיק. לחלופין, יכולה הפלה שכזו לנבוע מזיהום ישיר, כסיבוך נדיר של ניקור מי שפיר.

 

הפלה נדחית: מצב בו מפסיק ההריון להתפתח אך ללא הופעה של התסמינים שצוינו קודם. לעתים תחוש המטופלת נסיגה של תסמיני ההריון המוכרים לה, כגון היעלמות הבחילות והגודש בשדיים. פעמים רבות יאובחן המצב בעת בדיקת אולטראסאונד שגרתית המבוצעת במהלך שבועות אלה בהריון. לעיתים תתפתח הפלה ספונטנית בהמשך, אך ההמלצה הינה לבצע ריקון של תוכן הרחם באופן יזום.

מהם הסימנים להפלה?

"בכל מקרה שבו מופיע דימום בתחילת הריון, במיוחד אם מלווה בכאבים והתכווצויות, יש לפנות בהקדם לבדיקה על ידי רופא נשים. במידה שמדובר בדימום משמעותי, כאבים חזקים, תחושת עילפון או כל הרעה משמעותית אחרת – מומלץ לפנות ישירות למיון".

 

מה המשמעות של הפלה מוקדמת בודדת לגבי ההריונות הבאים?

"כאמור, הפלה מוקדמת הינה מצב לא נדיר, ולכן בהעדר סיבה ברורה או חשד מוגדר לא מקובל לבצע בירור לאחר הפלה מוקדמת בודדת. ידוע גם כי הסיכוי להפלה בהריון הבא זהה לסיכוי של אישה שמעולם לא עברה הפלה.

 

"כיום מקובל לבצע בירור לסיבת ההפלה לאחר שלוש הפלות רצופות ומעלה. יש רופאים המבצעים בירור גם לאחר שתי הפלות, במיוחד אם אין לאישה ילדים בבית. לחלופין ייתכנו מצבים שבהם נבצע את הבירור גם לאחר הפלה בודדת, בהתקיים חשד לסיפור משפחתי או עבר מיילדותי מסוים".

 

מתי ניתן להיכנס שוב להריון?

"רצוי להיבדק על ידי רופא הנשים לאחר ההפלה, ולפעול על פי המלצתו בהתאם לנסיבות הספציפיות למקרה. במידה שמדובר היה בהפלה טבעית מוקדמת ללא כל סיבה ברורה, ללא סיבוכים וללא צורך בבירור או בטיפול כלשהו, הרי שניתן לשוב לנסות להרות לאחר מחזור הווסת הבא".