אם אני נתקלתי לאורך כל הקריירה שלי ככתבת ספורט בשאלות הנוגעות להיותי בתחום,  רק דמיינו לעצמכן מה עוברות הנשים אשר עובדות במירוצי הפורמולה 1. ואני לא מדברת על נערות קו הזינוק.

 

עוד באון לייף: 

 

ניתן לספור את הנהגות שהשתתפו באליפויות העולם של מירוצי הפורמולה 1 על יד אחת. באמת. עד עכשיו היו רק חמש: מריה תרזה דה-פיליפיס האטלקיה הייתה הראשונה, ב- 1958-59; לאחר מכן ללה לומבארדי, דיווינה גאליקה האנגליה, דזייר ווילסון הדרום אפריקאית ולבסוף, בשנת 1992, ג'וואנה אמאטי.

 

התשובה המתבקשת למספר המועט היא סקסיזם. הסיבה שנהגות כה מעטות זכו להיות על קו הזינוק היה שהגברים לא רוצים אותן שם, שהם באמת חושבים שאישה יכולה להיות על קו הזינוק רק אם היא לובשת לייקרה חושפני וחיוך קורן, וברגע שהאורות כבים, עליה להיות מאחורי הקלעים במוסך, להכין תה לבחורים.

כנראה שהבכירים בענף הפורמולה1 עושים כל שביכולתם להקים מחסומים שימנעו מהנשים מלהחליף את נעלי העקב שלהן בקסדות ולתפוס את מקומם על קו הזינוק. אפילו כשדה פיליפיס הגיעה למקום העשירי בסיום מירוץ הגראנד פרי (מירוץ "הפרס הגדול") הבלגי בשנת 1958, ציין מנהל המירוץ כי "הקסדה היחידה שעל אישה לחבוש היא זו שבמספרה".

 

ג'וואנה אמאטי

 

קלייר וויליאמס, סגנית מנהל קבוצת וויליאמס, הודתה בפני כי היותה אישה בעולם של גברים היוותה בעיה עבור אביה, פרנק וויליאמס. "הוא איש פורמולה 1 מהדור הישן", אמרה, "הוא משוכנע שזהו ספורט עבור גברים, עבור הבחורים, וכי נשים לא מסוגלות להתמודד עימו". אך וויליאמס הוכיחה את אביה על טעותו, והקבוצה שלהם תומכת באופן פעיל בנשים בשלל תחומי הפורמולה 1.

 

אבל בימינו כבר אי אפשר להגיד שדרכן של נשים להצלחה בתחום נחסמות בגלל המגדר שלהן. ישנן שלל נשים מצליחות ובעלות השפעה בתפקידים שונים בענף הפורמולה 1. מוויליאמס עצמה למנהלת קבוצת סאובר, מונישה קאלטנבורן, למהנדסות מירוץ כגון גיל ג'ונס – ראש מחלקת האלקטרוניקה ברחבת הטיפולים של חברת רד-בול, אשר הדהימה את כולם כשעלתה לדוכן המנצחים בכדי לקבל את גביע הנצחון לקבוצת רד-בול לצד סבסטיאן פטל במירוץ הגראנד פרי בבחריין בשנת 2013.

 

כפי שניסחה זאת וויליאמס "אני דווקא חושבת שהבחורים בפורמולה 1 – אם לומר זאת בבוטות – אוהבים שנשים מסתובבות במקום עבודתם. הבדלי המגדר לא באמת באים לידי ביטוי. הגברים דואגים לגברים ממש כשם שהם דואגים לנשים וכשם שהנשים דואגות לגברים. פורמולה 1 הינו אחד מענפי הספורט היחידים בעולם המאפשר לנשים לעמוד מול גברים ולהתחרות בהם. אין שום מחסום המונע מאישה להגיע לקו הזינוק בצהרי יום ראשון ולהתמודד מול גברים. אין הרבה ענפי ספורט היכולים לטעון לכך".

 

אמנדה דיוויס על מסלול המירוצים

 

וזה נכון שבעוד ענף הפוטבול עומד לביקורת על כך שאינו תומך באותה מידה במשחקי הנשים כפי שהוא תומך בגברים, וכן כוכבות אתטליקה וטניס זוכות לפחות תהילה מזו של המקבילים להן, קו הזינוק של מירוצי הפורמולה 1 מוכן ומזומן להגעתן של נשים נהגות. לכן אין שום דבר שבעולם המונע מנשים להתייצב כתף אל כתף עם מתחריהן הגברים על קו הזינוק.

 

אז אם אין אלו החוקים וכעת כבר לא מדובר בסקסיזם – מדוע אם כן נותרה ללה לומבארדי הנהגת היחידה שזכתה לנקודות במירוץ אליפות העולם של פורמולה 1?

סוזי וולף הינה האישה הקרובה ביותר לקו הזינוק כרגע, כנהגת הניסוי של קבוצת וויליאמס. היא מבטלת את הטיעון שישנו איזשהו חיסרון בלהיות אישה ומתעקשת כי ניתן להתגבר על כל הבדל באמצעות אימונים במכון הכושר ובעזרת המכוניות בימינו. היא גם צוחקת בפני האפשרות שהסיבה היא ש'נשים אינן יודעות לנהוג' – "אני מכירה גברים שהינם נהגים נהדרים וגברים שהינם נהגים מזעזעים", היא אומרת.

 

אמנדה דיוויס מראיינת את סוזי וולף - הנהגת היחידה שמשתתפת במירוץ הגרנד פרי העונה 

 

כשאני שואלת אותה מדוע לא עשתה את הצעד מנהגת ניסוי לנהגת מחליפה או אף יותר מכך, היא כבר מרצינה. סוזי היא נהגת טובה וקיבלה את ההזדמנות להתאמן בברצלונה וסילברסטון השנה. אך היא אינה נהגת מצויינת אשר דחקה בקבוצות לתת לה מקום בקבוצה "עכשיו בפורמולה 1, כנהגת, צריך להיות החבילה המושלמת. לא מספיק רק להיות מהירה במכונית מירוץ".

 

אז אם לא סוזי – מי? כיצד נמצא את האישה שתהיה מהירה דיה בכדי להתחרות מול הגברים על כסא הנהג במכונית המירוץ? "אני בטוחה שמדובר רק בלגרום לילדות קטנות להתחיל ברמה הנמוכה ושהטובות ביותר תתקדמנה משם לפסגה", אומרת וולף. "אסור לנו לשכוח שפורמולה 1 הינו ענף הספורט המוביל בתחום הספורט המוטורי. מדובר במכוניות המירוץ המתקדמות בעולם, המהירות ביותר, וחלק מן הנהגים הטובים בעולם, כך שלא קל לאף נהג להתברג בענף הפורמולה 1, בלי קשר להיותם גבר או אישה".

 

אבל שכנוע ילדות צעירות להיכנס לתחום אינו מוגבל רק לספורט המוטורי, כי אם מתרחב גם לנשים ולספורט בכללי. מדובר בשכנוע ילדות צעירות שספורט ותחרות הם כיפיים ובריאים והרבה יותר מגניבים מלהיות סלבריטאית או דוגמנית, וכי הן יכולות לקבל יותר סיפוק מלהתלכלך בבוץ במגרש מאשר מלצפות בחבר מהיציע. אז כרגע השינוי מתרחש לאיטו, אבל נדמה שלאט לאט המסר מצליח לחדור. ובכל הנוגע לפורמולה 1, המסר הוא שההזדמנות קיימת עבור מי שתבחר לקחת אותה.

 

 

אמנדה דיוויס מראיינת את דניקה פטריק- נהגת מירוצים, דוגמנית ואשת יח"צ

 

*הטור תורגם על ידי ענת אדומי מרחב